Torpol zamierza być dalej bardzo aktywny w przetargach na krajowym rynku robót kolejowych, choć – jak ocenia – w tym momencie postępowań jest bardzo mało, poinformował wiceprezes ds. produkcji Konrad Tuliński. Spółka pracuje też nad strategią na lata 2024-2028.
„Niezależnie od tego, że mamy ten portfel tak ładnie zbudowany […] dalej jesteśmy aktywni w przetargach. Trochę szkoda, że tych przetargów jest teraz tak mało, ten wysyp przetargów nie nastąpił. Niemniej cały czas jesteśmy bardzo aktywni i tę aktywność zamierzamy mieć dalej” – powiedział Tuliński podczas konferencji prasowej.
„Portfel daje nam spokój do selektywnego doboru tego, o co mamy się ubiegać” – podkreślił.
Wskazał, że większych przetargów ogłoszonych przez PKP PLK jest obecnie bardzo mało, przede wszystkim dwa: na prace na linii kolejowej 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino i na podstacje trakcyjne na południu Polski.
„Przymierzamy się do tych przetargów” – dodał.
Na koniec 2023 r. Grupa Torpol posiadała portfel zamówień o wartości ponad 2,44 mld zł netto bez udziału konsorcjantów. Uwzględniając wybraną ofertę spółki w przetargu „Realizacja robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice” wartość portfela zamówień Grupy po zawarciu umowy może wynieść ponad 4,82 mld zł netto bez udziału konsorcjantów.
Wiceprezes poinformował także, że spółka pracuje nad strategią.
„Ona się opracowuje. […] To się dzieje” – powiedział.
„Ona się pojawi na pewno w tym roku […] Nie przestawi Torpolu na inne tory, nie staniemy się zupełnie inną firmą” – dodał.
Zapowiedział m.in., że spółka chce się wzmocnić w segmencie tramwajowym i pozostawać w nim „cały czas”, a nie tak nieregularnie, jak w ostatnich latach. Ponadto spółka liczy, że inwestycje związane z komponentem kolejowym CPK „w takiej czy innej formie będą realizowane”.
W odniesieniu do strategii na lata 2019-2023, Tuliński podkreślił, że osiągnięto znacznie wyższy, niż zakładano, skumulowany zysk netto i EBITDA, a niższe – przychody. Te ostatnie były spowodowane nieprzewidzianymi w strategii pandemią, konsekwencjami wojny w Ukrainie i zamrożeniem środków UE.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,09 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews