W najbliższym tygodniu należy spodziewać się kontynuacji spadku cen paliw na stacjach, w wysokości do 5 groszy na litrze, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Za nami kolejny tydzień spadku cen paliw na stacjach rzędu średnio 3-5 groszy na litrze. Średnie ceny paliw na dzień 7 grudnia wynoszą odpowiednio: benzyny bezołowiowej 95 – 6,43 zł/l (-5 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 7,01 zł/l (-3 gr/l), oleju napędowego 6,6 zł/l (-4 gr/l), autogazu – 3,01 zł/l (-3 gr/l).
W sumie od listopada, kiedy rozpoczął się cykl obniżek na rynku hurtowym ceny detaliczne benzyny Pb95 i oleju napędowego spadły średnio o 13 i 14 gr/l. To co warte podkreślenia to to, że średnia skala zmian nie odzwierciedla sytuacji na pojedynczych stacjach. Nie możemy nie wspomnieć, że na części stacji ceny spadają zdecydowanie bardziej niż średnia krajowa i zbliżają się do poziomu Pb95 6-6,2 zł/l ( minimalnie ok. 5,9 zł/l) i diesla 6,2-6,35 zł/l, ale na części stacji pozostają zdecydowanie droższe, nawet o 50-70 gr/l.
W dalszym ciągu spodziewamy się kontynuacji spadku cen paliw na stacjach do 5 groszy na litrze.
Dzięki aktualnym obniżkom średnioroczne ceny paliw na stacjach będą niższe niż w 2022 roku odpowiednio w przypadku benzyn o 2% (12-16 gr/l), oleju napędowego o 9% (63 gr/l) i autogazu o 8% (26 gr/l).
Spadki cen lutowej serii kontraktów na ropę Brent wyhamowały w rejonie 74 USD/bbl i aktualnie rynek próbuje korygować ostatnią falę spadku cen. W piątek rano ropa Brent kosztuje około 75 USD/bbl. W skali tygodnia ropa Brent potaniała o niecałe 4 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals FOB Rotterdam spadły w rejon 61,6 USD/bbl. Rynek pozostaje pod wpływem oczekiwań malejącego tempa wzrostu konsumpcji.
Arabia Saudyjska zamierza obniżyć na styczeń ceny swojej ropy naftowej. Dla rynków azjatyckich dyferencjał zostanie zmniejszony o 0,5 USD/bbl do 3,5 USD/bbl powyżej regionalnego benchmarku Oman/Dubai. Dla Europy Północno-Zachodniej dyferencjał spadnie o 2 USD/bbl do 2,9 USD/bbl w stosunku do cen ropy Brent. Rynek po części odbiera tę decyzję jako oznakę słabnącego popytu. Zgodnie z danymi S&P Global w listopadzie produkcja OPEC+ spadła o 110 tys. bbl/d do 42,6 mln bbl/d, co stanowi niecałe 42% światowej podaży ropy naftowej. Produkcja 13 krajów OPEC zmniejszyła się o 70 tys. bbl/d do 27,82 mln bbl/d. Rośnie produkcja ropy wśród producentów OPEC+ nie objętych dotychczas limitami wydobycia. Produkcja ropy w Wenezueli zwiększyła się do 0,8 mln bbl/d, czyli najwyższego poziomu od 4 miesięcy. Produkcja ropy irańskiej wzrosła w skali roku aż o 0,5 mln bbl/d do 3,1 mln bbl/d. Prezes brazylijskiego Petrobras poinformował, że mimo wstąpienia od stycznia do OPEC+ Brazylię również nie będą obowiązywały żadne limity produkcji i kraj ten nie będzie partycypował w cięciach produkcji.
Spółka Klaipedos Nafta AB (KN) poinformowała, że wznawia w końcu dostawy diesla na Ukrainę. Około 30 tys. ton oleju napędowego z terminala w Kłajpedzie ma trafić na Ukrainę koleją przez Polskę w intermodalnych kontenerach ISO tank.
Źródło: ISBnews / BM Reflex