Prace projektowe w zakresie infrastruktury terminalowej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) są zaawansowane w ok. 50%, natomiast w zakresie pozostałej infrastruktury, czyli m.in. płyt lotniska i dróg kołowania – w ok. 40%, poinformował prezes spółki CPK Filip Czernicki.
Prace toczą się na podstawie umów podpisanych z Foster and Partners (terminal) i Dar Al-Handasah Consultants (drogi startowe, drogi kołowania, płyta lotniska).
„Trwają intensywne prace w zakresie projektowania. Jest to dzisiaj zaawansowanie projektowania po stronie firm, które są zakontraktowane na rzecz projektowania infrastruktury terminala pasażerskiego: firma Foster and Partners ma mniej więcej zaawansowanie 50% na tym projekcie. Firma Dar, która projektuje jako tzw. Master of Civil Engineering jest firmą, która projektuje całą infrastrukturę, nazywam ją horyzontalną, czyli wszystkie płyty, drogi kołowania, media itd. Tam bodaj jest nawet mniejsze zaawansowanie, pewnie koło 40%” – powiedział Czernicki na posiedzeniu sejmowej podkomisji.
Podkreślił, że dotychczas CPK nabyło 38% gruntów dla lotniska, a zgłosiło się 70-80% osób mieszkających na tym terenie, którzy ewentualnie byliby gotowi do podpisania umowy.
Poinformował, że niebawem ma zostać uruchomiony program dobrowolnych nabyć dla linii kolejowej Warszawa-Łódź.
„Tutaj zaawansowanie prac też już jest spore, ponieważ w tym zakresie będziemy – mam nadzieję – na dniach uruchamiać przetarg na budowę tunelu w Łodzi, a za chwilę potem dla kolejnych części inwestycji i nie ukrywam, że z punktu widzenia inżynieryjnego wydaje się, że ta linia Warszawa-Łódź tak naprawdę jest większym wyzwaniem niż samo lotnisko” – podkreślił Czernicki.
W ramach projektu Centralnego Portu Lotniczego (CPK) ma powstać lotnisko w Baranowie pod Warszawą (zostanie otwarte w 2032 r.) oraz sieć kolejowa łącząca ośrodki regionalne.
Źródło: ISBnews