Amica odnotowała 4,8 mln zł skonsolidowanej straty netto z działalności kontynuowanej w 2023 r. wobec 10,6 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej (uwzględniająca działalność zaniechaną) wyniosła 4 mln zł wobec 8,1 mln zł straty rok wcześniej.
„Cała branża AGD w Europie mierzyła się w roku 2023 z dekoniunkturą i utrzymującymi się wysokimi kosztami surowców, komponentów oraz rosnącymi wynagrodzeniami pracowników. Amica potrafi jednak szybko podejmować właściwe działania dostosowawcze i optymalizacyjne, odpowiadając na potrzeby klientów oraz budując wartość dla akcjonariuszy. W rezultacie osiągnęliśmy poprawę wyników w porównaniu z poprzednim rokiem oraz konsekwentnie realizujemy również strategię ESG” – powiedział prezes Jacek Rutkowski, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
Zysk operacyjny wyniósł 83,3 mln zł wobec 17,2 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 137,1 mln zł wobec 86,8 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
’W roku 2023 marża EBITDA Grupy Amica wzrosła o 2,3 pkt proc., dzięki czemu wynik EBITDA wzrósł o 58% r/r, do ponad 137 mln zł. Spółka wypracowała również blisko 5-krotnie wyższy skonsolidowany zysk operacyjny (83,3 mln zł), a prawie 8-krotnie wyższy – zysk brutto (23 mln zł). Grupa Amica, pomimo środowiska wysokich stóp procentowych, zwiększyła wynik netto o 5,7 mln zł, redukując stratę na tym poziomie do 4 mln zł. Amica wygenerowała również blisko 116 mln zł pozytywnych przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej, a na koniec grudnia stan środków pieniężnych przekraczał 152 mln zł” – czytamy także.
Skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 2 837,9 mln zł w 2023 r. wobec 3 414,9 mln zł rok wcześniej.
Grupa Amica w okresie 2023 roku uzyskała ponad 2,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o prawie 17% r/r. Niższy popyt został odnotowany we wszystkich głównych kategoriach asortymentowych oraz na wszystkich głównych rynkach geograficznych. Sprzedaż produktów i towarów w Polsce oraz w Skandynawii zmniejszyła się o 13%, w Europie Zachodniej o 15%, na rynkach południowych o 18%, a na rynkach wschodnich o 31% r/r, dodano w komunikacie.
„Ważny wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymaliśmy na niskim poziomie, tzn. poniżej 0,7, co jest spójne z bezpiecznymi zakresami pozostałych parametrów bilansowych i płynnościowych, a jednocześnie pokazuje przestrzeń do finansowania rozwoju nie tylko w oparciu o środki własne, ale również w oparciu o finansowanie zewnętrzne. Zwiększyliśmy także wskaźniki rentowności sprzedaży, a parametr RONA, czyli rentowność aktywów netto, wszedł do strefy dwucyfrowej” – powiedział wiceprezes ds. finansowych Michał Rakowski.
W ujęciu jednostkowym strata netto w 2023 r. wyniosła 18,9 mln zł wobec 33,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. W 2022 r. miała 3 415,8 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews