Aż 89% użytkowników GenAI w Polsce chce dalej inwestować w tę technologię, wynika z badania wykonanego na zlecenie SAS.
„Liderzy biznesu widzą potencjał w rozwiązaniach generatywnej sztucznej inteligencji, lecz obawiają się o prywatność i bezpieczeństwo danych. Przyznają też, że brakuje spójnych ram nadzoru nad rozwojem tej technologii” – czytamy w komunikacie, poświęconym raportowi „Generative AI Challenges and Potential Unveiled: How to Achieve a Competitive Advantage”.
Badanie wykazało, że obecnie 48% przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, a 34% jej użytkowników sięga po nią każdego dnia. Kolejne 46% rodzimych organizacji chce wdrożyć GenAI w najbliższych dwóch latach. Z przedsiębiorstw, które już teraz korzystają z tej technologii, aż 89% wyraziło zamiar zainwestowania w nią w najbliższym roku fiskalnym, z czego 90% ma już na to zabezpieczone środki w budżecie organizacji, wymieniono w informacji.
„Najczęściej generatywną sztuczną inteligencję w Polsce wykorzystują działy marketingu (47%), sprzedaży (34%) i IT (26%), a planowane są wdrożenia również w obszarach takich jak R&D (60%), produkcja (53%) i finanse (53%)” – czytamy dalej.
Wg autorów badania warto zauważyć, że generatywna sztuczna inteligencja przynosi realne korzyści polskim przedsiębiorcom – 100% jej rodzimych użytkowników dostrzega poprawę wydajności przetwarzania dużych zbiorów danych, zmniejszenie kosztów operacyjnych, oszczędność czasu, a także korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodnością, stwierdzono także.
„Niestety Polska nie wypada tak dobrze jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących GenAI. Istnienie strategii określających, w jaki sposób pracownicy mogą, a w jaki nie mogą korzystać z niej w celach biznesowych zadeklarowało 52% polskich liderów. Co więcej, tylko 6% badanych wskazało, że ich organizacje w pełni spełniają obecne i zapowiedziane regulacje” – wskazano również.
Jednym z celów badania było także zidentyfikowanie przeszkód, z którymi borykają się organizacje wdrażające generatywną sztuczną inteligencję. Wyniki nie są zaskakujące – dla 72% polskich respondentów badania główną obawą jest zachowanie prywatności danych, a dla 70% – ich bezpieczeństwa. Na podium znalazł się również nadzór (governance), który wskazało 52% ankietowanych. Jednym ze sposobów na zaadresowanie tych obaw są dane syntetyczne – 42% polskich respondentów rozważa ich wykorzystanie, a 8% już to robi. Najpoważniejszym wyzwaniem związanym z implementacją GenAI jest dla rodzimych organizacji przejście od fazy koncepcyjnej do praktycznej (64% odpowiedzi), wymieniono dalej.
„Organizacje zdają sobie sprawę, że same duże modele językowe nie rozwiązują wyzwań biznesowych. Generatywna sztuczna inteligencja powinna być traktowana raczej jako idealny czynnik rozwojowy hiperautomatyzacji i przyspieszenia istniejących procesów i systemów, niż nowa zabawka, która pomoże organizacjom zrealizować wszystkie ich biznesowe aspiracje. Opracowywanie progresywnej strategii i inwestowanie w technologię, która oferuje integrację, nadzór i możliwość wyjaśniania dużych modeli językowych to kluczowe kroki, które wszystkie organizacje powinny wykonać, zanim podejmą wiążące decyzje” – powiedziała powiedziała doradca strategiczny ds. AI w SAS Marinela Profi, cytowana w komunikacie.
Badanie zostało przeprowadzone na początku tego roku przez Coleman Parkes Research Ltd na zlecenie SAS wzięło udział 1 600 decydentów reprezentujących przedsiębiorstwa z całego świata – również z Polski – zajmujących się strategią GenAI lub analityką danych.
Źródło: ISBnews