Wyniki hoteli w styczniu br. były słabsze zarówno r/r, jak i m/m, wynika z ankiety zrealizowanej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Z powodu rozpoczynających się ferii w drugiej połowie stycznia jedynie obiekty wypoczynkowe mogły się cieszyć względnie lepszymi wynikami. Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na luty są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla stycznia; dla branży oznacza to prognozę kolejnego słabego wynikowo miesiąca w rozpoczynającym się roku.
„Dla blisko połowy hoteli (48%) frekwencja [w styczniu br.] pogorszyła się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym 29% obiektów zanotowało obniżenie do 10 pkt proc. 2/5 obiektów poprawiło obłożenie w relacji do stycznia ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 32% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pkt proc. 12% obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych drugich. Dla 55% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym 1/3 obiektów zanotowała obniżenie frekwencji do 10 pkt proc. Z kolei 29% hoteli poprawiło obłożenie, w tym 1/4 stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 10 pkt proc. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 2/5 wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do stycznia ubiegłego roku, w tym 28% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pkt proc. Ale ponad połowa (52%) obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 36% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pkt proc.” – czytamy w komunikacie.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w styczniu średnie ceny rosły r/r, ale tempo tych wzrostów wyraźnie wyhamowało. Ankietowani wskazują, że 57% (o 22 pkt proc. mniej niż miesiąc temu) hoteli podniosła je w stosunku do analogicznego miesiąca rok wcześniej. 2/5 odnotowało wzrost do 10%, a 12% w przedziale 11-20%, natomiast 43% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na luty są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla stycznia, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30%, jak i tych z obłożeniem powyżej 50%. Dla branży oznacza to prognozę kolejnego słabego wynikowo miesiąca w rozpoczynającym się roku. Jedynie hotele wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w związku z kontynuacją ferii szkolnych w trakcie całego miesiąca, choć aktualne prognozy dla tych obiektów nie są nadzwyczajne. Dla całej grupy ankietowanych 56% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 14%. W hotelach biznesowych 71% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje tylko 8%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 2/5 z frekwencją poniżej 30% i 24% z obłożeniem powyżej 50%, wskazano również.
Druga połowa stycznia była okresem obejmującym początek ferii szkolnych. Z danych ankietowych wynika, że faktyczne rezultaty, choć lepsze od prognoz sprzed miesiąca, pozostawiły wiele do życzenia.
„Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 15% uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30%. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach – 43% obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było zaledwie 23%. Podobnie jak w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 63% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% odnotowało 16% obiektów. W hotelach wypoczynkowych 12% nie sprzedawało oferty i 8% uzyskało obłożenie poniżej 30%. Jednak tylko 36% obiektów zapełniło się w ponad połowie. Sporą grupę, tj. 44% stanowiły hotele, które uzyskały obłożenie w granicach 30-50%” – czytamy dalej.
Cały luty to kontynuacja ferii szkolnych w podziale na kolejne województwa. Prognozy na ten okres są jednak słabe. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 22% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Do tego należy dodać liczną grupę 46% obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest zaledwie 10%. Podobnie jak w okresie ferii w drugiej połowie stycznia, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe. 63% nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30% notuje 22% obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych prognozy również są dalekie od oczekiwań: 16% nie sprzedaje oferty a 1/5 posiada obłożenie poniżej 30%. Obiektów zapełnionych w ponad połowie jest na razie tylko 28%, podano także.
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 1-9 stycznia 2024 roku wzięło udział 111 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76% położonych jest w miastach. 36% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82%) to hotele liczące do 150 pokoi, 55% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 99 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 44%, 23% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 33%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (91%).
Źródło: ISBnews