Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 8-12 lipca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Akcyza na alkohol i papierosy: Obowiązująca do 2027 r. mapa drogowa corocznych podwyżek akcyzy – o 5% na alkohol i o 10% na papierosy – powinna zostać skorygowana, a wzrost tego podatku powinien być większy, uważa minister zdrowia Izabela Leszczyna. Coroczną podwyżkę akcyzy do 2027 r. zakłada obowiązująca obecnie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym.
KPO dla rolnictwa i rybołówstwa: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że 5 lipca 2024 r. został skierowany do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia MRiRW wydłużający termin realizacji przedsięwzięć realizowanych przez rolników i rybaków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Głównym celem proponowanej zmiany rozporządzenia jest wydłużenie maksymalnego czasu realizacji przedsięwzięć przez rolników i rybaków – z obecnie obowiązujących 12 miesięcy do 18 miesięcy. Proponowane zmiany ograniczą ryzyko niezrealizowania w terminie przedsięwzięć w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury.
Ekologia i opakowania: Polacy wykazują rosnącą świadomość ekologiczną i wyraźnie popierają bardziej zrównoważone praktyki w produkcji opakowań, wskazują wyniki badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex. Z raportu wynika, że 65% badanych konsumentów uważa, iż tekturowe opakowania mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do tworzyw sztucznych. Zdecydowana większość respondentów opowiada się za zwiększeniem wykorzystania tektury w opakowaniach produktów, a 70% z nich uważa, że producenci opakowań z tektury powinni korzystać z surowców pochodzących z recyklingu. Jednocześnie, konsumenci zwracają uwagę na problem – zbyt duże opakowania produktów. 35% badanych często lub bardzo często dostrzega produkty w opakowaniach tekturowych dużo większych, niż właściwy rozmiar produktu.
Wsparcie na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe: Do 31 lipca br. trwa nabór wniosków o przyznanie wsparcia inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wniosek należy złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wsparcie na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe przyznawane jest w ramach następujących interwencji: 1) Zalesianie gruntów rolnych; 2) Tworzenie zadrzewień śródpolnych; 3) Zakładanie systemów rolno-leśnych; 4) Zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Eksport do Tajlandii: Polski eksport artykułów spożywczych – głównie słodyczy, zdrowych przekąsek i produktów mlecznych – ma potencjał wzrostowy w Tajlandii, ocenia kierownik Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Bangkoku Norbert Bąk. Według niego na rynku tajlandzkim doceniana jest różnorodność i wysoka jakość polskich produktów.
Sprzedaż e-papierosów: Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, wprowadzający m.in. zakaz ich sprzedaży osobom do 18. roku życia, ograniczenie miejsc, gdzie będzie możliwe ich używanie oraz zakaz sprzedaży w automatach i na odległość trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
Sklepy detaliczne: Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 3,1% r/r w czerwcu 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 2,9% i 2,4% r/r.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 12,6% r/r w czerwcu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 10,9%, a średnią wartość koszyka o 1,5% r/r do 196,1 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż alkoholu: Kierownictwo Ministerstwa Zdrowia ma zająć się dzisiaj m.in. kwestią legalności promocji alkoholu w sklepach i oferowanych przez nie rabatów na sprzedaż większej ilości butelek, poinformowała szefowa resortu Izabela Leszczyna.
Sprzedaż na stacjach paliw: Zakaz nocnej sprzedaży alkoholu na stacjach paliw może wejść w życie za trzy miesiące, wynika z wypowiedzi minister zdrowia Izabeli Leszczyny. Zakaz obowiązywałby w godzinach od 22.00 do 6.00 rano.
E-commerce: Na koniec czerwca 20024 r. liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła 68,9 tys., wynika z danych Dun & Bradstreet Poland zebranych dla „Rzeczpospolitej”. Oznacza to, że po dwóch kwartałach przybyło ich 3,3 tys. „Na koniec 2024 roku liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce przekroczy próg 70 tys., co pozwala na stwierdzenie, że polski rynek jest jednym z największych w Europie i najszybciej rozwijającym się sektorem w Polsce” – powiedział rzecznik Dun & Bradstreet Poland Tomasz Starzyk.
ROZWÓJ BIZNESU
Kernel Holding: Akcjonariusze zdecydują podczas walnego zgromadzenia, zwołanego na 12 sierpnia br. o przeznaczeniu całości jednostkowego zysku netto za 2023 r. w kwocie 121,2 mln USD na kapitał zapasowy, wynika z treści projektów uchwał na walne zgromadzenie.
Żabka Polska: Odnotowała 357,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 382,84 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pepco Group: Obniżyło capex planowany na rok obrotowy 2024 (kończący się we wrześniu br.) do 250 mln euro (z wcześniejszych 300 mln euro) i planuje zmniejszyć liczbę otwarć nowych sklepów (netto) do 200-300 od przyszłego roku obrotowego (wobec 400 planowanych na ten rok), poinformował ISBnews przewodniczący wykonawczy (executive chair) Andy Bond.
Pepco Group: Spodziewa się, że marża brutto będzie rosła szybciej w II poł. roku obrotowego 2024 (kończącego się we wrześniu br.) niż w pierwszych sześciu miesiącach, poinformował ISBnews przewodniczący wykonawczy (executive chair) Andy Bond.
Pepco Group: Spodziewa się poprawy sprzedaży na porównywalnej bazie sklepów (like-for-like, LFL) we wszystkich częściach biznesu w IV kw. roku obrotowego 2024 (lipiec-wrzesień br.), w tym osiągnięcia wzrostu w tym ujęciu w sieci Pepco, poinformował ISBnews przewodniczący wykonawczy (executive chair) Andy Bond.
Pepco Group: Podtrzymuje założenia co do przewidywanego wyniku EBITDA (MSSF 16) na koniec roku obrotowego 2024 (trwającego do końca września 2024) wynoszącego ok. 900 mln euro, co oznacza wzrost o ok. 20% r/r, podała spółka. Grupa nadal oczekuje, że otworzy ok. 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024.
Pepco Group: Odnotowała przychody 1 481 mln euro w III kw. roku obrotowego 2023/2024 (kwiecień-czerwiec 2024), co oznacza wzrost o 7,6% r/r przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym Pepco o 12,6% do 929 mln euro, Poundland Group – spadły o 2,7% do 480 mln euro, a Dealz – wzrosły o 23,3% do 72 mln euro, podała spółka.
Feerum: Podpisało porozumienie inwestycyjne ws. stworzenia fabryki komponentów i części zamiennych do budowy oraz obsługi silosów zbożowych w Egipcie, podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Kairze wspierało firmę w procesie wejścia na rynek egipski. Wartość inwestycji wyceniono na 1,6 mld EGP (ok. 130 mln zł).
Drosed: Komisja Europejska wyraziła zgodę na przejęcie wyłącznej kontroli nad Indykpolem przez Drosed Holding z siedzibą w Polsce, podała Komisja. Drosed jest spółką zależną Grupy LDC z siedzibą we Francji.
Miraculum: Wypracowało 25,65 mln zł przychodów w I półroczu 2024 r., co oznacza wzrost o 5% r/r, podała spółka. Kanał nowoczesny wygenerował w I poł. br. 13,73 mln zł przychodów (+31,17% r/r), zaś sklep internetowy – 0,23 mln zł w I półr. (+3% r/r). Sprzedaż na eksport w I poł. br. wyniosła 4,24 mln zł (-28,7% r/r).
Allegro: Wprowadziło w Czechach sieć automatów paczkowych One Box by Allegro, podała spółka. Nowa sieć automatów paczkowych ma na celu dalsze usprawnienie usług związanych z zakupami na allegro.cz. Ponad 140 nowych maszyn uzupełni istniejącą sieć automatów paczkowych i punktów odbioru, do których WE|DO wysyłało dotychczas swoje paczki, zwiększając liczbę lokalizacji, w których klienci mogą odbierać swoje zamówienia z Allegro w Czechach do ponad 3840.
InPost: Z usługi InPost Pay, która łączy płatność i dostawę, korzystają 3 mln użytkowników, podał InPost. Obecnie usługa dostępna jest dla klientów m.in. Ochnik, Ryłko, DeeZee, Komputronik, XGSM, North, Gandalf, Tania Książka, Tantis, Matfel, eZebra, eMelissa, Tagomago czy Duży Ben, wymieniono.
Biedronka: „Ze spokojem” czeka na dalszy rozwój wypadków w sprawie wszczętego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postępowania wyjaśniającego co do praktyk przewozowych w Biedronce i Dino i jest przekonana, że jej postępowania było zgodne z przepisami prawa oraz uwzględniało dobre obyczaje rynkowe, wynika z oświadczenia Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka – przesłanego ISBnews.
Grupa Empik: Odnotowała 265 mln zł zysku EBITDA w 2023 r., a całkowita wartość brutto sprzedanych towarów (ang. gross marchandise value, GMV) przekroczyła 3 mld zł, podała spółka. W 2024 roku Grupa zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV na poziomie ok. 20%, zbliżonym do lat poprzednich, podano także.
Biedronka, Dino: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie rynku pracy i praktyk w sieciach Dino i Biedronka oraz firm przewozowych obsługujących tych przedsiębiorców, podał Urząd. UOKiK sprawdza czy razem z firmami transportowymi sieci umówiły się nielegalnie, że nie będą podbierać sobie kierowców, a w lutym i kwietniu br. – za zgodą sądu i w asyście funkcjonariuszy policji – pracownicy UOKiK przeszukali siedziby spółek Jeronimo Martins Polska, Dino Polska oraz firm transportowych. Trwa analiza zebranych materiałów, podano.
Danone: Grupa spółek Danone dołączyła do Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Tym samym stała się częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO ) i zyskała realny wpływ na rozwój normalizacji oraz kształtowanie prac normalizacyjnych na poziomie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Morele: Poszerzyło ofertę marek własnych o Moliv, czyli markę kosmetyków z żywymi bakteriami probiotycznymi, podała spółka. Poszerzanie portfolio marek własnych to jedno z głównych założeń dotyczących rozwoju Morele, podkreślono.
Carrefour Polska: Podsumował zainicjowaną w kwietniu br. współpracę z firmą Ubrania Do Oddania. Druga, trwająca miesiąc, akcja pod hasłem „Nie wyrzucaj, oddaj w Carrefour”, cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem klientów, niż poprzednia. Dzięki temu sieć zebrała w tym czasie blisko 14 ton ubrań – 3,5 raza więcej, niż w roku ubiegłym. Angażując się w akcję z obszaru gospodarki cyrkularnej, sieć przyczyniła się do zaoszczędzenia ponad 89 mln litrów wody i ograniczenia emisji ponad 184 ton CO2. Od 25 marca do 30 kwietnia br. w ponad 50 sklepach Carrefour klienci po raz drugi mogli oddawać swoje używane ubrania w zamian za e-kupony o wartości 10 zł do wykorzystania w sklepach sieci. Aby otrzymać kupon, każdy klient musiał przynieść do sklepu minimum 10 sztuk używanej odzieży.
Biedronka: Fundacja Biedronki uruchomiła nowy program grantowy „Oddech dla hospicjów”. Łączna kwota przeznaczona na wsparcie hospicjów stacjonarnych lub domowych, które sprawują opiekę nad osobami dorosłymi, to 3 mln zł. Wnioski o granty można składać do 22 lipca.
Frigo Logistics: We współpracy z firmą FRoSTA rozpoczął testy nowego ciągnik elektrycznego Mercedes eActros 300 LS. Testy nowego pojazdu obejmują transport produktów mrożonych na linii Bydgoszcz-Żnin, czyli bezpośrednio z fabryki producenta do magazynu-mroźni Frigo Logistics, a także w relacji Żnin-Bydgoszcz. Celem jest sprawdzenie pojazdu na trasach o średnim zasięgu oraz weryfikacja funkcjonalności oferowanych przez ciężarówkę. W ramach planu rozwoju floty Frigo Logistics i inwestycji w nowe pojazdy, firma planuje również przeprowadzanie kolejnych testów obejmujących m.in. naczepy. Finalne decyzje związane z zakupem nowych pojazdów, w tym pojazdów elektrycznych, planowane są wstępnie na drugą połowę roku, po zakończeniu wszystkich zaplanowanych testów.
Źródło: ISBnews