Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w listopadzie br. wyniosła 70 280 sztuk. To o 17,9% więcej niż rok temu, podał IBRM Samar.
„Listopadowy wskaźnik wzrostu jest piątym z rzędu i drugim najwyższym wskaźnikiem wzrostu w tym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie, po 11 miesiącach bieżącego roku import wyniósł 744 356 sztuk. Wynik skumulowany jest na plusie o wartości 3,8%. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 680 937 sztuk – stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 3,9%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 63 419 sztuk – jest o 2,4% większy niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,92 roku), podano także.
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczą trzy auta – Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi 438 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master, wymieniono.
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
1. Niemcy – 391 420 szt. (1,1%)
2. Francja – 86 170 szt. (-5,1%)
3. Belgia – 52 610 szt. (13,9%)
4. Stany Zjednoczone – 41 834 szt. (18,1%)
5. Holandia – 39 882 szt. (8,5%)
6. Szwecja – 23 001 szt. (35,5%)
7. Włochy – 20 740 szt. (0,9%)
8. Austria – 18 451 szt. (-2,1%)
9. Dania – 18 393 szt. (13,0%)
10. Szwajcaria – 17 461 szt. (-0,5%)
11. Norwegia – 5 941 szt. (38,8%)
12. Kanada – 4 716 szt. (1,9%)
13. Czechy – 3 972 szt. (21,9%)
14. Wielka Brytania – 3 544 szt. (-5,8%)
15. Finlandia – 2 940 szt. (23,1%)
16. Luksemburg – 2 669 szt. (1,6%)
17. Hiszpania – 1 981 szt. (-8,3%)
18. Litwa – 1 562 szt. (57,1%)
19. Japonia – 1 352 szt. (9,4%)
20. Słowacja – 969 szt. (33,1%)
Uwagę zwraca spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się niezmiennie kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+38,8%), Szwecja (+35,5%) czy Finlandia (+23,1%), wskazał Samar.
Źródło: ISBnews