Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 17-21 czerwca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-commerce: Ponad połowa polskich firm modowych, które sprzedają online, jest już obecna poza granicami Polski, wynika z raportu firmy Zalando. Polskie marki oczekują przede wszystkim wsparcia w logistyce zamówień i magazynowaniu, a także w budowaniu świadomości marki i jej oferty oraz rozpoczęciu sprzedaży w nowym kanale.
E-commerce: Ecommerce Europe – paneuropejska organizacja reprezentująca sektor handlowy i e-commerce’owy – opublikowała list otwarty do decydentów zarówno unijnych, jak i krajowych wzywający do efektywnej implementacji unijnego prawodawstwa i stosowania tych samych zasad wobec wszystkich graczy na unijnym rynku.
Praca w IT: Zatrudnienie nowych pracowników planuje 42% firm sektora IT dóbr & usług konsumenckich w III kwartale, a zmniejszenie liczby etatów przewiduje 20% organizacji, wynika z raportu ManpowerGroup. W III kwartale tego roku 35% pracodawców nie przewiduje zmian w zespołach.
Kazakhstan IT Week: Po pierwszym dniu spotkań w ramach Kazakhstan IT Week, który odbywa się od 17 do 21 czerwca w Polsce, widoczne jest duże zainteresowanie polskich firm IT działalnością w Kazachstanie, poinformowali przedstawiciele organizacji Astana Hub. Według nich, 10-20 polskich firm IT po pierwszym dniu spotkań zainteresowanych programem „to dobry początek”, a Kazachstan może być bramą do dalszej ekspansji polskich firm na rynkach Azji Centralnej.
Cyberbepieczeństwo: Z internetu codziennie korzysta 97% badanych Polaków, zaś 67% ankietowanych do przeglądania sieci wykorzystuje głównie urządzenia mobilne – smartfony i tablety. Zdecydowana większość Polaków uważa, że korzysta z internetu w sposób bezpieczny (78%) i ma świadomość zagrożeń (85%), wynika z badania Payback Polska.
E-banking: Blisko połowa ankietowanych skorzystała z usługi cashback, wynika z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa. Z usługi wypłaty gotówki przy okazji płacenia kartą za codzienne zakupy można skorzystać w ponad 279 tys. placówek handlowych w całej Polsce. Najchętniej z cashback korzystają osoby w wieku 25-34 lata (60%).
E-administracja: Rząd planuje przyjęcie w III kw. ustawy o uchyleniu ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Cyberbezpieczeństwo: W maju 2024 roku polskie firmy były pięć razy częściej atakowane złośliwym oprogramowaniem, które daje cyberprzestępcom zdalny dostęp do komputerów pracowników niż rok wcześniej, pokazują dane ESET. Skokowo wzrosła również liczba ataków, które umożliwiają kopanie kryptowalut na sprzęcie ofiary. Przestępcy coraz częściej zdalnie wydają komendy firmowym serwerom, przyznają sobie szerokie uprawnienia w systemach i szpiegują pracowników, śledząc naciśnięcia klawiszy na klawiaturze. „Polskie firmy coraz częściej stają się celami ataków cyberprzestępców. Wzrost wielu wykrywanych zagrożeń rok do roku jest ogromy. Mówimy tutaj o dynamice rzędu 420% dla niektórych typów zagrożeń, które dają przestępcom zdalny dostęp do komputera, czy 380% dla innych, które mogą m.in. prowadzić do cryptojackingu. Widać również, że przestępcy działają coraz sprytniej i nie ograniczają się do standardowych kampanii phishingowych. Atakom sprzyja wciąż duża popularność pracy zdanej, podczas której trudniej jest dopilnować przestrzegania wszystkich zasad bezpieczeństwa. Firmy w Polsce powinny przygotować się na dalszy wzrost cyberprzestępczości, która obecnie motywowana jest już nie tylko zyskami, ale również celami o charakterze geopolitycznym” – skomentował analityk laboratorium antywirusowego ESET Kamil Sadkowski.
AI: Sektory bardziej wrażliwe na działanie sztucznej inteligencji (między innymi programowanie oraz analiza finansowa) doświadczają prawie pięciokrotnie (4,8x) wyższego wzrostu wydajności pracy, wynika z opublikowanego przez PwC pierwszego raportu Global AI Jobs Barometer 2024. Raport, w którym przeanalizowano ponad pół miliarda ogłoszeń o pracę z 15 krajów, wskazuje, że AI może pozwolić wielu państwom na wyrwanie się z utrzymującego się niskiego wzrostu produktywności, generując rozwój gospodarczy, wyższe płace i lepszy standard życia. Liczba ofert pracy związanych ze sztuczną inteligencją rośnie 3,5-krotnie szybciej niż całościowy wolumen ofert. Na każde ogłoszenie o pracę związane z AI w 2012 r. przypada obecnie siedem ofert. Oferty pracy wymagające umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji są na niektórych rynkach premiowane nawet do 25% wyższymi płacami.
Cyberbezpieczeństwo: W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 18% Polaków udostępniło dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści. Najczęściej za stałą zniżkę lub jednorazowy rabat na produkty bądź usługi, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wojsko: Wojska Obrony Cyberprzestrzeni mają własny sztandar. Jego zakup wsparła m.in. branża cyfrowa. Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje polską branżę cyfrową, pomógł jednostce zrealizować inicjatywę, wspierając finansowo jego wykonanie.
Cyberbezpieczeństwo: W 2024 roku liczba podatności w urządzeniach i usługach brzegowych wzrosła aż o 22% w porównaniu do 2023 r., wynika z analiz WithSecure. Do przeprowadzenia cyberataku hakerom wystarczy jedna podatna usługa lub urządzenie brzegowe, np. firewall czy bramka poczty elektronicznej. Jak wskazują specjaliści, w ubiegłym roku liczba wszystkich przypadków naruszeń bezpieczeństwa, które zaczęły się od wykorzystania luki w zabezpieczeniach wzrosła o 180% r/r; od wykrycia podatności do jej załatania upływa średnio aż 175 dni; wykorzystywanie luk w zabezpieczeniach jest jedną z podstawowych metod stosowanych przy kampaniach ransomware oraz atakach szpiegowskich. Zagrożone są nie tylko firmy, ale też instytucje państwowe.
AI: Sprzedawcy detaliczni chętnie stosują generatywną sztuczną inteligencję w celu personalizacji oraz poprawy doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych i online, wynika z raportu Salesforce oraz Retail AI Council. Jednocześnie prawie połowa z 1300 ankietowanych sprzedawców ma trudności z wykorzystaniem swoich danych, a 42% łączy różne silosy danych – co może prowadzić do nieskutecznych lub niedokładnych wyników dostarczanych przez sztuczną inteligencję (AI). Ankietowani dyrektorzy szacują, że 36% ich pracowników już dziś korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji, a liczba ta ma wzrosnąć do 45% do końca 2025 roku. 93% sprzedawców detalicznych twierdzi, że wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do pewnego rodzaju personalizacji, takiej jak spersonalizowane wiadomości e-mail i rekomendacje produktów. 81% respondentów zgłosiło również posiadanie dedykowanego budżetu na sztuczną inteligencję, z czego średnio 50% przeznaczono na GenAI. Trzy główne obszary, w których sprzedawcy detaliczni planują wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję to obsługa klienta, marketing i operacje sklepowe. Detaliści traktują priorytetowo użycie AI związane z obsługą klienta oraz chcą rozszerzenia jej działalności o wysoce spersonalizowane, zautomatyzowane wiadomości i treści przeznaczone do szybkiego wysyłania do klientów. Po obsłudze klienta, drugim najważniejszym przypadkiem użycia AI w handlu detalicznym jest tworzenie konwersacyjnych, cyfrowych asystentów zakupów, którzy polecają produkty kupującym tworząc odpowiedzi w języku naturalnym.
AI: 10 najgorętszych trendów konsumenckich w 2030 roku według raportu Ericsson ConsumerLab: Asystenci zakupowi AI; Moda AI (Według 6 na 10 ankietowanych, w latach 30. XXI wieku konsumenci będą korzystać z chirurgii plastycznej, aby uzyskać odpowiedni, standardowy wygląd wygenerowany przez sztuczną inteligencję); Filmy sztucznej inteligencji (68% badanych przewiduje, że znajomi sklonowani przez sztuczną inteligencję mogą pojawiać się w filmach stworzonych przez konsumentów, stając się częścią ich historii); Cyfrowe bliźniaki ludzi (50% ankietowanych uważa, że ludzie będą symulować swoje małżeństwa pod kątem przyszłych zmian lub rozwodu); Zaprogramowane potomstwo (74% badanych przewiduje, że asystenci AI w rodzicielstwie zwiększą umiejętności techniczne dzieci, ale zmniejszą inteligencję emocjonalną); Publiczna AI (72% ankietowanych uważa, że korporacyjna sztuczna inteligencja przechytrzy sztuczną inteligencję społeczną); Pracownicy (według 67% badanych, sztuczna inteligencja będzie niezbędna do zdobycia dobrych stanowisk pracy); Zaburzenie danych; AI szaleje (59% badanych uważa, że przyszłe współistnienie ze sztuczną inteligencją może stać się trudne); Klucznicy (7 na 10 ankietowanych uważa, że skanowanie dowodu osobistego i zapamiętywanie loginów stanie się niepotrzebne, ponieważ zajmie się tym sztuczna inteligencja).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Creotech: Eycore planuje wystrzelenie w kosmos swojego satelitę do radarowego obrazowania przestrzennego ziemi SAR (Synthetic Aperture Radar) pod koniec 2025 r., poinformował prezes Maciej Klemm. Ponadto spółka podpisała list intencyjny z Creotech Instruments ws. współpracy przy projektowaniu i budowie platform satelitarnych wyposażonych w instrumenty radarowe SAR.
Creotech: Chce umożliwiać innym firmom wejście do działalności kosmicznej. Obok obszaru optycznego, SAR (radarowe obrazowanie ziemi), przewiduje wkrótce „ciekawe wieści” w obszarze misji głębokiego kosmosu, poinformował wiceprezes Jacek Kosiec.
MCI: Małgorzata Adamkiewicz dołączyła do rady nadzorczej MCI Capital ASI. Adamkiewicz jest doktorem nauk medycznych, współwłaścicielką i przewodniczącą rady nadzorczej Adamed Pharma – lidera w dziedzinie farmacji i biotechnologii oraz współwłaścicielką i członkiem zarządu Adamed Technology – spółki inwestującej w nowe rozwiązania medyczne na wczesnym etapie rozwoju.
Natek Poland: Otworzył nowe biuro we Wrocławiu, rekrutuje łącznie na ponad 110 stanowisk, podała spółka.
Webcon: Magdalena Ociepka została nową dyrektor finansową (CFO) i członkiem zarządu w firmie. Spółka rozbudowuje struktury, przygotowując się na szybszy rozwój biznesu w Polsce i za granicą.
Digital Care: Polska firma specjalizująca się w ochronie i usługach dla urządzeń mobilnych, działać będzie pod nazwą oraz marką bolttech Poland. Jest to wynikiem przejęcia Digital Care przez bolttech w październiku 2023 roku, kiedy to polska spółka stała się częścią jednego z najszybciej rozwijających się insurtech’ów na świecie.
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce: Łączy siły ze StartSmart CEE. Jednostka, której celem jest wspieranie innowacji i współpraca ze start-upami będzie partnerem programu akceleracyjnego Spring 2024. Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki know-how globalnej firmy oraz wsparciu jej ekspertów. Rejestracja właśnie się rozpoczęła i potrwa do 25 lipca.
Going: Kuba Piotrkowicz został prezesem spółki i będzie odpowiadał za strategię rozwoju platformy biletowej, jak i poszerzenie działalności o nowe segmenty i usługi.
Dassault Systèmes: Ogłosił powołanie Sabine Scheunert na stanowisko dyrektora zarządzającego w regionie Eurocentral.W tej roli Scheunert będzie kierować wdrażaniem strategii korporacyjnej Dassault Systèmes w Austrii, Czechach, Niemczech, na Węgrzech, w Polsce, Słowacji, Słowenii i Szwajcarii, koncentrując się na wzmacnianiu relacji biznesowych i rozszerzaniu obecności firmy w sektorach produkcji, nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej oraz infrastruktury i miast.
MediSensonic: Do zarządu firmy zajmującej się opracowywaniem innowacyjnych urządzeń diagnostycznych, został powołany Marcin Malinowski, który będzie pełnił funkcję wiceprezesa odpowiedzialnego za segment biznesu i kontaktu z partnerami. Spółka podtrzymuje plan dołączenia do grona spółek publicznych.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Brand24: Cena akcji Brand24 w wezwaniu do zapisywania się na sprzedaż 944 616 akcji spółki, ogłoszonym przez Prowly.com, została podniesiona do 47 zł za akcję z 45,5 zł za akcję, podał Brand24.
PTWP: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) wyznaczyła pierwszy dzień notowań akcji Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP) na głównym rynku GPW na 26 czerwca, podała spółka. Do obrotu zostaną dopuszczone akcje serii A i B.
Agora: Sfinalizowała nabycie 490 udziałów w Eurozet (nadawcy m.in. Radia Zet) od SFS Ventures, stanowiących 49% kapitału zakładowego i uprawniających do 49% ogólnej liczby głosów na zgromadzeniu wspólników Eurozet, podała spółka. Oznacza to, że spółka stała się jedynym wspólnikiem posiadającym łącznie 1000 udziałów Eurozet, stanowiących 100% kapitału zakładowego i reprezentujących 100% ogólnej liczby głosów na zgromadzeniu wspólników Eurozet.
Action: Zwyczajne walne zgromadzenie upoważniło zarząd do nabywania do 1,5 mln akcji własnych za maksymalnie 40 mln zł oraz utworzenia kapitału rezerwowego na ten cel, podała spółka.
Action: Zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy postanowiło zysk za 2023 r., wynoszący 37,72 mln zł, przeznaczyć w całości na kapitał zapasowy, wynika z podjętych uchwał.
KnowledgeHub Starter: Jeden z pierwszych funduszy Starter tworzonych w kooperacji z PFR Ventures – rozpoczął przegląd opcji strategicznych gwarantujących dalszy wzrost spółek portfelowych, podał Fundusz. Obecnie KnowledgeHub Starter posiada portfel 18 innowacyjnych spółek, które dzięki wsparciu funduszu przeszły przez fazę pre seed. Fundusz w fazie dezinwestycji zamierza w pełni zaangażować się w aktywne wspieranie spółek w ich dalszym rozwoju, umożliwiając osiągnięcie zakładanych celów biznesowych.
Software Mansion: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 10,15 mln zł z zysku netto za 2023 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,97 zł na akcję, podała spółka. ZWZ ustaliło dzień dywidendy na 30 sierpnia oraz termin wypłaty dywidendy na 30 września br. Dywidenda obejmie 10 468 555 akcji.
Proacta: Rozpoczęła zapisy w ramach rozpoczynającej się oferty publicznej akcji serii N realizowanej z zachowaniem prawa poboru, podała spółka. Spółka planuje pozyskać od inwestorów do 2,02 mln zł, środki przeznaczone zostaną m.in. na rozwój produktów własnych oraz promocję platformy „Dbam o siebie”. Zapisy na akcje wynikające z posiadanych praw poboru potrwają do 10 lipca br. W tym samym terminie inwestorzy mogą składać zapisy dodatkowe, w ramach których akcje zostaną przydzielone w przypadku, jeśli nie wszystkie prawa poboru zostaną wykonane.
Kaya VC: Czeski fundusz zapowiedział utworzenie piątego funduszu venture capital, który planuje zainwestować 80 mln euro w startupy z Czech, Słowacji i Polski, podał fundusz. Łączna wartość czterech dotychczasowych funduszy to ok. 300 mln euro, a w ich portfelu znajdują się m.in. polskie Booksy, DocPlanner, Jutro Medical i Zeta Labs.
Sescom: Strony porozumienia dotyczącego przejęcia Sescomu, w tym EIF IX – subfundusz Polish Enterprise Funds SCA – ogłosiły przymusowy wykup 108 581 akcji spółki reprezentujących 5,17% kapitału zakładowego, co stanowi 3,81% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki, podał Sescom. Dzień przymusowego wykupu został ustalony na 20 czerwca 2024 r., zaś akcje będzie nabywać wyłącznie JSH Fundacja Rodzinna (podmiot kontrolowany przez prezesa spółki Sławomira Halbryta). Akcje objęte przymusowym wykupem będą nabywane po cenie 77,83 zł za sztukę.
Creotech: Prezes Grzegorz Brona oraz Paweł Kasprowicz zmniejszyli jednocześnie zaangażowanie z 10,15% do 8,89% kapitału i głosów każdy w transakcjach pakietowych.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Allegro: W ramach walki z nieoryginalnymi produktami i nieuczciwą konkurencją, Allegro wprowadziło nowe regulacje: aby sprzedawać produkty określonych marek, sprzedający muszą do 2 września zaakceptować nowe postanowienia i tym samym zadeklarować, że produkty które oferują są oryginalne, podała spółka.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za maj br. wyniosły ok. 228 mln USD i były o ok. 2% wyższe r/r, podała spółka. Tym samym Asbis ustanowił nowy majowy rekord, podkreślono.
Grupa Polsat Plus: Zwyczajne walne zgromadzenie postanowiło zysk netto za rok obrotowy 2023, w wysokości 639,55 mln zł, przeznaczyć w całości na kapitał zapasowy, podała spółka.
Vigo Photonics: Na mocy umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) rozpoczęło realizację projektu „HyperPIC – Fotoniczne układy scalone do zastosowań w średniej podczerwieni”, podała spółka. Dzięki niemu firma chce wprowadzić na rynek innowacyjne w skali świata produkty odpowiadające potrzebom m.in. AI, IoT, przemysłu 4.0 i rolnictwa 4.0.
Betclic: Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) oraz marka Betclic podpisały umowę sponsoringową, na mocy której od 1 lipca br. rozgrywki drugiego, trzeciego i czwartego poziomu rozgrywkowego w Polsce będą nosiły nazwy Betclic 1. Ligi, Betclic 2. Ligi oraz Betclic 3. Ligi, podały spółki. Umowa obowiązywać będzie przez najbliższe cztery lata, do zakończenia sezonu 2027/2028.
Poczta Polska: Rozszerzyła sieć punktów partnerskich, gdzie można wysłać i odebrać doręczane przez nią przesyłki, o należące do Grupy Eurocash sklepy Duży Ben i Euro Sklep, a klienci zyskali kilkaset nowych lokalizacji, podała Poczta.
NCBR: Ministerstwo Cyfryzacji oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zaprezentowały cztery projekty, wybrane do dofinansowania w konkursie KPO IPCEI CIS, realizowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, podało Centrum. Politechnika Gdańska oraz firmy Atende Industries, Oktawave i CloudFerro otrzymają łącznie 217 mln zł dofinansowania.
Atende: Atende Industries – spółka zależna Atende – podpisała umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na dofinansowanie projektu „Wysoce skalowalna, rozproszona baza danych NoSQL dla krytycznych aplikacji IoT czasu rzeczywistego”, realizowanego w ramach działania inwestycyjnego „Important Project of Common European Interest – Cloud Infrastructure and Services (IPCEI-CIS)”, podało Atende. Wartość kosztów kwalifikowanych projektu wynosi 23,6 mln zł, a wartość przyznanego przez NCBR dofinansowania 18,4 mln zł. Projekt zostanie zakończony do 31 sierpnia 2026 r.
Coursera: Posiada obecnie w Polsce ponad 711 tys. zarejestrowanych uczniów i udostępnia 4 900 kursów w języku polskim oraz nowe funkcje AI, poinformował dyrektor generalny Coursera Jeff Maggioncalda.
InPost: Grupa zaczęła pilotaż nowego modelu maszyny Paczkomat, w której zastosowanie wbudowanych paneli fotowoltaicznych i magazynów energii pozwoli stawiać urządzenia w dowolnym miejscu niezależnie od dostępu sieci elektrycznej, podała spółka. Pilotaż będzie prowadzony w Gdańsku oraz w Krakowie, a także na rynkach europejskich – w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i we Francji.
Amazon: Niemal połowa polskich pracowników (48%) uważa, że szkolenia w miejscu pracy lub praktyki zawodowe pozwalają na osiągnięcie sukcesu zawodowego w większym stopniu niż tradycyjne studia uniwersyteckie. wynika z badania Ipsos na zlecenie Amazon. Amazon zapowiedział, że zainwestuje 40 mln euro i stworzy ponad 50 nowych programów szkoleniowych w Europie.
Asbis: Breezy – gracz na rynku odnawianej elektroniki, który jest podmiotem zależnym Asbis – rozpoczyna działalność w Azerbejdżanie. Jest to siódmy kraj, w którym Breezy prowadzi działalność, wspierając sprzedawców i operatorów telekomunikacyjnych we wdrażaniu zrównoważonego podejścia do elektroniki i gospodarki w obiegu zamkniętym.
StartSmart CEE: Wystartował nabór do szesnastej edycji programu akceleracyjnego dla startupów StartSmart CEE – Rejestracji można dokonać do 25 lipca. Program jest realizowany w dwóch niezależnych ścieżkach #ReThink oraz Pilot Ready, dostosowanych do poziomu rozwoju startupów. Spośród zgłoszeń zostanie wybranych do 25 start-upów, które wejdą do finałowego etapu. Wysokość grantów to do 400 tys zł. Organizatorzy i partnerzy edycji Spring 2024 – Warner Bros. Discovery Polska, PZU, Maspex, Polpharma, Rossmann, CVC Capital Partners, Smart Soft Solutions oraz EFL (Grupa Credit Agricole) poszukują startupów, które dostarczą innowacyjnych rozwiązań w obszarach: Food & Agritech, Health Tech & Insurtech, Retail Tech, Big Data & Artificial Intelligence, Media & Content Transformation, Energy Efficiency & Environmental Sustainability, Customer Engagement, Social Impact.
Allegro: Wprowadziło narzędzia reklamowe dla partnerów – właścicieli marek i producentów. Nowa funkcjonalność Ads4Brands pozwala im na promocję na Allegro produktów oferowanych przez wielu różnych sprzedających w ramach platformy. Wszystko z jednego panelu i jednego budżetu, a do włączenia usługi wystarczy konto firmowe i rejestracja w usłudze. Obecnie z rozwiązań reklamowych Allegro regularnie korzysta kilkaset marek.
Bank Millennium: Od połowy czerwca 2024 roku pierwsi klienci otrzymają aplikację mobilną w nowej odsłonie. Jest ona dostępna zarówno na urządzeniach mobilnych z systemem Android, jak i iOS. W odświeżonej aplikacji mobilnej udoskonalono sposób obsługi. Elementy nawigacji przeniesiono z panelu bocznego do ikon na dole. Odtąd wszystkie najważniejsze sekcje znajdą się w zasięgu kciuka użytkownika. Uporządkowana została również zawartość poszczególnych sekcji i podzielona na Płatności, Produkty, Ofertę i Więcej (w której znajdą się produkty dodatkowe oferowane przez Bank Millennium). Bank zdecydował się również odświeżyć wszystkie strony produktowe np. kont, kart, lokat itd.
Grupa Komsa: Dostawca urządzeń mobilnych dla firm w Europie, wprowadził na polski rynek cieszącą się dużą popularnością w krajach Europy Zachodniej usługę DaaS (Device as a Service).
Traficar: Uruchomił usługę Traficar Spot. Jest to pierwsza tego typu inicjatywa w kraju, która umożliwia użytkownikom zamówienie podstawienia współdzielonego pojazdu na wyznaczone miejsce parkingowe (Spot) w wybranym dniu i na wskazaną godzinę.
Amazon: Analizy Urzędu Unii Europejskiej pokazały, że podrabiane towary kosztują branże z sektora handlowego 16 mld euro sprzedaży każdego roku. Z kolei badanie „(Nie)świadomy konsument 2024” Fundacji Forum Konsumentów i Amazon ujawniło, że 47% Polaków zdarza się kupować w sieci podróbki, a aż co drugi Polak nie potrafi odróżnić ich od oryginału. Jednocześnie rozwój technologii AI wykorzystywanych do walki z fałszerzami odnotowuje powodzenie, co potwierdzają najnowsze dane Amazon: w 2023 r. wykryto, przejęto i odpowiednio zutylizowano ponad 7 mln podróbek. Amazon powstrzymał 700 tys. prób założenia kont przez fałszerzy – znaczny spadek tych procederów (z 6 mln jeszcze w 2020 roku). Proaktywne kontrole sprzedawców zasilane AI są w stanie zablokować 99% nieuczciwych ofert, zanim właściciel oryginalnej marki zdoła je zauważyć i zgłosić.
Mastercard: Powołał inicjatywę Scam Protect – to pakiet specjalistycznych rozwiązań wykorzystujących najnowocześniejsze technologie oparte na sztucznej inteligencji, które pomagają w porę rozpoznawać i zapobiegać kradzieżom. Verizon, NatWest i Global Anti-Scam Alliance podejmują także współpracę z Mastercard w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Nikon: Poszerza swoją ofertę aparatów bezlusterkowych klasy średniej z serii Z o pełnoklatkowy model Z6III. Aparat oferuje wyjątkowo szczegółowe zdjęcia i nagrywanie wideo w rozdzielczości 6K/60P (RAW). Marka poinformowała też o wprowadzeniu bezpłatnej usługi chmurowej Nikon Imaging Cloud. Platforma umożliwiać będzie pobieranie uaktualnień oprogramowania sprzętowego bezpośrednio do aparatu, przechowywanie zdjęć w chmurze, a także zapewni dostęp do ekskluzywnych przepisów na zdjęcia.
Feedink: Dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki marketerzy zarządzają swoimi kampaniami reklamowymi w Internecie. Cropink umożliwia szybkie, systemowe tworzenie atrakcyjnych i spersonalizowanych grafik do kampanii reklamowych digital w środowisku Meta oraz Google oraz współpracuje w pełni ze środowiskiem Figma. Jest pierwszym i jedynym tego typu narzędziem w Polsce. Feedink planuje zawojować swoim pomysłem największe rynki e-commerce na świecie.
Cyfrowa Polska: Związek wskazuje, że dźwięk spersonalizowany to przyszłość transmisji telewizyjnych. Telewizja Polska, wspólnie z firmą Dolby, uruchomiła dodatkowe opcje spersonalizowanej ścieżki audio podczas meczów Euro 2024. Ekspert Związku Cyfrowa Polska Jakub Skwarski podkreśla, że to wyraźny skok technologiczny w dziedzinie transmisji sportowych. „Dziś wielu odbiorców może poczuć się jak na stadionie, pozostając w domowym zaciszu” – podkreślił specjalista.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS: Rośnie skuteczność pobierania wynagrodzeń autorskich. Procentuje stosowanie nowych technologii i konsekwentne wprowadzanie udogodnień tak dla osób tworzących, jak i dla korzystających z twórczości w działalności biznesowej. Pomimo niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, w 2023 roku ZAiKS podzielił między uprawnionych rekordową kwotę 548,3 mln zł wynagrodzeń autorskich. Zwiększająca się stale liczba utworów chronionych przez ZAiKS przekłada się wprost na wzrost liczby udzielanych licencji. ZAiKS chroni ponad 741 tys. utworów polskich i 78 mln utworów zagranicznych na mocy umów międzynarodowych o wzajemnej reprezentacji.
CloudFerro: Wystartował unijny system Destination Earth, którego celem jest modelowanie i monitorowanie naszej planety oraz symulowanie zjawisk naturalnych z niespotykaną dotąd dokładnością. W tym projekcie ważny udział ma CloudFerro, polski dostawca usług chmurowych, który dostarcza kluczowy element systemu – Data Lake – ogromne repozytorium danych, które jest podstawą systemu Destination Earth, zarządzanego przez Europejską Organizację Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych EUMETSAT. Wielochmurowe repozytorium Data Lake ma stworzyć bazę do powiązania różnych przestrzeni danych, zapewniając skalowalność oraz usługi przetwarzania i przechowywania w chmurze obliczeniowej w pobliżu danych systemu Destination Earth.
Twinings Ovaltine: Sięga po RISE with SAP. Przejście do chmury wpisało się zatem także w wieloletni program transformacji cyfrowej Twinings Ovaltine. Globalny lider produkujący napoje, wybrał w tym celu rozwiązania SAP.
SAS: Podczas dorocznej konferencji Snowflake Data Cloud Summit 2024 lider w dziedzinie danych i sztucznej inteligencji, ogłosił dostępność niepublicznej wersji poglądowej narzędzia SAS Data Maker w sklepie Snowflake Marketplace. Wspomniane oprogramowanie w formie natywnej aplikacji Snowflake zapewni użytkownikom szerokie możliwości generowania wiarygodnych danych syntetycznych w ramach ich kont na platformie Snowflake Data Cloud.
Primavera Parfum: Główne portale grupy: Perfumeria.pl i Tagomago.pl zostały zaopatrzone w funkcje InPost Pay.
eBilet: Lider internetowej sprzedaży biletów w Polsce nawiązał współpracę z PayPo. Użytkownicy platformy mogą wygodnie odroczyć płatność za wejściówki na najważniejsze wydarzenia kulturalne, muzyczne i sportowe za pośrednictwem PayPo.
Signify: Wprowadza nowe lampy i nowe funkcje aplikacji Philips Hue, które umożliwiają rozbudowanie systemu oświetlenia w domu i nadanie mu indywidualnego charakteru.
Logitech: Zaprezentował Keys-To-Go 2 – przenośną, bezprzewodową klawiaturę przeznaczoną do tabletów, urządzeń mobilnych i laptopów. Klawiatura posiada wbudowaną osłonę chroniącą przed uszkodzeniami lub zalaniem, a smukła i lekka konstrukcja sprawia, że można ją łatwo spakować i zabrać ze sobą w podróż. Keys-To-Go 2 jest kompatybilna z wieloma systemami operacyjnymi.
Nicolaus Bank: Bank będący częścią Spółdzielczej Grupy Bankowej jako pierwszy w Polsce przeniósł swoje zasoby informatyczne do chmury obliczeniowej oraz stworzył przestrzeń Nicolaus Bank Cafe.
Orbico.pl: Internetowa platforma B2B, utworzona przez Orbico Polska, została utworzona 3 lata temu. Przez ten czas klienci biznesowi dokonali 77 tys. transakcji. Orbico Polska zapowiada dalsze inwestycje w rozwój platformy. W planach jest m.in. aplikacja mobilna.
Grupa Polmedi: Rusza z platformą leczenia ran online PoradniaRan.pl, który wraz z aplikacją iWound tworzy system opieki nad każdym rodzajem rany przewlekłej, w tym m.in. cukrzycowej czy nowotworowej, a także pooperacyjnej, np. ginekologiczno-położniczej.
SolarEdge Technologies: Ogłosił globalne wprowadzenie SolarEdge ONE dla przedsiębiorstw, kompleksowej, opartej na specjalistycznym oprogramowaniu platformy optymalizacji energii dla komercyjnych i przemysłowych (C&I) aplikacji solarnych, która ma być ogólnie dostępna w nadchodzących miesiącach.
Hewlett Packard Enterprise, Danfoss: Ogłosiły współpracę w zakresie rozwiązania HPE IT Sustainability Services o nazwie Data Center Heat Recovery. Jest to gotowy do użycia moduł do odzyskiwania ciepła, który pomaga zarządzać i wykorzystywać nadmiarowe ciepło jako element transformacji w kierunku bardziej zrównoważonego IT. Modułowe centrum danych od HPE wykorzystuje technologie bezpośredniego chłodzenia cieczą (DLC), zwiększające wydajność energetyczną o ponad 20% i optymalizujące wytwarzanie i dystrybucję energii, co przekłada się na znaczne oszczędności energii.
Hewlett Packard Enterprise, NVIDIA: Zaprezentowały NVIDIA AI Computing by HPE – portfolio wspólnie opracowanych rozwiązań AI pozwalających przedsiębiorstwom na szybsze wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji. Wśród kluczowych komponentów znajduje się HPE Private Cloud AI, pierwsze tego rodzaju rozwiązanie, które zapewnia integrację rozwiązań AI, sieciowych i software’owych firmy NVIDIA z pamięcią masową, rozwiązaniami obliczeniowymi i chmurowymi HPE GreenLake. Od teraz, firmy dowolnej wielkości mogą wejść na energooszczędną, szybką i elastyczną ścieżkę zrównoważonego opracowywania i wdrażania zastosowań generatywnej AI.
Sabre: Ogłosił partnerstwo z Google Cloud. Część projektów związanych z procesami transformacji zarządzana była przez polski oddział Sabre z siedzibą w Krakowie. Sabre zapowiada dalsze rozwijanie możliwości AI w ramach strategii Retail Intelligence.
Transcash.eu: Dostawca usług finansowych dla branży transportowej w Polsce, zrezygnował ze świadczenia usług windykacyjnych, by skupić się w pełni na ofercie finansowania podmiotów z branży TSL. Działania związane z odzyskiwaniem należności przejęła nowo powołana spółka Pactus.eu, której trzon stanowią specjaliści z zakresu windykacji wywodzący się z Transcash.eu.
Raiffeisen Digital Bank: Wprowadził lokatę półroczną online z oprocentowaniem stałym wynoszącym 6,5% w skali roku.
Amazon Web Services (AWS): Ogłosił nową edycję Generative AI Accelerator, globalnego programu skupiającego się na pomocy nowo powstałym startupom z obszaru generatywnej sztucznej inteligencji. AWS przeznaczy 230 mln USD na wsparcie 80 (w porównaniu z 21 w 2023 roku) startupów z całego świata w osiągnięciu konkurencyjności rynkowej poprzez dostęp do odpowiednich technologii oraz mentoring technologiczny i biznesowy. Zgłoszenia do programu przyjmowane są do 19 lipca. W trakcie 10-tygodniowego kursu założyciele wybranych startupów tworzących rozwiązania w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję przejdą szkolenie z tworzenia i rozwijania rozwiązań GenAI i ML, tworzenia strategii biznesowych oraz optymalizacji działalności i jej kosztów. Dokładny program będzie dopasowany pod konkretne potrzeby i technologię danej organizacji. Aby w pełni skorzystać z programu wystarczy, że organizacje będą miały stworzony MVP (minimal valiable product), czyli produkt na wczesnym stadium rozwoju potrzebny do pierwszych testów rynkowych.
REDD: Wprowadził pakiet REDD Basic, który będzie dostępny bezpłatnie i bez ograniczeń czasowych. W efekcie dostęp do wyszukiwarki biurowców i magazynów, a także ponad 80 filtrów przeszukiwania nieruchomości, będzie możliwy dla wszystkich zainteresowanych uczestników rynku nieruchomości.
Zetly: Polska Liga Żeglarska (PLŻ) ogłosiła nawiązanie strategicznego partnerstwa z platformą Zetly, co stanowi krok milowy w rozwoju cyfrowego ekosystemu dla polskiej społeczności żeglarskiej. Partnerstwo to przyniesie nowe możliwości zaangażowania fanów, generowania przychodów oraz edukacji poprzez innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Visa: W ramach projektu pilotażowego zrealizowanego w Wielkiej Brytanii, we współpracy z lokalnymi partnerami zademonstrowała, w jaki sposób wykorzystanie najnowszych technologii z obszaru sztucznej inteligencji może przyczynić się do znaczącego zmniejszenia strat spowodowanych oszustwami dokonywanymi w obszarze płatności natychmiastowych i przynieść milionowe oszczędności.
Flatte: Firma wspierająca wynajmujących mieszkania stworzona w fabryce startupów The Heart, oferuje usługi klientom deweloperów, ale również firm pośrednictwa finansowego – Expandera i ANG Odpowiedzialne Finanse.
Adyen: Platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, wraz z SumUp, globalnym liderem w dziedzinie technologii finansowych dla małych przedsiębiorstw, połączyły siły w ramach strategicznego partnerstwa. Firmy będą oferować obsługę płatności i przyspieszone rozliczenia dla małych firm na całym świecie.
Publicis Groupe Polska: Jako pierwsza firma z CEE uzyskała nowy certyfikat Google – Digital TV w ramach programu Google Marketing Partner.
Źródło: ISBnews