PKO Bank Polski szacuje, że deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) będzie nieco niższy niż zakłada rząd i wyniesie 5,6% PKB w 2024 r. oraz 5,4% PKB w 2025 r. Według banku, dług tego sektora w tych latach wyniesie: odpowiednio 53,9% PKB i 58,2% PKB.
„Projekt budżetu na 2025 jest znacznie bardziej ekspansywny niż przewidywaliśmy, co wymusiło rewizję prognoz. Deficyt budżetowy w 2025 wzrośnie do 289 mld zł (7,3% PKB) wobec 184 mld zł (5% PKB) planowanych na 2024. Wzrost wynika głównie z rolowania zapadających w 2025 obligacji pozabudżetowych na kwotę 63,2 mld zł (bez tego deficyt wyniósłby 5,7% PKB), co jest transferem wewnątrz sektora. Jeśli proces rolowania będzie kontynuowany, deficyt budżetu będzie przewyższać deficyt całego sektora GG – w przeciwieństwie do poprzednich lat” – czytamy w „Kwartalniku Ekonomicznym” banku.
„Oczekujemy, że deficyt GG w 2024 wyniesie 5,6% PKB i 5,4% PKB w 2025, nieco niżej niż zapisano w projekcie budżetu (5,7% PKB w 2024; rewizja z 5,1% PKB, a w 2025 5,5% PKB). Głównym źródłem wysokich deficytów są wydatki militarne, które wg projektu budżetu w 2024 mają wynieść 4,1% PKB a w 2025 4,7% PKB. Według nas ich realizacja może być niższa od planów” – czytamy dalej.
Historycznie faktyczne wykonanie wydatków w ramach Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, który w 2025 ma odpowiadać za prawie całość przyrostu nakładów na zbrojenia, było istotnie niższe od założeń. Po stronie dochodów rząd oczekuje znaczącego wzrostu wpływów z VAT – również PKO BP oczekuje, że luka VAT zacznie się obniżać, chociaż w mniejszej skali, dodali ekonomiści.
Projekt budżetu zakłada silny wzrost długu sektora general government w 2024 r. do 54,6% PKB, a w 2025 r. – do 59,8% PKB, głównie za sprawą zadłużenia na cele zbrojeniowe, przypomnieli także analitycy.
„Również w tym przypadku oczekujemy niższych wskaźników niż rząd – odpowiednio 53,9% PKB i 58,2% PKB. Potencjalne przekroczenie progu 60% nie wywoła konsekwencji konstytucyjnych (to inna definicja długu), ale zwiększy dotkliwość dostosowań w ramach procedury nadmiernego deficytu (nie będzie już możliwe uwzględnianie klauzuli obronnej) – konieczna byłaby silniejsza konsolidacja, zwłaszcza, że rosnące dostawy sprzętu wojskowego będą dodatkowo podbijać deficyt GG” – czytamy dalej w raporcie.
Główne źródła niepewności to: (1) skala wydatków militarnych; (2) nowe programy fiskalne (w tym reforma finansów JST); (3) zmiany stóp proc. i kursów walutowych, wymieniono w raporcie.
Źródło: ISBnews