Średnia wartość koszyka zakupowego obniżyła się zarówno w skali miesiąca, jak i w porównaniu z poprzednim rokiem o 1,05 zł (0,35%) i wyniosła 296,36 zł w czerwcu, wynika z danych ASM Sales Force Agency.
„Spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w maju br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (4,46%), natomiast największy spadek w sklepach Auchan (5,5%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 6 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano ponownie w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2024 r. była wyższa o 67,10 zł niż w 2023 r., tj. o 26,61%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 7 sklepach, były to m.in. Netto (5,28%), E.Leclerc (4,88%) czy Auchan (3,88%). Średnia wartość koszyka zakupowego spadła rok do roku o 0,35% z 297,40 zł w czerwcu 2023 r. do 296,36 zł w czerwcu 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br., podano także.
„Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.)” – czytamy dalej.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach – 281,25 zł.
„Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 352,30 zł. Natomiast najtańsze zakupy (296,36 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną” – podał ASM SFA.
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów, pokazuje, ze w czerwcu 2024 r. względem 2023 roku podrożały 3 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu r/r spadek odnotowały produkty tłuszczowe (21,03%), mięso, wędliny i ryby (5,22%), chemia domowa i kosmetyki (4,78%), nabiał (4,48%), dodatki (2,19%), mrożonki (0,82%) oraz słodycze (0,36%).
W czerwcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została ponownie Biedronka, która oferowała 18 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nią uplasował się Auchan z 17 produktami z najniższymi cenami. W sieciach Dino, Selgros Cash & Carry i E.Leclerc znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach Makro Cash & Carry, Lidl i POLOmarket po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych, wskazano.
„Letnie słońce stopiło ceny w największych sieciach handlowych. Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. Spadki odnotowaliśmy w aż siedmiu na trzynaście badanych sieci handlowych. W czerwcu w porównaniu do zeszłego roku spadek odnotowaliśmy w przypadku produktów tłuszczowych, w mięsach, rybach i nabiale. Tradycyjnie, co jest charakterystyczne dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo, rosły także ceny produktów sypkich. W najbliższych tygodniach handlowcy nadal będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów. Trzeba się jednak spodziewać, że z powodu wielu upalnych, letnich dni ceny takich produktów jak napoje będą utrzymywać się na wyższym poziomie” – powiedział Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w materiale.
Źródło: ISBnews