Polscy konsumenci między 1 listopada a 24 grudnia tego roku wydadzą w restauracjach o 21,6% więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, wynika z prognoz Mastercard SpendingPulse. Przewidywany wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce, jak również na dziewięciu badanych rynkach europejskich, wskazuje na utrzymującą się dobrą kondycję finansową konsumentów.
„Najnowsze prognozy SpendingPulse od Mastercard wskazują na ostrożny optymizm europejskich konsumentów, z których wielu – świadomych kosztów w tym sezonie świątecznym – z uwagą nawiguje między wysoką inflacją, wyższymi ratami kredytów hipotecznych i niepewnym otoczeniem gospodarczym. Dobrą wiadomością dla sprzedawców detalicznych i sektora hotelarsko-gastronomicznego jest to, że konsumenci nadal chcą wydawać pieniądze, szczególnie na prezenty dla najbliższych oraz wyjścia do restauracji” – powiedziała senior economist w Mastercard Europe Natalia Lechmanova, cytowana w komunikacie.
Oczekuje się, że wydatki w sektorze restauracyjnym wzrosną o 14,4% r/r na dziewięciu rynkach europejskich, z Polską (+21,6% r/r) na czele, a następnie we Włoszech (+18,1% r/r) i Hiszpanii (+15,5% r/r). Ten wzrost w sektorze gastronomicznym wynika z zamiarów konsumentów, którzy okres świąteczny chcą celebrować z rodziną i przyjaciółmi w restauracjach, wskazano również.
Pandemia zmieniła zachowania konsumentów, kierując ich w stronę e-commerce. Mastercard SpendingPulse przewiduje, że w tym roku będzie dominować podejście hybrydowe, tj. wizyty w sklepach stacjonarnych i zakupy online. Trend powrotu do tradycyjnych sklepów będzie szczególnie widoczny we Francji (+7,9% r/r), Hiszpanii (+7,5% r/r) i Włoszech (+6,6% r/r). W Polsce zmiana wyniesie +1,5% r/r.
„Odzież i biżuteria znajdują się na szczycie tegorocznej listy życzeń konsumentów. Oczekuje się, że kategorie te wzrosną odpowiednio w skali Europy o +4,6% r/r i +3,6% r/r, ponieważ konsumenci będą kupować zarówno prezenty dla najbliższych, jak i stroje świąteczne dla siebie. Przewidywane wzrosty wydatków na odzież są najbardziej widoczne w prognozach dla Hiszpanii (+13% r/r) i Wielkiej Brytanii (+5,3% r/r), podczas gdy wydatki na biżuterię mają odnotować największy wzrost na Węgrzech (+8% r/r), w Holandii (+6,1% r/r), we Włoszech (+5,2% r/r) i w Wielkiej Brytanii (+5,1% r/r). Przewiduje się, że w Polsce wydatki na biżuterię wzrosną o +4,3%, ale te na odzież będą o -5,3% niższe w porównaniu r/r” – czytamy dalej.
Oczekuje się, że wydatki na podstawowe produkty, takie jak artykuły spożywcze, wzrosną o 5,2% r/r w skali Europy, głównie z powodu inflacji, ale także chęci kupujących do delektowania się przysmakami zarezerwowanymi na specjalne okazje. Jest to najbardziej widoczne w Hiszpanii (+13,5% r/r), na Węgrzech (+12,1% r/r) i we Włoszech (+7,8% r/r). W Polsce wskaźnik ten będzie niższy niż przed rokiem o 7,3%, zakończono.
Mastercard SpendingPulse prezentuje wyniki z dziewięciu europejskich rynków, w tym: Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Niderlandów, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Mastercard SpendingPulse mierzy sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych i online, uwzględniając wszystkie formy płatności, w tym gotówkę, i nie jest korygowany o inflację.
Źródło: ISBnews