Nastroje Polaków dotyczące indywidualnej sytuacji finansowej poprawiły się i osoby deklarujące posiadanie pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 50% ankietowanych (o 3 pkt proc. więcej m/m), wynika z badania firmy doradczej Deloitte. Do 29% (-2 pkt proc. m/m) spadł odsetek obawiających się o swoją zdolność do regulowania bieżących płatności, a 42% wskazuje na pogorszenie indywidualnej sytuacji finansowej (spadek o 2 pkt proc. m/m).
Według badania „Consumer Signals”, 36% badanych (-2 pkt proc. m/m) obawia się o stan swoich oszczędności. O 3 pkt proc. wzrósł z kolei odsetek oczekujących poprawy osobistej sytuacji finansowej w trakcie najbliższego roku. Na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek osób, których nie stać na niespodziewane wydatki (52%). Spodziewający się wzrostu przychodów lub pozostania ich na obecnym poziomie stanowią z kolei 48% wszystkich badanych ( -2 pkt proc. m/m). Niezmiennie trzech na czterech Polaków przewiduje wzrost cen najczęściej kupowanych produktów.
Zbadano również oczekiwania respondentów w zakresie zmian cen poszczególnych kategorii produktów. Wzrost cen żywności i napojów przewiduje 69% polskich konsumentów, czyli o 4 pkt proc. mniej niż miesiąc wcześniej. O 2 pkt proc. do 71%, spadł odsetek zakładających podwyżki cen paliw. 66% (-3 pkt proc. m/m) ankietowanych spodziewa się wyższych cen alkoholu i papierosów. Mniej optymistyczne nastroje widać w prognozach dotyczących opłat za media domowe (których wzrost przewiduje 80% Polaków, +4 pkt proc. m/m) oraz odzież (61%, +1 pkt proc. m/m). Na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek zakładających wyższe ceny w restauracjach (73%), podano.
„Poprawiający się wskaźnik optymizmu polskich konsumentów w kwestii finansów osobistych z pewnością stanowi dobrą wiadomość dla branży turystycznej i szerzej dla branży konsumenckiej. Spadający odsetek osób obawiających się o zdolność do regulowania bieżących płatności może sugerować, że polscy konsumenci mogą w najbliższym czasie nieco luźniej podchodzić do kwestii wydatków, np. podczas wakacji. Z drugiej strony, niemal trzy czwarte badanych jest świadomych możliwego wzrostu cen w restauracjach. Polscy turyści wiedzą więc, że wakacyjna wizyta w lokalu gastronomicznym może stanowić niemały wydatek” – skomentowała partner w dziale Doradztwa Podatkowego, Deloitte Anna Rączkowska, cytowana w komunikacie.
Według badania niepokoje dotyczące cen dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów. Największy odsetek respondentów obawiających się dalszych wzrostów cen najczęściej kupowanych produktów i usług odnotowano w Australii (85%), Portugalii (84%), Hiszpanii (82%) i RPA (81%). Na drugim krańcu zestawienia znajdują się: Korea Południowa (65%), Arabia Saudyjska (63%), Japonia (62%) oraz Chiny (39%).
Źródło: ISBnews