Zdecydowana większość badanych – 81% – popiera wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce, traktując je jako najlepsze rozwiązanie do efektywnej zbiórki opakowań po napojach, wynika z badania na zlecenie Tomra Collection. Zapytani o wysokość kaucji, badani wskazali, że zarówno 50 groszy, jak i 1 złoty zmotywowałby ich do zwrotu pojedynczego opakowania do sklepu.
„To badanie pokazuje, że system kaucyjny jest narzędziem, które jest dobrze odbierane przez całe społeczeństwo, od najstarszych do najmłodszych pokoleń. To bardzo dobra wiadomość dla tych, którzy odpowiadają za stworzenie systemu w Polsce. Dzięki tak optymistycznemu nastawieniu oraz konsekwentnej edukacji na temat zasad jego działania, to narzędzie ma potencjał i szansę na powodzenie. Polacy czekają na system kaucyjny i są gotowi wprowadzić zmiany w swoich codziennych nawykach” – powiedziała wiceprezes ds. public affairs w grupie Tomra Anna Sapota, cytowana w komunikacie.
System kaucyjny, którego start w Polsce jest zaplanowany na początek 2025 roku, to odpowiedź na wzrost zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi i popytu na wysokiej jakości surowce wtórne. Z powodzeniem funkcjonuje już w wielu krajach Europy, także u naszych sąsiadów – na Słowacji, Litwie czy w Niemczech. W ostatnim czasie kolejne kraje, jak Węgry, Rumunia i Irlandia, wprowadziły własne systemy. Inne, jak Holandia i Niemcy, rozbudowują te dotychczas działające. Polega on na pobieraniu kaucji przy zakupie napoju i oddawaniu jej przy zwrocie pustego opakowania do punktu zbiórki, czyli sklepu. Kaucja jest zatem jednym z najważniejszych motywatorów do oddawania opakowań do recyklingu. Polacy zapytani o kwotę, która wystarczająco motywowałaby ich do zwrotu opakowania, wskazali zarówno 50 gr (46%), jak i 1 zł (45%). Za kaucją wyższą niż 1 zł opowiedziało się 9% badanych, wskazano w materiale.
Z badania wynika też, że źródłem informacji, z którego respondenci najczęściej chcą dowiadywać się o systemie kaucyjnym w Polsce, jest telewizja – wskazało ją 67% Polaków. Tuż za nią znalazły się portale i gazety informacyjne (44%) oraz ulotki sklepowe (43%). To ostatnie źródło zdecydowanie preferują osoby powyżej 60 roku życia – 55% z nich. Media społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram, były najczęściej zaznaczane przez osoby poniżej 30 roku życia (odpowiednio 68% i 30%). Natomiast radio zaznaczało 34% badanych w każdym wieku.
„Sklepy są kluczem do efektywnego zbierania pustych opakowań po napojach. To od nich zależy nie tylko forma zbiórki i jej odpowiednie ulokowanie w sklepie, ale także edukacja wokół zasad oraz korzyści wynikających z działania systemu kaucyjnego. Badania wskazały, że to właśnie ulotki przygotowywane przez sklepy są chętnie czytywane przez Polaków i mogą być wartościowym źródłem informacji” – skomentował managing director w Tomra Collection Polska Konrad Robak.
Badanie, przeprowadzone przez K+Research by Insight Lab na zlecenie Tomra Collection, zostało zrealizowane w lutym 2024 roku na próbie ponad 1000 pełnoletnich mieszkańców Polski metodą CAWI (ankieta internetowa).
Źródło: ISBnews