Co trzecie gospodarstwo domowe (33%) przeznaczy na Boże Narodzenie w 2023 r. mniej pieniędzy niż przed rokiem, wynika z najnowszej edycji badania nastrojów konsumenckich (Sytuacja na rynku consumer finance), opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). Co dziesiąte gospodarstwo domowe pożycza pieniądze na święta, a niemal dwie trzecie Polaków sfinansuje tegoroczne święta z oszczędności.
Jak wynika z badania 12,2% gospodarstw domowych planuje przeznaczyć na święta znacznie mniej, a 20,7% nieco mniej. Z kolei 43,9% planuje wydać tyle samo co rok wcześniej, zaś 23,1% więcej (20,4% nieco więcej, a 2,7% znacznie więcej).
„Trzeba mieć na uwadze, że święta są finansowane nie tylko z bieżących dochodów, ale ze środków odkładanych w całym roku. Wskutek wysokiej inflacji w pierwszej połowie roku wiele gospodarstw domowych nie zdołało odłożyć środków na zwiększenie wydatków świątecznych. Dodatkowo, inflacja zjadła siłę nabywczą odłożonych pieniędzy” – powiedział ekonomista SGH i współautor badania Sławomir Dudek i dodał, że pokłosie rekordowo wysokiej inflacji, która została odnotowana w Polsce zwłaszcza na początku 2023 r., wciąż wpływa na bieżące wydatki Polaków.
Z badania wynika, że gospodarstwa domowe w celu sfinansowania wydatków świątecznych, w tym prezentów, najczęściej sięgają po zgromadzone wcześniej oszczędności (64,2%). Istotnym źródłem finansowania świąt są także premie lub trzynastki otrzymywane w miejscach pracy (27,6%), pożyczka w instytucji finansowej (6,1%) albo od rodziny i znajomych (4%).
Według ZPF/IRG skala cięć różni się w zależności od województw. Największy odsetek respondentów (51,5%) deklarujących ograniczenie wydatków świątecznych mieszka w województwie świętokrzyskim. Na drugim krańcu jest województwo opolskie, w którym co piąty ankietowany odpowiedział, że wydatki będą mniejsze niż rok temu.
ZPF i IRG SGH od 2006 r. prowadzą cykliczne badania „Sytuacja na rynku consumer finance”. Ich efektem jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Jego ostatni odczyt wskazuje na poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce. W III kw. wartość BRCF wyniosła 97 pkt. Oznacza to, że wskaźnik wzrósł o 2,7 pkt. kw/kw. To jednocześnie czwarty kwartał z rzędu, gdy odczyty BRCF poszły w górę.
Źródło: ISBnews