Od początku roku w Polsce pojawiły się 23 nowe obiekty zakupowe, w tym 21 parków handlowych. Oprócz tego rozbudowanych zostało 9 obiektów, wynika z danych CBRE. Zainteresowanie deweloperów przesuwa się w kierunku małych miast – wśród całej powierzchni handlowej w Polsce 27% znajduje się w niewielkich miejscowościach.
„Warunki do rozwoju sektora handlowego są coraz lepsze. Inflacja spadła z 3,7% w styczniu bieżącego roku do 2,6% w czerwcu, a sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie 2024 roku urosła o 4,9% w ujęciu rocznym. Obserwujemy dużą aktywność deweloperską wśród parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. m2, a także wśród obiektów 'convenience’, czyli dostosowanych do wygodnych zakupów, z bezpośrednim wejściem z ulicy. Inwestorzy koncentrują się na małych miastach, liczących do 100 tys. mieszkańców. Powierzchnia handlowa w takich miejscowościach rośnie najszybciej. Sporo dzieje się także w obszarze dużych centrów handlowych, gdzie widzimy coraz więcej rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów” – powiedział dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w komunikacie.
Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie ok. 14,25 mln m2. W I połowie 2024 roku przybyło 210,2 tys. m2 przestrzeni, w postaci 23 nowych obiektów i 9 rozbudów. Parki handlowe stanowiły 91% zarówno wśród nowych obiektów, jak i powierzchni handlowej. Spośród największych nowych projektów wprowadzonych na rynek od początku 2024 roku znalazły się OTO Park Koszalin (38 tys. m2), Galeria Starówka w Lesznie (15,2 tys. m2) oraz S1 Bytom (14,2 tys. m2), wymieniono w materiale.
„Na koniec II kwartału bieżącego roku w budowie znajdowało się niemal 573,4 tys. m2 powierzchni handlowej, z której ponad połowa (54%) zasili małe miasta i trzy czwarte (76%) stanowią parki handlowe” – czytamy dalej.
Właściciele sklepów rozwijają strategię „omnichannel”, a więc poszerzanie zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i online. Dopasowują się w ten sposób do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie wygodę zakupów z domu, jak również możliwość zobaczenia produktu na żywo, w sklepie, zgodnie z trendem ROPO (Research Online, Purchase Offline). Z tej strategii ewoluuje trend „phygital”, łączący fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu, wskazano też w informacji.
Oprócz nowych trendów, na polskim rynku detalicznym cały czas pojawiają się nowe zagraniczne marki. W I połowie 2024 roku do naszego kraju weszły Made by Society i Luca z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii, podał CBRE.
Koszty wynajmu powierzchni handlowej w najlepszych centrach handlowych utrzymały dotychczasowy poziom i wynoszą od 100 do 130 euro za m2 za miesiąc w Warszawie i 40-60 euro za m2 za miesiąc w innych dużych miastach kraju. Natomiast w parkach handlowych sięgają średnio 9-12 euro za m2 za miesiąc, wskazano też w materiale.
Źródło: ISBnews