InPost odnotował 336,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 128 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 483,5 mln zł wobec 385,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 887,3 mln zł wobec 690,1 mln zł zysku rok wcześniej.
„Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 887,3 mln zł, co oznacza wzrost o 29% r/r. Marża skorygowanego zysku EBITDA osiągnęła poziom 33,8%, co oznacza wzrost o 160 punktów bazowych w porównaniu z II kwartałem 2023 r. Przyczyniły się do tego głównie rynki międzynarodowe” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 616,3 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 2 134,1 mln zł rok wcześniej. Wolumen obsłużonych w II kwartale 2024 roku przesyłek wyniósł 264,4 mln, po znaczącym wzroście o 23% r/r. Wzrost zanotowała zarówno Polska, jak i rynki międzynarodowe odpowiednio o 20% i 29%.
„To kolejny kwartał ze znaczącym wzrostem przychodów, które osiągnęły poziom 2,62 mld zł i wzrosły o 23% r/r. Szczególnie dobre wyniki odnotowano na rynku polskim i brytyjskim, przy wsparciu w postaci wzrostu przychodów w segmencie B2C na rynkach, na których działa Mondial Relay” – dodano.
W Polsce w II kw. 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170,4 mln paczek, co stanowi wzrost o 20% r/r – powyżej dynamiki rynku e-commerce. Przychody wygenerowane w Polsce w II kwartale 2024 roku były wyższe o 22% r/r i osiągnęły 1,579 mld zł. Skorygowana EBITDA osiągnęła 730,2 mln zł (+18% r/r) przy silnych marżach, zgodnych z prognozami. W I półroczu 2024 roku nakłady inwestycyjne w Polsce wyniosły 266 mln zł, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu do poprzedniego roku. Większość tych inwestycji została przeznaczona na rozwój sieci i IT. Kontynuowana ekspansja doprowadziła do wzrostu liczby użytkowników maszyn Paczkomat do 18,6 mln na koniec II kwartału 2024 roku.
Wolumen paczek obsłużonych przez Mondial Relay wyniósł 64,9 mln, co przekłada się na wzrost o 9% r/r, przy spadku rynku o 1%. Było to głównie efektem dalszego dynamicznego wzrostu w segmencie B2C (+21% r/r). Marża skorygowanej EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 17% z 13% rok wcześniej dzięki wzrostowi wolumenu, pozytywnemu efektowi miksu produktów, usprawnieniom operacyjnym oraz dyscyplinie kosztowej. Sieć maszyn Paczkomat zanotowała wzrost o 80% do ponad 7 200. W ten sposób Mondial Relay pozostaje największą siecią we Francji. Mondial Relay utrzymał najwyższy NPS na rynku, a badany poziom satysfakcji po dostawie przekracza 70 pkt. Aplikacja mobilna cieszyła się dużą popularnością i ma już ponad 2 mln pobrań.
W segmencie Wielkiej Brytanii i Włoch InPost dostarczył 29,1 mln paczek w II kw. 2024 (+119% r/r). Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu, skorygowana EBITDA osiągnęła 31,8 mln zł w II kw. 2024 w porównaniu do straty 24 mln zł rok wcześniej. Marża skorygowanej EBITDA segmentu osiągnęła 10,4% w II kw. 2024, co stanowi poprawę r/r oraz k/k dzięki lepszym marżom generowanym na każdym z rynków.
Nowy kwartalny rekord wynoszący 23,6 mln wolumenu został osiągnięty w Wielkiej Brytanii. Przychody na rynku brytyjskim potroiły się, osiągając 236,7 mln zł w II kwartale 2024 roku. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii rozrosła się do ponad 9 600 punktów OOH (+58% r/r), co umacnia pozycję InPost jako wiodącej sieci maszyn Paczkomat® w Wielkiej Brytanii. We Włoszech wolumen paczek wzrósł do 5,5 mln (+28% r/r) w II kwartale 2024 roku, a przychody osiągnęły 68,5 mln zł, co stanowi wzrost o 34% r/r. Sieć OOH we Włoszech rozszerzyła się do ponad 7 600 punktów (+37% r/r), wymieniono także.
„Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, zanotowała w II kwartale 2024 r. imponujące wzrosty przychodów, rentowności oraz obsłużonych wolumenów. Grupa kontynuowała także rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat na wszystkich kluczowych rynkach i na koniec II kwartału dysponowała liczbą 40 671 tego typu urządzeń, po wzroście o 29 % r/r” – podsumowano.
„Grupa InPost w II kwartale 2024 r. utrzymała silną dynamikę wzrostu, osiągając bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe. Na poziomie Grupy to kolejny kwartał, w którym utrzymaliśmy wzrosty wolumenów powyżej rynku. Dynamicznie rosły także przychody i zyski. Przyspieszyliśmy ponadto rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat – w ostatnim kwartale ustanowiliśmy rekord w liczbie rozstawionych maszyn, uruchamiając ponad 3 000 nowych urządzeń. W Polsce, pozostając liderem rynku, koncentrujemy się na utrzymaniu jakości naszych usług. Na rynkach Mondial Relay nadal szybko rośniemy w segmencie B2C oraz realizujemy zapowiedzianą poprawę marży. W Wielkiej Brytanii – naszym najszybciej rosnącym rynku – przyspieszyliśmy wzrost w porównaniu do I kwartału 2024 roku – w II kw. wolumen paczek wzrósł aż o 163% r/r. Nadal dynamicznie rozbudowujemy sieć InPost. Warto podkreślić, że na rynku brytyjskim aplikacja InPost znajdowała się w czołówce najczęściej pobieranych aplikacji w tym roku. Konsekwentnie realizujemy naszą strategię na każdym rynku, za priorytet uznając rozbudowę sieci, jednocześnie utrzymujemy dyscyplinę kosztową” – skomentował prezes Rafał Brzoska, cytowany w materiale.
W I poł. 2024 r. spółka miała 592,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 243,9 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 5 035,1 mln zł w porównaniu z 4 121,7 mln zł rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 1 647,4 mln zł wobec 1 247,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
Źródło: ISBnews