Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 18-22 marca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8,6% w lutym br. z 8,7% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 5,1% w ujęciu miesięcznym.
E-płatności: Wspierając organizacje dobroczynne 51% Polaków decyduje się elektroniczne formy płatności, wynika z badania przeprowadzonego przez Maison&Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Quantum Pact: Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisały Europejską Deklarację dotyczącą Technologii Kwantowych (Quantum Pact), podał resort cyfryzacji.
Praca zdalna: Ponad 4/5 firm (88%), które wdrożyło pracę zdalną, wybrało model hybrydowy; z tego grona najwięcej, bo 77%, precyzyjnie określa zasady stacjonarnej obecności w biurze. Najczęściej (46%) pracownicy są do niej zobligowani przez przynajmniej trzy dni w tygodniu, wynika z badania EY „Praca zdalna po polsku”.
Metaświat: Rynek obliczeń przestrzennych osiągnie wartość ponad 600 mld USD do 2032 r., a metaświat przemysłowy – niemal 100 mld USD do 2030 r., wynika z raportu Tech Trends 2024 firmy doradczej Deloitte. Wśród trendów umożliwiających zrewolucjonizowanie przedsiębiorstwa wskazanych przez ekspertów znalazły się: obliczenia przestrzenne i metaverse przemysłowy, generatywna AI jako katalizator wzrostu oraz nowe sposoby obliczeń danych.
Phygital: Średnio 2/3 Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat realny z cyfrowym (phygital), lecz tylko 1/3 faktycznie z nich korzysta, wynika z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”. Wśród najbardziej popularnych technologii znajdują się kasy samoobsługowe, smartwatche i płatności mobilne, których znajomość zadeklarowali niemal wszyscy uczestnicy badania. Jednocześnie blisko 40% Polaków to sceptycy, którzy zachowują ostrożność wobec cyfrowych nowości.
Rynek reklamy: Agora prognozuje, że wartość rynku reklamy wzrośnie o 5-7% r/r w 2024 r., przy czym największy wzrost odnotuje segment Kino – o 9-14%, zaś spadek – jedynie segment Prasa, w przypadku której wyniesie on 5-8%, podała spółka.
AI i praca: Ponad 1/3 firm (37%) zwolniła co najmniej jedną osobę po wdrożeniu robotyzacji lub sztucznej inteligencji w ostatnim roku, wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Cyberbezpieczeństwo: Największym zagrożeniem dla małych i średnich biznesów pozostaje ransomware. W ostatnich latach hakerzy zaczęli korzystać z zaawansowanych technik, aby włamywać się do systemów nawet niewielkich biznesów. Z raportu firmy Sophos wynika, że ponad 90% analizowanych cyberataków było związanych z kradzieżą danych uwierzytelniających; o 62% wzrosła liczba ataków wykorzystujących szyfrowanie zdalne. Z badania wynika też, że hakerzy coraz częściej stosują ataki typu Business Email Compromise – osadzają złośliwy kod w obrazach znajdujących się w wysłanych wiadomościach lub załącznikach w formie nieczytelnych plików PDF z „dokumentami”.
Cyberbezpieczeństwo: Analitycy ESET wykryli kampanie, w których przestępcy, podszywając się pod prawdziwe firmy i ich pracowników, rozsyłali fałszywe maile i w ten sposób wykradali cenne dane. W drugim półroczu 2023 roku w Polsce powstrzymano 26 000 takich ataków. W żadnym inny kraju nie było ich tak wiele. „Kampania spamowa była wymierzona w firmy w Polsce, a wykorzystywane w niej wiadomości email dotyczyły ofert współpracy B2B. Aby wyglądać jak najbardziej wiarygodnie, atakujący tworzyli adresy e-mail, imitujące domeny faktycznie istniejących firm. Zmieniali literę w nazwie firmy lub, w przypadku wielowyrazowej nazwy, kolejność słów” – czytamy w komunikacie.
E-commerce: Rynek e-commerce w Polsce urośnie o 38% do 2027 roku, wyprzedzając pod względem skali wzrostu Belgię, Holandię, czy Austrię, a sprzedaż przez internet osiągnie wartość ponad 24 mld euro, wynika z szacunków Globaldata, przedstawionych w raporcie „City Logistics. Real estate strategies in post-pandemic Europe” agencji doradczej Cushman & Wakefield. Cushman & Wakefield zwraca uwagę, że często zakłada się, iż przeważającą preferencją kupujących jest dostawa do domu. Tymczasem ostatnie badania przeprowadzone przez DHL pokazują, że klienci, w zależności od kraju, preferują dostawy do różnych miejsc. „Brytyjczycy, Niemcy, Hiszpanie, Włosi, Holendrzy, Austriacy i Francuzi chętniej wybierają dostawy pojedynczych paczek do unikalnego miejsca, takiego jak ich dom, podczas gdy Polacy, Szwedzi i Czesi wolą odbierać swoje zamówienia w aparatach paczkowych lub punktach odbioru paczek. Co więcej, wśród analizowanych krajów to w Polsce respondenci są najmniej skłonni do zamawiania zakupów z dostawą do domu, a jednocześnie są najbardziej zainteresowani wyborem dostawy do wcześniej wspomnianych” – czytamy dalej w materiale.
AI w bankach: 80% dyrektorów banków detalicznych uważa, że generatywna sztuczna inteligencja stanowi znaczący krok w rozwoju technologii AI. Jednocześnie 6% tych instytucji ma przygotowany plan transformacji opartej na sztucznej inteligencji, wynika ze „Światowego Raportu o Bankowości Detalicznej 2024” Capgemini. Co więcej, braki technologiczne zauważają klienci – 61% z nich wyraziło niezadowolenie z usługi chatbota.
Cyberbezpieczeństwo: Niemal połowa Polaków (48,8%) jest zdania, iż banki są liderem w zakresie cyberbezpieczeństwa, wynika z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa”, przygotowanego przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR. Na drugim miejscu znalazły się firmy technologiczne, zgodnie z opinią 32,1% respondentów. Z raportu wynika również, że 43,3% z nas czuje się bezpiecznie w Internecie.
Automatyzacja, AI: E co czwartym przedsiębiorstwie wdrażana jest automatyzacja lub sztuczna inteligencja. Ponad połowa (55%) firm wyraża gotowość do ich wykorzystania. Jest to wzrost o 2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, wynika z najnowszego raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Rosnące wykorzystanie nowych technologii wpłynie na pracowników, którzy zauważają zmiany i planują rozwijać swoje umiejętności. W sumie, 55% z nich wyraża zainteresowanie poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności w kontekście rosnącego znaczenia automatyzacji i sztucznej inteligencji.
AI: 80% dyrektorów banków detalicznych uważa, że generatywna sztuczna inteligencja stanowi znaczący krok w rozwoju technologii AI. Jednak 6% tych instytucji ma przygotowany plan transformacji opartej na sztucznej inteligencji. Co więcej, braki technologiczne zauważają klienci. 61% z nich wyraziło niezadowolenie z usługi chatbota, wskazują wyniki badań Capgemini.
E-administracja: Polskie firmy doceniają zalety cyfryzacji i coraz częściej porzucają papier na rzecz elektronicznego obiegu dokumentów. Zgodnie z wynikami raportu Webcon „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” 25% przedsiębiorców wystawia wyłącznie faktury elektroniczne. Nadal jednak 6 na 10 organizacji drukuje dokumenty księgowe. Najczęściej ma to miejsce w handlu i sektorze publicznym, a najrzadziej w produkcji.
E-commerce: W 2023 roku co piąty Polak korzystał z możliwości zakupów przez aplikacje mobilne kilka razy w tygodniu (Santander Consumer Bank „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”). Przez aplikacje na smartfony szukamy rzeczy nowych, ale też polujemy na okazje z drugiego obiegu. Według danych OLX, 59% Polaków kupuje takie produkty przez aplikacje na telefon. Smartfon jest najczęściej wybieranym urządzeniem do e-zakupów (79%), a wśród Generacji Z odsetek ten wynosi 93%. Z aplikacji OLX w lutym 2024 r. korzystał co drugi internauta. Generacja Z kupuje z drugiej ręki częściej niż inne grupy wiekowe. W ujęciu globalnym przynajmniej raz w miesiącu 50% Polaków korzysta z rozwiązań re-commerce. W przypadku grupy wiekowej 17-26 odsetek ten wynosi 65%. Najczęściej kupowanymi produktami są odzież lub obuwie, ale także elektronika oraz produkty związane z hobby, zarówno w handlu rzeczami nowymi, jak i tymi z drugiej ręki.
E-commerce: 4 z 12 przebadanych przez firme Hostersi modowych sklepów internetowych może pochwalić się czasem ładowania poniżej 3 sekund. Najszybszym serwisem okazał się umiar.pl, osiągając imponujący czas ładowania 0,7 sekundy, drugie miejsce z czasem 1,2 sekundy zajął chylak.com ,a trzecie miejsce na podium przypadło serwisowi vnadanovak.com, który załadował się w 2,1 sekundy. Czwarte miejsce zajął serwis nago.com, osiągając czas ładownia poniżej 3 sekund – 2,2 sekundy. Najdłużej ładował się sklep naoko-store.pl, potrzebując na to 12,7 sekundy. Co godzinę, przez 7 kolejnych dni, testowano szybkość ładowania serwisów, wykorzystując do tego trzy niezależne Data Center z różnych regionów Europy. Zebrane w ten sposób dane pozwolił określić średnie czasy ładowania poszczególnych e-sklepów. Testy były prowadzone przy użyciu automatycznych skryptów, symulujących ładowanie stron w przeglądarkach i zbierających metryki. W sumie, przeprowadzono 8734 pomiarów.
Cyberbezpieczeństwo: 6 na 10 firm doświadczyło więcej niż jednego ataku ransomware w ostatnim roku. 26% zostało zaatakowanych przynajmniej cztery razy. Jak wskazuje badanie Veeam: w wypadku awarii 1% podmiotów jest w stanie odzyskać dane w czasie krótszym niż jeden dzień; 9 na 10 przedsiębiorstw zamierza zwiększyć wydatki na ochronę danych w 2024 roku; wyzwaniem dla bezpieczeństwa firm może być rotacja pracowników: prawie połowa (47%) liderów IT zajmujących się ochroną danych rozważa zmianę miejsca pracy w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.
Innowacje: Komisja Europejska rozpoczęła przyjmowanie zgłoszeń do dziesiątej edycji konkursu o tytuł Europejskiej Stolicy Innowacji (iCapital). Nagroda przyznawana jest europejskim miastom, które są liderami innowacji przynoszących korzyści ich mieszkańcom. W 2023 roku Warszawa uzyskała drugie miejsce w rankingu „Europejskiej Stolicy Innowacji” za nowatorskie koncepcje, rozwiązania, działania przyspieszające rozwój wysoce innowacyjnych startupów oraz realizację innowacyjnych wizji. Najbardziej innowacyjne miasto może zdobyć tytuł Europejskiej Stolicy Innowacji 2024 oraz otrzymać 1 milion euro. W kategorii Wschodzące Innowacyjne Miasto zwycięzca otrzyma 500 000 euro. Nagrody Europejskiej Stolicy Innowacji (iCapital), wspierane przez Europejską Radę Innowacji (EIC) w ramach programu Horyzont Europa, są wyrazem uznania dla tych europejskich miast, które otwierają swoje praktyki zarządzania na eksperymenty i starają się być wzorem do naśladowania dla innych miast, przesuwając granice technologii z korzyścią dla swoich obywateli.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za luty br. wyniosły ok. 236 mln USD i były o ok. 2% wyższe r/r, podała spółka.
Allegro: Allegro Pay, spółka zależna Allegro.eu, podpisała umowę udziału w finansowaniu dotyczącą kredytów konsumenckich z Banco Santander, podało Allegro.eu. W ramach umowy Banco Santander będzie uczestniczyć w finansowaniu oferowanych kredytów konsumenckich do łącznej kwoty 3 mld zł.
Creotech Instruments: Podtrzymuje wyniesienie na orbitę okołoziemską satelity EagleEye w tym roku, podała spółka.
E-Shopping Group: Odnotowała 1,6 mln zł przychodów netto w 2023 r., a koszyk zakupów na koniec grudnia 2023 liczył ponad 18 tys. zamówień, podała spółka. Przyjęta w lutym ubiegłym roku strategia rozwoju spółki na lata 2023-2026 opierała się na branży e-commerce oraz inkubowaniu projektów technologiczno-informatycznych. Zaowocowało to otwarciem siedmiu e-sklepów, które działają w modelu dropshipping.
WP: Wirtualna Polska Holding oraz Wirtualna Polska Media (WPM) zawarły umowę kredytów z konsorcjum banków, do którego należą mBank, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, Bank Pekao i BNP Paribas Bank Polska. Na jej podstawie kredytodawcy udzielili spółce i WPM kredytów w łącznej kwocie do 1 067 mln zł, podała spółka.
Pointpack: Planuje rozpocząć świadczenie usług na rynku chorwackim w 2024 r., prowadzi też prace nad pozyskaniem kolejnych partnerów poza rynkiem polskim, podała spółka. W 2024 r. spółka chce przeznaczyć na inwestycje związane z pracami rozwojowymi do 6 mln zł.
Pointpack: Odnotował 88 tys. zł skonsolidowanego zysku netto w 2023 r. wobec 3,51 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Fabrity Holding: Odnotował 8,8 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA w 2023 r. (wzrost o 15,1% r/r) przy 68,7 mln zł przychodów ze sprzedaży usług (wzrost o 28,7% r/r), podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.
Asseco Poland: Odnotowało 138,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2023 r., podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Agora: Jest „na ścieżce” do realizacji strategicznego celu osiągnięcia powyżej 200 mln EBITDA (bez MSSF16) w 2026 roku, poinformował prezes Bartosz Hojka.
mPay: Odnotował 0,28 mln zł jednostkowego zysku netto w 2023 r. wobec 0,15 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Agora: Osiągnęła niemal 15% redukcji emisji (w zakresach 1+2 market-based) do końca 2023 r. w porównaniu do roku bazowego, spełniając tym samym cel, który wyznaczyła sobie na 2025 r., podała spółka.
Agora: Kierunkiem strategicznym Grupy Agora jest spłata pożyczek sieci kin Helios zaciągniętych podczas pandemii do końca 2025 r., podała Agora.
Agora: Grupa jest w trakcie procesu reorganizacji, który docelowo ma zostać zakończony 1 kwietnia br. – od tego dnia wybrane obszary biznesowe rozpoczną działalność w ramach osobnych spółek w pełni zależnych od Agory, podała spółka.
Agora: Odnotowała 40,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2023 r. wobec 31,4 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
CCC: Należący do Grupy CCC sklep online halfprice.eu zostanie zamknięty 1 kwietnia br., natomiast sieć sklepów stacjonarnych tej marki w Polsce i za granicą będzie w br. poszerzana o kolejne lokalizacje, podała sieć.
Allegro: Niespełna rok po ekspansji na rynek czeski, Allegro ogłosiło, że domena allegro.sk jest dostępna w Słowacji, co – jak podkreślono – otwiera nowe możliwości eksportowe dla polskich i czeskich sprzedawców. Według badań przeprowadzonych na zlecenie spółki, 79% Słowaków jest zainteresowanych zakupami na platformie.
JR Holding: Pracuje ze spółkami portfelowymi HRtech nad platformą wspólnego skalowania biznesu, poinformował ISBtech CFO JR Holding ASI Bartłomiej Kurylak.
JR Holding: Opublikuje strategię rozwoju w najbliższym czasie, poinformował ISBtech CFO Bartłomiej Kurylak.
InPost: CDP (Carbon Disclosure Project) przyznał Grupie InPost ocenę -A, podczas gdy globalna średnia ocena dla biznesu logistycznego wynosi C, podał InPost. Rating dotyczy przejrzystości środowiskowej oraz inicjatyw podejmowanych na rzecz ochrony klimatu.
Scanway: Backlog w postaci podpisanych i realizowanych kontraktów na koniec grudnia 2023 roku wyniósł 2,9 mln zł, podała spółka. W oczekujących na formalizację kontraktach, będących po pozytywnej decyzji biznesowej i z wysokim prawdopodobieństwem realizacji, spółka identyfikuje 26,3 mln zł.
Scanway: Odnotował 2,21 mln zł straty netto w 2023 r. wobec 0,27 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Cloud Technologies: Szacunkowa miesięczna dynamika sprzedaży danych do kluczowych klientów za styczeń 2024 roku wynosi +13% r/r.
Tenderhut: Szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży w lutym wyniosły 4,3 mln zł, o 7% mniej r/r. W okresie styczeń-luty 2024 roku spółka szacuje skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 8,3 mln zł, 13% mniej r/r.
OVHcloud: We francuskim Croix zainaugurowano uruchomienie pierwszego komputera kwantowego w ofercie europejskiego dostawcy usług chmurowych. Quandela MosaiQ został dostarczony do centrum danych OVHcloud pod koniec 2023 r., a teraz zakończono jego konfigurację. MosaiQ to jeden z pierwszych systemów tego typu – fotoniczny komputer kwantowy wykorzystujący wiązki światła do obsługi aplikacji kwantowych. Oczekuje się, że obliczenia kwantowe przyniosą rozwiązania nierozwiązywalnych dziś problemów związanych z kryptografią, tworzeniem symulacji nowych lekarstw lub złożonych układów cząsteczek, a także optymalizacją transportu i logistyki.
CallPage: Założyciel Ross Knap zdecydował o odejściu z funkcji CEO i członka zarządu CallPage. Decyzja Ross wynika z jego osobistych celów rozwojowych. W zarządzie spółki pozostają Bogdan Tyskyy oraz Aleksander Gorczyca.
Xiaomi: Łączne przychody firmy wyniosły 271 mld RMB w 2023 r., a skorygowany zysk netto wzrósł o 126,3% do 19,3 mld RMB.
Iron Mountain: Marcin Skrzypczak to kolejny ekspert z Polski, który został wyróżniony awansem w globalnych strukturach organizacji. Dotychczasowy Operations Director odpowiedzialny za polski rynek, z początkiem 2024 r. przejął zarządzanie operacjami również w Finlandii, Szwecji, Danii i Norwegii.
One2Tribe: „Końcówka ubiegłego roku oraz początek obecnego to okres wytężonej pracy naszego zespołu nad rozpoczęciem nowych projektów. Realizujemy działania pilotażowe dla dużych, międzynarodowych firm m.in. dla sieci stacji paliw, kilku sieci retail czy contact center. Nie są to jeszcze podpisane umowy, dlatego na tym etapie nie komunikowaliśmy naszych aktywności. Mierząc efekty, które już teraz wypracowaliśmy dla potencjalnych klientów, widzimy bardzo duży potencjał finalizacji. Wraz z rozpoczęciem 2024 r. nasz backlog przychodów z istniejących kontraktów i umów wynosi co najmniej 11 mln zł. Mając na względzie wielkość samych projektów pilotażowych, każda nowa współpraca będzie miała istotny wpływ przychodowy dla spółki” – powiedział wiceprezes One2tribe Wojciech Ozimek.
Cisco: We współpracy z Microsoft, dokonało transmisji danych z prędkością 800 Gb/s na transatlantyckim kablu Amitié. Ten krok w kierunku 800G jest jednym z wielu i jest związany z rozwojem rynku podmorskiego w ciągu najbliższych dwóch lat.
IdoSell: Dane Grupy IAI wskazują, że sklepy internetowe korzystające z usług IdoSell rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. W lutym merchanci IdoSell osiągnęli wzrost GMV na poziomie 29% r/r. Liczba transakcji zwiększyła się o 19%, a średnia wartość koszyka o 8% w porównaniu do lutego ubiegłego roku.
Związek Cyfrowa Polska: Podpisał z ICT Association of Slovenia porozumienie o ścisłej współpracy sektora cyfrowego z Polski i Słowenii. Obie organizacje będą stanowiły platformę dla firm z obu krajów do dzielenia się wiedzą i praktykami w zakresie prowadzonych działalności cyfrowych, a także angażowały się we wspólne projekty.
Fiberhost: Zrezygnował z 0,5 mld zł dotacji na 20 projektów KPO i FERC. Fiberhost jako przyczynę rezygnacji wskazuje m.in. przewlekłe i niezrozumiałe decyzje regulatora rynku UKE odnośnie cen hurtowych, nieprzewidywalność regulacyjną i brak możliwości podważenia rozstrzygnięć w tym obszarze prezesa UKE (brak kontroli sądów).
Binance: Łączna wartość aktywów użytkowników przechowywanych na największej giełdzie kryptowalutowej przekroczyła na początku marca 100 mld USD. To najwyższy wynik od listopada 2022 roku, kiedy to Binance zaczął ujawniać stan środków użytkowników za pomocą swojego systemu Proof-Of-Reserves (POR).
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Nomagic: Pozyskał 8 mln euro finansowania dzięki umowie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) na finansowanie typu R&D (Research & Development Loan), podała spółka. Pozyskany kapitał zostanie przeznaczony na przyspieszenie strategicznych projektów w zakresie badań i rozwoju systemów AI w Nomagic.
Agora: Helios – spółka zależna Agory – rozpoczął negocjacje ze Step Outside, w przedmiocie zbycia udziałów w kapitale zakładowym spółki Step Inside, należących do Helios, podała Agora.
OTB Ventures: Fundusz zamknął swój drugi fundusz OTB Fund 2 w kwocie 750 mln zł (185 mln USD), powyżej pierwotnie planowanej wielkości, a całość pozyskanych środków drugi fundusz OTB Ventures przeznaczy na inwestycje w europejskie startupy z obszaru deeptech, podał fundusz. Wśród inwestorów drugiego funduszu znaleźli się m.in. Fundusz Innowacji NATO (NATO Innovation Fund), Europejski Fundusz Inwestycyjny (EIF) czy Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Ailleron: Software Mind – spółka zależna Ailleron, zawarła umowę kupna 100% udziałów w spółce Prosoft LCC właścicielu marku „number8”, podała spółka. Cena została w umowie określona na wartość ok. 40,6 mln USD, może ona jednak ulec powiększeniu z uwagi na earn-out uzależniony od wyników finansowych za 2024 rok, którego kwota nie przekroczy 8,5 mln USD.
Agora: Liczy na osiągnięcie 100% udziałów w Grupie Eurozet w najbliższych tygodniach, poinformował prezes Bartosz Hojka.
Agora: Nie jest zainteresowana zakupem Polska Press, poinformował członek zarządu grupy Wojciech Bartkowiak.
CStore: Spółka, która przygotowuje się do debiutu na NewConnect w IV kw. 2024 r., chce pozyskać 1,3 mln zł z emisji akcji. Zapisy ruszyły w tym tygodniu i potrwają do 16 kwietnia, podała spółka. Pozyskane w ramach emisji środki mają być przede wszystkim przeznaczone na rozbudowę działu sprzedażowego do 30 osób do końca br.
Smartlink Partners: Jest blisko dwóch nowych inwestycji w obszarze HRtech i fintech, poinformował ISBtech partner zarządzający Smartlink i CFO JR Holding ASI Bartłomiej Kurylak.
JR Holding: Akcje spółki JR Holding Alternatywna Spółka Inwestycyjna (ASI) zadebiutowały w tym tygodniu na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) po przejściu z NewConnect.
PureCity: AJM Eco Invest zainwestował w spółkę, poinformował CEO Wojciech Bieńkowski.
Flying Bisons: Spółka z branży cyfrowej obsługi klienta została większościowym udziałowcem FDC. Jako niezależne spółki będą uzupełniać swoje kompetencje w zależności od bieżących potrzeb. Po fuzji spółki pozostają rozdzielne, jednak będą korzystać ze wspólnych zasobów.
Rendin: Estoński startup, który pomaga w wynajmie mieszkań ich właścicielom oraz lokatorom, pozyskał ok. 7,9 mln zł (1,8 mln euro) od funduszu Tera Ventures oraz blisko 100 swoich użytkowników, za pośrednictwem funduszu Startup Wise Guys. „Na estońskim rynku Rendin stał się standardem bezpiecznego wynajmu i jest najpopularniejszym portalem nieruchomości „bezpośrednio od właściciela”. 90% najemców na rynku szukających mieszkania przechodzi weryfikację w tle przez Rendin. Wierzymy, że możemy powtórzyć ten sukces w Polsce, a w dalszej kolejności w innych krajach Europy, których mieszkańcy zmagają się z trudnościami na rynku wynajmu mieszkań” – powiedział założyciel i CEO Rendin Alain Aun.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Raffeisen Digital Bank: Nie wyklucza wprowadzenia możliwości płatności BLIK-iem, poinformował ISBnews country manager Raiffeisen Digital Bank AG na Polskę Kamil Niewiatowski.
Grupa Kino Polska: Canal+ Polska i Grupa Kino Polska utworzyły połączyły swoje biura reklamy w jedno Canal+ Advertising, podała spółka.
Santander BP i Shoper: Udostępnią użytkownikom platformy możliwość otwarcia konta firmowego całkowicie online, podał bank.
PKO BP: Korporacyjni klienci banku uzyskali możliwość zlecania przelewów bezpośrednio w swoim systemie Comarch ERP Optima, bez logowania do serwisu iPKO biznes, podał bank.
Bank BNP Paribas: Rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, czyli pierwszego w sektorze bankowym systemu Enterprise Resource Planning (ERP) działającego całkowicie w chmurze, podał bank. Przejście na nowy system bank planuje w styczniu 2026 r.
Comarch: Indonezyjska spółka PT Media Telekomunikasi Mandiri (MTM) podpisała umowę na wykorzystanie platformy Comarch Field Service Management (FSM), podał Comarch. To rozwiązanie w chmurze usprawni działania serwisowe w terenie oraz umożliwi efektywniejsze świadczenie usług dla firm telekomunikacyjnych w Indonezji.
PZU: Grupa zaoferowała producentom rolnym platformę iAgro do optymalizacji zarządzania gospodarstwem, podało towarzystwo. PZU iAgro umożliwia skorzystanie z precyzyjnego systemu monitoringu i sygnalizacji infekcji chorobowych oraz szkodników.
InPost: Grupa ma 5 tys. urządzeń Paczkomat we Francji, podała spółka. Dodatkowo Grupa posiada na tym rynku ponad 11 000 punktów odbioru i nadania (PUDO), realizuje również strategiczne partnerstwa z wieloma globalnymi graczami, m.in. Zalando czy Vinted. Francuski Paczkomat nr 5000 został postawiony w Paryżu.
PKO BP: Bank wprowadził cyfrowe wersje kart kredytowych, podał bank. Z karty w formie cyfrowej mogą korzystać wszyscy klienci indywidualni posiadający karty kredytowe PKO BP.
Alior Bank: We współpracy z firmami Teradata i Microsoft przeprowadził migrację hurtowni danych do chmury publicznej, podał bank. Średnia wydajność przetwarzania hurtowni w chmurze wzrosła o 45%, a dostęp do dodatkowej mocy pozwala nam poprawiać ten wynik w zależności od potrzeb biznesowych, poinformował dyrektor Działu Data Analysis & Management w Alior Banku Bogusław Zarzeczny.
Allegro: Od początku marca na Allegro wzrasta zainteresowanie meblami ogrodowymi czy altanami. Po długich zimowych miesiącach ogród wymaga jednak gruntownego uporządkowania i przygotowania do nowego sezonu. W tym okresie na Allegro najlepiej sprzedają się kosiarki i glebogryzarki, a także inne narzędzia ogrodnicze jak grabki czy sekatory. Klienci chętnie dodają do koszyków także różnego rodzaju nawozy i preparaty, czy produkty architektury ogrodowej, takie jak obrzeża trawnikowe i pergole. Kompletując ogrodowe niezbędniki, klienci mogą skorzystać z opcji dostawy z Magazynu Allegro i zamawiać produkty od różnych sprzedających w ramach jednej przesyłki. W ten sposób można łatwiej osiągnąć próg darmowej dostawy w Allegro Smart! W koszykach zakupowych klientów Allegro widać duże zainteresowanie rowerami przełajowymi, rolkami, odzieżą sportową czy też akcesoriami zapewniającymi bezpieczeństwo, tj. kaskami i ochraniaczami. Na popularności zyskują również rowery i hulajnogi elektryczne. Do sportowych niezbędników coraz większej grupy klientów dołączają smartwatche, które pozwalają monitorować przebieg treningów, bezprzewodowe słuchawki, a także kamery sportowe. Dbając o aktywność fizyczną, klienci Allegro nie zapominają o zdrowym odżywianiu i odpowiedniej suplementacji. W tym okresie zauważa się wzrost sprzedaży magnezu, witaminy D, probiotyków, ashwagandy oraz kolagenu. Uzupełniając wiosenne niezbędniki, warto skorzystać z promocji w trakcie nadchodzących Allegro Days. Trzy dni pełne obniżek potrwają od 8 do 10 kwietnia – to szansa na zakup produktów potrzebnych do wiosennych porządków w najlepszych cenach.
ERLI, BLIK: Marketplace ERLI i BLIK wdrożyli metodę płatności: BLIK bez kodu. Od teraz kupujący na ERLI nie będą musieli każdorazowo generować i wprowadzać sześciocyfrowych kodów podczas zakupów.
Uniqa: Wdrożyła na infolinii dla klientów pełnoskalowego voicebota, opartego na sztucznej inteligencji. Zadaniem technologii jest rozpoznawanie tematu, z jakim dzwoni klient, i przekierowanie go do właściwego zespołu obsługowego albo kolejnego bota. Technologia wykorzystuje sztuczną inteligencję IBM Watson Assistant, którą ubezpieczyciel wyposażył w odpowiedni zasób słownictwa i definicje. W 2023 roku w firmie działały 24 zautomatyzowane procesy biznesowe. Roboty przeprocesowały prawie 2 mln transakcji w czasie ponad 12 tys. godzin, co przyspieszyło pracę o 76%. Na początku 2024 roku ubezpieczyciel poinformował także o wdrożeniu technologii AI w likwidacji szkód życiowych w zakresie uszczerbku na zdrowiu.
PKO BP: Klienci Banku dostali, w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO, narzędzia, dzięki którym zwiększą swoje cyberbezpieczeństwo i lepiej ochronią wrażliwe dane. W IKO mogą skorzystać z trybu dyskretnego, czyli ukryć stan konta (i innych produktów finansowych) na ekranie głównym oraz przy zakupie biletów komunikacyjnych. Natomiast w iPKO przy zmianie hasła klienci dostaną informację, czy proponowane przez nich nowe hasło jest na liście haseł skompromitowanych, czyli niebezpiecznych.
eBay: 3 kwietnia br., w Poznaniu odbędzie się eBay Export Summit – wydarzenie, podczas którego marka eBay spotka się z przedstawicielami polskiego biznesu. Konferencja, organizowana cyklicznie w różnych miejscach w Europie, skierowana jest do sprzedawców prowadzących swoją działalność na platformie oraz do tych, którzy dopiero zamierzają rozpocząć swoją przygodę z e-commerce. Tym razem zdecydowano o organizacji spotkania w Polsce, ze względu na doskonałe wyniki polskich sprzedawców działających na rynkach międzynarodowych za pomocą platformy eBay, w tym w szczególności – niemieckim, hiszpańskim oraz francuskim. Na miejsce konferencji wybrano Wielkopolskę, ponieważ to właśnie stąd pochodzi znaczący odsetek polskich firm e-commerce, specjalizujących się zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym.
Samsung Electronics Polska: Firma podpisała Kartę Różnorodności, której celem jest promowanie równości i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy. W firmie Samsung po raz pierwszy zorganizowany został Miesiąc DEI (Diversity, Equity and Inclusion). Różnorodność dotyczy wszystkich osób wewnątrz organizacji, a także klientów firmy czy konsumentów.
Poczta Polska: Od marca br. rozszerzyła katalog usług celnych, umożliwiając obsługę przesyłek przychodzących z zagranicy, dla których Spółka nie mogła dokonać zgłoszeń. Dotychczas klienci musieli odprawiać je we własnym zakresie. Zmiana wprowadzona w ostatnim czasie dotyczy zgłoszeń dla towarów w przesyłkach pocztowych przeznaczonych do odprawy celnej poza dotychczas stosowaną procedurą uproszczoną, w tym dla towarów powracających z krajów trzecich (państwa nienależące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego zrzeszającego Unię Europejską, Islandię, Norwegię i Liechtenstein). Obecnie klienci Poczty Polskiej otrzymują zawiadomienia informujące o nadejściu przesyłki, która utraciła unijny status celny wraz z podanymi informacjami o możliwości odprawy takiej przesyłki przez operatora.
Nest Bank: Wkrótce uruchomi N!Asystenta – będzie to asystent AI bazujący na modelu językowym GPT-4, dostarczonym przez Microsoft. Dzięki niemu klienci Nest! będą mogli rozmawiać z bankiem w języku naturalnym, zlecać inteligentne analizy swoich wydatków, a także wykonywać operacje bankowe za pomocą komunikacji głosowej. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie oferowane przez polski bank.
Akcelerator NATO DIANA: Krakowski Park Technologiczny i Akademia Górniczo-Hutnicza utworzyły pierwszy w Polsce akcelerator innowacji obronnych NATO. Będzie realizował programy akceleracji rozwiązań technologicznych do zapewnienia bezpieczeństwa i wzmocnienia obronności członków NATO (tzw. technologii podwójnego zastosowania, ang. dual-use). AGH zapewni akcelerację technologiczną oraz dostęp do laboratoriów i infrastruktury badawczej. Natomiast KPT będzie wspierał rozwój nowych przedsięwzięć przede wszystkim od strony biznesowej. Akcelerator będzie działał w ramach programu „Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic (DIANA)”.
Trumpf Huettinger: Polski oddział firmy technologicznej inwestuje w kolejne rozwiązanie AI i wdraża własnego, wirtualnego asystenta na wzór ChatGPT. Jego zadaniem będzie skokowe przyspieszenie przepływu danych i dostępu do informacji dla pracowników. Uruchomienie planowane jest na wiosnę bieżącego roku.
FreeNow: Superaplikacja mobilności miejskiej zintegrowała nową usługę – Car Rental, która pozwala na wypożyczanie samochodów oferowanych przez Avis, Hertz i Europcar. Jest ona dostępna dla wszystkich użytkowników, w tym z Polski.
Mobile Industrial Robots A/S: Ogłosił wprowadzenie na rynek nowego autonomicznego robota mobilnego (AMR) – MiR1200 Pallet Jack. Dzięki opartemu o AI zaawansowanemu systemowi wykrywania przedmiotów, zasilanemu przez NVIDIA Jetson AGX Orin, MiR1200 Pallet Jack wykorzystuje technologię 3D do precyzyjnego rozpoznawania, podnoszenia i dostarczania palet.
LSI Software: Zawarł umowę z Żabka Polska sp. z o.o. na dostarczenie monitorów dotykowych o wartości wynosi 3,56mln zł netto.
Digital Gateways: Nawiązało współpracę z Izbą Notarialną w Warszawie i wesprze notariuszy przy weryfikacji klientów posługujących się mDowodami, czyli elektronicznymi dokumentami tożsamości podczas sporządzania aktów notarialnych, a także umożliwi wgląd w rejestr zastrzeżonych numerów PESEL.
IS-Wireless: Wdroży swoją Prywatną Sieć 5G w Cardiff, Bath i Shrewsbury. Sieci powstaną w gęsto zaludnionych i wymagających technicznie lokalizacjach, takich jak centra miast czy stadiony. Instalacje to znaczący krok ku dywersyfikacji rynku telekomunikacyjnego w Wielkiej Brytanii.
Grupa eSky: Od kwietnia rusza ze sprzedażą pakietów dynamicznych w Wielkiej Brytanii – to efekt pomyślnego przejścia certyfikacji Civil Aviation Authority (CAA) i uzyskania licencji Air Travel Organisers’ Licensing (ATOL) na sprzedaż oferty pakietowej City Break i Wakacje. Jest to odpowiednik polskiego Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG), który jest obowiązkowy dla touroperatorów.
home.pl: Firma przeniosła serwery do dwóch nowych obiektów. Nowe zaplecze technologiczne to również zwiększenie efektywności zużycia energii elektrycznej i znaczące ograniczenie śladu węglowego.
Mangopay: Dostawca infrastruktury płatniczej, wzmacnia swoje wsparcie dla platform i marketplace’ów w Polsce, integrując się z BLIKIEM, najbardziej popularną metodą płatności wśród polskich klientów.
Uber: W aplikacji pojawiła się nowa funkcja bezpieczeństwa, która pozwala kierowcom na zainstalowanie kamery pokładowej w samochodzie i jej rejestrację bezpośrednio w aplikacji, co umożliwi łatwe udostępnianie nagrań zespołowi wsparcia. Przed podróżą pasażerowie otrzymają powiadomienie o kamerze samochodowej, dzięki czemu będą mogli bezpłatnie anulować przejazd, jeśli nie chcą być nagrywani.
Check Point: Nowe rozwiązanie zabezpieczające chmurę Check Point AI Cloud Protect będzie zintegrowane z procesorami NVIDIA DPU – ogłosił Check Point Software Technologies. Rozwiązanie ma pomóc zapobiegać zagrożeniom zarówno na poziomie sieci, jak i hosta.
Sony Semiconductor Solutions (SSS): Ogłoszono, że nowa referencyjna platforma LiDAR dla autonomicznych pojazdów firmy będzie wykorzystywać najnowsze adaptacyjne technologie AMD Zynq i Artix, dzięki czemu wzrośnie jej dokładność i szybkość przetwarzania danych przy zachowaniu wysokiej niezawodności koniecznej w tych zastosowaniach.
Snowflake: Firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie AI, która połączy platformę full-stack NVIDIA z zaufanym fundamentem danych i bezpieczną sztuczną inteligencją Chmury Danych Snowflake.
PKP Intercity: Z początkiem roku w spółce opracowano system WiFiX, którego zadaniem jest dostarczanie informacji potrzebnych do monitorowania i sprawnej obsługi systemów Wi-Fi dostępnych dla pasażerów. Nowy system został właśnie produkcyjnie uruchomiony dla pociągów przewoźnika, a kontrolę nad nim sprawował będzie zespół IT PKP Intercity.
Raiffeisen Digital Bank: Dodał do swojej oferty bankowości cyfrowej dla oszczędzających lokaty terminowe online, otwierane za pośrednictwem aplikacji mobilnej, na okres 3, 6 lub 12 miesięcy, z stałym oprocentowaniem wynoszącym 6,1% w skali roku. Klient może założyć dowolną liczbę lokat (do 200 tys. złotych każda) do łącznej kwoty 1 mln zł.
OVHcloud: Ogłosiło wprowadzenie nowych usług do oferty chmury publicznej: Managed Rancher Service: samoobsługowe rozwiązanie, które pozwala na łatwiejsze zarządzanie klastrami Kubernetes na dużą skalę; nowa wersja beta usługi Data Platform: platforma danych z jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem low-code do zarządzania potokiem danych i ich analizy. Rozwiązanie jest dostępne przez przyjazny dla użytkownika interfejs i umożliwia gromadzenie (ponad 60 dostępnych konektorów), przechowywanie, analizowanie i wizualizowanie danych oraz zarządzanie nimi.
eGabinet: Nawiązał partnerstwo z Infomex. W wyniku współpracy, zaoferują klinikom i placówkom medycznym kompleksowe rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych pacjentów oraz pełne zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury IT. Dodatkowo, wprowadzają najem sprzętu informatycznego z certyfikacjami medycznymi, dostarczanego przez HP oraz Epson.
Zondacrypto: Uruchamia kolejny etap platformy ZND. Jest nim token ZND – nowe aktywo, nad którym przez ostatnie miesiące pracował zespół odpowiadający za rozwój systemu kryptowalut. Wprowadzenie tokena ma ułatwić korzystanie z platformy i rozszerzyć funkcje dostępne dla wszystkich użytkowników i klientów zondacrypto.
Źródło: ISBnews