Pracodawcy w Polsce opublikowali w maju br. 261 tys. ofert pracy – tj. o 15% mniej r/r i o 2% mniej m/m, wynika z raportu Grant Thornton. Sytuacja na rynku pracy stabilizuje się, ale jest to zjawisko bardzo powolne; trzymiesięczna średnia roczna dynamika (oczyszczona z jednorazowych, miesięcznych wahań) wykazała, że spadki zmniejszyły się z 14% do 12%.
„Liczba ofert pracy w maju rozczarowała. Była nie tylko wyraźnie (o 15%) niższa niż przed rokiem, ale też o 2% niższa niż kwietniu. To niepokojące, bo zwykle w tych miesiącach liczba ofert rośnie. Przybywa bowiem prac sezonowych, np. w gastronomii, turystyce czy rolnictwie. Tym razem ta sezonowa 'fala’ nie poniosła rynku pracy. Pocieszające jest to, że nasze dane cechują się sporą zmiennością między poszczególnymi miesiącami, więc być może maj był jedynie chwilowym wahnięciem, a długoterminowy trend nadal jest pozytywny. Przekonamy się o tym w kolejnych miesiącach” – skomentowała partner outsourcing płac i kadr Grant Thornton Magdalena Marcinowska, cytowana w raporcie.
W badaniu wskazano, że „spadki liczby ofert pracy są nadal istotne i do dodatnich odczytów jeszcze daleko”; ponadto „nadzieję na nie dają jednak nasze prognozy makroekonomiczne, zgodnie z którymi roczna dynamika zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw w drugim półroczu wyjdzie na plus po ostatnich ujemnych dynamikach”.
W maju największy spadek liczby ofert pracy w ujęciu rocznym zanotowano w branży IT – pracodawcy opublikowali o 44% ofert r/r. Spadek widoczny jest wśród pracowników HR (-30%) oraz wśród finansistów (-28%), podał Grant Thornton.
Wzrost dynamiki ofert w maju zanotowano tylko wśród ogłoszeń dla pracowników fizycznych (6% r/r).
„Podobnie jak w kwietniu, w maju również na jedno ogłoszenie przypada około 5,5 wymagań stawianych kandydatom przez pracodawców. Najczęściej jest to doświadczenie i wykształcenie” – czytamy dalej.
Badanie zostało przeprowadzone wśród realnych ofert pracy opublikowanych na 50 największych portalach w badanym okresie. Dane zbierane były przy wykorzystaniu narzędzia automatycznego monitoringu ofert pracy, opracowanego przez firmę Element. Część badania to analiza ilościowa zawartości ofert pracy przeprowadzona na losowej próbie 1000 nowych ofert opublikowanych na portalach Pracuj.pl i OLX.pl.
Źródło: ISBnews