Answear zanotował 429,2 mln zł przychodów ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF w IV kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 17,8% r/r, podała spółka, prezentując wstępne dane. W IV kw. sprzedaż online wzrosła o 18,1% r/r, osiągając 442,3 mln zł.
Przychody ze sprzedaży za 12 miesięcy 2023 r. wyniosły wg MSSF 1 258,9 mln zł i wzrosły o 29,3% r/r. Sprzedaż online wyniosła w tym czasie 1 269,3 mln zł i wzrosła o 29,3% r/r, czytamy w komunikacie.
„Trudny rok 2023 r. zamykamy, według wstępnych danych, solidnym wzrostem sprzedaży online o ponad 29% r/r. Mimo trudnej sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej w ostatnich miesiącach nadal rośniemy w dwucyfrowym tempie i pozostajemy jednym z najszybciej rosnących fashion e-commerce w Europie. Dodatkowo liczymy, że nowy rok powinien przynieść poprawę nastrojów w gospodarce, co powinno pozytywnie wpłynąć na nasz biznes” – skomentował prezes Krzysztof Bajołek, cytowany w komunikacie.
W samym IV kw. 2023 r. Answear.com obok słabnącego popytu konsumenckiego i niskich wskaźników sprzedaży detalicznej mierzył się również z blokadą przewoźników na granicy polsko-ukraińskiej, która wpłynęła na opóźnienia w dostawach i spowodowała spadek popytu na dotychczas bardzo dobrze performującym rynku ukraińskim. Niemniej, spółka odnotowała najwyższe kwartalne przychody ze sprzedaży w historii, co świadczy o jej odporności na zmienne warunki rynkowe, podkreślono.
„W ostatnim kwartale 2023 r. mieliśmy do czynienia z serią negatywnych zdarzeń, które bezpośrednio wpłynęły na nasz biznes. Do słabego popytu konsumenckiego, niskiej sprzedaży detalicznej oraz blokady na granicy polsko-ukraińskiej musimy dodać aprecjację polskiego złotego względem euro oraz pozostałych walut w regionie CEE. Jest to istotne, gdyż około 80 proc. naszej sprzedaży realizujemy poza Polską i tym samym uzyskujemy przychody w innej walucie” – dodał wiceprezes zarządu ds. finansowych Jacek Dziaduś.
Spółka wskazała też, że w minionym okresie uruchomiła sprzedaż marki PRM na nowych rynkach, co wpłynęło na wzrost sprzedaży w segmencie luxury-streetwear. Nowy brand PRM kontrybuował do wzrostu osiągniętego w przychodach ze sprzedaży w IV kw. 2023 r. poprawą ich dynamiki o 6,4 pkt. proc., natomiast sprzedaż on-line marki PRM wzrosła względem III kw. 2023 r. o 84,7% kw/kw i to pomimo dopiero rozpoczętych prac nad poprawą oferty tej marki, których wyniki powinny być widoczne od 2024 r.
Spółka zaznaczyła też, że czynnikiem zewnętrznym wpływającym negatywnie na osiągniętą dynamikę sprzedaży jest umocnienie się złotego względem euro oraz większości pozostałych walut regionu CEE: Answear jako eksporter realizuje około 80% swojej sprzedaży poza granicami Polski, w tym około 22% w walucie euro, której średni kurs w IV kw. 2023 obniżył się o 6,6% w ujęciu r/r, a około 24% sprzedaży on-line wygenerowane zostało na rynku ukraińskim, którego waluta w IV kw. 2023 straciła względem złotego 10,7% r/r. Pozostałe waluty regionu, poza węgierskim forintem, również straciły na wartości ok 7% względem złotówki w tym okresie (w ujęciu r/r). Ze względu na wymagające otoczenie konkurencyjne i słaby popyt konsumencki możliwości reagowania na ten czynnik podniesieniem cen były ograniczone.
Answear.com to założony w 2011 roku e-commerce zajmujący się sprzedażą markowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Sprzedaż jest zdywersyfikowana geograficznie, a żaden z rynków nie stanowi więcej niż 30% udziału w całkowitych przychodach spółki. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2021 r.
Źródło: ISBnews