Biedronka ma 210 lokalizacji z uruchomionymi stacjami ładowania o dużej mocy na parkingach przy swoich sklepach, po tym jak została uruchomiona infrastruktura Powerdot w nadmorskim Dziwnowie, natomiast prawie 170 obiektów oczekuje na finalizację procedur związanych z oddaniem do użytku, podała sieć. Do tej pory na parkingach Biedronki zostało wybudowanych w sumie prawie 400 stacji Powerdot z ponad 1 100 złączami, z czego 630 złączy oddano do użytkowania (w 210 lokalizacjach).
Uruchomiona stacja w Dziwnowie ma łączną moc 120 kW i dysponuje trzema złączami (CCS, ChaDeMo oraz AC). Kilka dni wcześniej do użytku oddano infrastrukturę dla aut elektrycznych w Lądku Zdroju. Do miejscowości turystycznych, w których można naładować elektryka, robiąc jednocześnie zakupy w sklepie Biedronka, należą m.in.: Gniezno, Drawski Młyn, Bochotnica koło Nałęczowa, Kraków, Gdańsk, Częstochowa, Lidzbark Warmiński, Lublin czy Tuchola, a niebawem do tej listy dołączą Władysławowo, Ustrzyki Dolne i dla wypoczywających w Górach Świętokrzyskich – Kielce, podano.
„Obserwujemy, że nasi klienci oprócz zakupów w najlepszych cenach coraz częściej korzystają też z innych usług dostępnych tuż przy Biedronkach, takich jak maszyny paczkowe czy stacje ładowania samochodów. Jesteśmy zawsze blisko swoich klientów i ich potrzeb, dlatego nasze stacje ładowania powstają nie tylko w dużych miastach, ale też w mniejszych miejscowościach, w tym w kurortach wakacyjnych. Dbamy o to, aby osoby odpoczywające na wakacjach i podróżujące po Polsce elektrykami, mogły przemieszczać się bez stresu o zasięg swoich samochodów, a jednocześnie wykorzystały czas, gdy pojazd się ładuje, na zrobienie zakupów” – powiedział dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka Paweł Stolecki, cytowany w komunikacie.
„Nasze stacje wyróżnia moc 120 kW, pozwalająca naładować średniej wielkości baterię w ok. 20 minut. Za usługę ładowania można zapłacić kartą płatniczą, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja, dzięki czemu urządzenia dostępne są dla każdego, bez czasochłonnych formalności. Płatności można też dokonać, skanując kod QR lub korzystając z roamingu” – dodał dyrektor generalny Powerdot w Polsce Grigoriy Grigoriev.
W chwili ogłaszania projektu w lipcu 2023 roku Powerdot miał zawartych 600 umów ze spółkami energetycznymi. Umowy te zapewniają wykonanie wszystkich zaplanowanych przyłączy, z terminami realizacji najpóźniej w 2024 roku. Zgodnie z aktualnym harmonogramem projektu, do końca 2024 r. wybudowanych będzie 500 obiektów, z czego 300-400 zostanie oddanych do użytkowania. Różnica pomiędzy liczbą wybudowanych i zainstalowanych urządzeń wynika z wydłużonych czasów oczekiwania na działania leżące po stronie firm energetycznych, tj. montaż liczników i podanie napięcia, podano także.
„Opóźnienia w wykonywaniu punktów zasilania spowodowane są zwłoką w uruchamianiu procedur przyłączeniowych w spółkach energetycznych, w tym m.in. niezbędnych procedur przetargowych. Inną przyczyną opóźnień w budowie przyłączy jest znaczące ograniczenie przepustowości w spółkach energetycznych, wynikające z wysokiego popytu na nowe punkty zasilania (OZE, budownictwo, prywatna i publiczna e-mobilność). Pomimo tych wyzwań, każdego dnia roboczego otwierana jest nowa stacja na parkingach Biedronki” – czytamy dalej w materiale.
Powerdot jest paneuropejskim operatorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W sumie pozyskał już ponad 465 mln euro finansowania kapitałowego i dłużnego, aby realizować misję tworzenia zrównoważonej mobilności w Europie. Działając w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii i Polsce, Powerdot obsługuje ponad 7 800 punktów ładowania w ponad 1 600 lokalizacjach. Inwestor i operator jest w trakcie tworzenia kolejnych 15 000 punktów ładowania w blisko 2 700 lokalizacjach.
Sieć Biedronka liczyła 3 620 sklepów o łącznej powierzchni 2,58 mln m2 na koniec czerwca 2024 r.
Źródło: ISBnews