Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 5,6% r/r w marcu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,1%, a średnią wartość koszyka o 0,4% r/r do 198 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż w marcu była o 16,4% wyższa niż w lutym. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 14,6% przy wzroście średniej wartości zamówienia o 1,6%, podano w komunikacie.
Marcowy odczyt wskaźnika wyniósł 136 pkt wobec 117 pkt miesiąc wcześniej i 129 pkt rok wcześniej.
„Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w marcu była widocznie wyższa niż w lutym. Złożyła się na to zarówno większa liczba zamówień (dłuższy miesiąc, start sezonu ogrodowego, zakupy wielkanocne), jak i wzrost średniej wartości zamówienia, gdzie warto zaznaczyć, że liczba produktów per zamówienie w marcu była wyższa niż w poprzednich miesiącach. Widzimy przy tym, że w ujęciu rok do roku tempo wzrostu średniej wartości koszyka wyraźnie wyhamowuje. Między marcem 2023 a 2022 r. wartość średniego koszyka wzrosła o 3%, podczas gdy między marcem 2024 a 2023 r. wzrost ten wyniósł zaledwie 0,4%. Po części jest to kwestia wolniej rosnących cen, a po części sięganie przez konsumentów po tańsze produkty” – powiedział head of strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
Sprzedaż krajowa r/r wzrosła o 16%, natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 19% i stanowiła niemal 17% sprzedaży polskich e-sklepów, podkreślono.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews