Budimex rozpocznie w br. realizację pierwszego kontraktu w Czechach – suchego zbiornika retencyjnego Kutřín, podała spółka. Budimex złożył również najniższe oferty i zajmuje pierwsze miejsce w dwóch przetargach: na budowę odcinka autostrady D11 Trutnov do granicy z Polską oraz D35 z Džbánova do Litomyšla w Czechach.
Spółka podała dziś, że 21 grudnia 2023 r. podpisano umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB Rail, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Wartość kontraktu, który obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt, szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”, a 15% z Republiki Łotewskiej, wskazano w komunikacie.
„Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijnych projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski – jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher” – powiedział prezes Budimeksu Artur Popko, cytowany w komunikacie.
„Projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej dlatego tym bardziej cieszy nas fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące sukcesy” – dodał prezes.
Budimex podkreślił, że w ostatnim czasie znacząco przyspieszył ekspansję na rynki zagraniczne.
„Firma od wielu lat obecna jest m.in. w Niemczech. W ostatnim czasie Budimex jest obecny na Słowacji, gdzie buduje jeden z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych kontraktów autostradowych na tym terenie – skrzyżowanie D1 i D4. Co więcej, jeszcze w tym roku firma rozpocznie realizację pierwszego kontraktu w Czechach – suchego zbiornika retencyjnego Kutřín. Budimex złożył również najniższe oferty i zajmuje pierwsze miejsce w dwóch przetargach: na budowę odcinka autostrady D11 Trutnov do granicy z Polską oraz D35 z Džbánova do Litomyšla w Czechach” – czytamy w komunikacie.
Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews