Sfinks Polska odnotował 0,19 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 0,25 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 3,39 mln zł wobec 1,74 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 6,77 mln zł wobec 4,56 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 21,05 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 25,53 mln zł rok wcześniej.
„Motorem wzrostu jest sieć Sphinx, której przychody urosły w tym okresie o ponad 10% r/r. Równolegle rośnie rentowność sprzedaży. W minionym kwartale sięgnęła ona w grupie 29% i była o niemal 3 punkty procentowe wyższa niż w takim samym okresie ubiegłego roku. To efekt pracy nad ofertą restauracji, precyzyjnym zarządzaniem kosztami, ale także postępującym porządkowaniem struktury sieci poprzez przekształcenia lokali własnych na franczyzowe” – skomentował prezes Sylwester Cacek, cytowany w komunikacie.
Na koniec marca br. 20% restauracji w grupie Sfinks Polska było lokalami własnymi, podczas gdy rok wcześniej ten odsetek sięgał blisko 30%.
„Sukcesywne przekazywanie lokali w ręce franczyzobiorców miało wpływ na wysokość przychodów. W księgach grupy przestają być bowiem ujmowane przychody ze sprzedaży gastronomicznej przekształconych lokali, a w ich miejsce wykazywane są przychody z tytułu sprzedaży towarów i usług dla franczyzobiorców, w tym z tytułu opłaty franczyzowej. To właśnie stoi za zmianą przychodów skonsolidowanych, które na koniec I kwartału 2024 r. wyniosły 21,05 mln zł wobec 25,53 mln zł na koniec I kwartału 2023. Co ważne, mimo zmniejszenia przychodów skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży utrzymał się na zbliżonym poziomie (6,09 mln zł w I kw. 2024), co oznacza wzrost rentowności sprzedaży i w efekcie poprawę wyników, w tym wyniku netto oraz EBITDA” – czytamy w komunikacie.
Przekształcenia restauracji własnych na franczyzowe to tylko jeden z powodów wzrostu udziału tego modelu w grupie. Innym są otwarcia nowych lokali – wszystkie one są prowadzone właśnie przez franczyzobiorców. W I kwartale br. w sieci pojawiły się dwie nowe restauracje w tym modelu – Sphinx w Toruniu i The Burgers w Gdańsku. Na początku II kwartału, w pierwszych dnia kwietnia, dołączył do nich nowy Sphinx w Gliwicach. Na finiszu są kolejne nowe restauracje: The Burgers w Gorzowie Wielkopolskim i podpoznańskich Komornikach, a także nowe restauracje Sphinx w Poznaniu, Rzeszowie i Jarocinie, podano w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2024 r. wyniósł 0,16 mln zł wobec 1,17 mln zł straty rok wcześniej.
Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce. Spółka jest notowana na GPW od 2006 r.
Źródło: ISBnews