Wśród osób korzystających z GenAI w pracy 85% robi to, nawet jeśli regulaminy oficjalnie na to nie pozwalają, wynika z raportu PwC Polska. Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu GenAI. Jednocześnie 69% respondentów twierdzi, że organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI.
„Ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. Nawet wśród najstarszej grupy respondentów, 56% słyszało o GenAI. Żadna nowa technologia nie zdobywała popularności tak szybko. Potrzeby konsumentów, jeśli chodzi o wykorzystanie AI, są bardzo podobne – są to głównie wyszukiwanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56%), a starsi w wyszukiwaniu informacji (78%). Konsumenci oczekują, że AI będzie wykorzystana w biznesie i sektorze publicznym. Zależy im głównie na automatyzacji” – czytamy w raporcie „Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm”.
Usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI oczekuje 83% badanych. Poza tym konsumenci kierują się wygodą – 67% respondentów chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych. Adaptacja AI postępuje bardzo szybko, ale konsumentów nadal cechuje niepewność co do niektórych rozwiązań i konsekwencji wynikających z ich stosowania. Przede wszystkim obawiają się braku inkluzywności i odpowiedniej kontroli nad AI – 75% respondentów uważa, że AI może spowodować wykluczenie społeczne, a 80% przewiduje, że przyczyni się do dezinformacji.
„Wyniki naszego badania są jednoznaczne. Polscy konsumenci są gotowi na AI. Ponad 60% z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI. Co ciekawe, ponad 80% respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75% z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami” – powiedział partner PwC Polska, lider zespołu AI & Analytics Jakub Borowiec, cytowany w materiale.
Ponad 50% firm opracowało swoją strategię dotyczącą AI (albo zaczęło nad tym pracować). Prawie połowa organizacji twierdzi, że większość danych (powyżej 50%) jest trzymana w repozytoriach (np. hurtownie danych). Firmy są gotowe na chmurę – 90% organizacji, które mają ustrukturyzowane podejście do AI, korzysta z chmury. Automatyzacja procesów, wykrywanie anomalii oraz poprawa jakości predykcji to priorytet firm – na automatyzację procesów wskazuje 48% respondentów, podkreślono.
Pomimo ogromnego zainteresowania ChatGPT biznes widzi największą wartość dodaną w automatyzacji procesów, wykrywaniu anomalii i poprawie jakości predykcji. W sektorze sprzedaży detalicznej najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, w szczególności wirtualni agenci oraz analiza sentymentu. Natomiast w sektorze finansowym najważniejsze obszary analityki dotyczą automatyzacji procesów usługowych, w tym rozpoznawanie mowy i dokonywanie predykcji.
„Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego. Ponad 80% z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI. Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48%) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej” – czytamy dalej.
„Większość pomysłów na wykorzystanie AI nie kończy się wdrożeniem (80%). Aby uniknąć marnowania zasobów, prace nad zastosowaniem AI muszą wynikać z przyjętej strategii AI oraz być ocenione pod kątem możliwości, kosztów i korzyści. Taka strategia musi być dopasowana do sektora oraz stopnia dojrzałości AI firmy. Dzięki temu inwestycje w AI przyniosą realne korzyści i pozytywnie wpłyną na efektywność firmy i zwiększą lojalność klientów” – dodał wicedyrektor PwC Polska, zespół AI & Analytics Michał Gamrot.
Brak specjalistów z dziedziny AI może stanowić duże zagrożenie wobec planów wykorzystania nowych technologii przez polskie firmy, dlatego kluczowa jest edukacja. 69% respondentów twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Najmniej, bo wyłącznie 10% firm w sektorze finansowym, deklaruje, że zatrudnia wystarczającą liczbę wykwalifikowanych specjalistów. Podobnie, choć nieco lepiej wygląda sytuacja w sektorze retail, gdzie odsetek ten wynosi 23%, wskazano też w materiale.
Jednocześnie prawie 70% organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji. 64% organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI. Ponad 50% przedsiębiorstw obecnie przeprowadza lub planuje przeprowadzić analizę obowiązujących przepisów prawa lub standardów rynkowych w dziedzinie AI, z czego tylko 44% z nich robi to regularnie (co najmniej raz w roku). 37% organizacji nie przeprowadza takich analiz i tylko 26% przedsiębiorstw posiada wdrożone wymagania, które powinien spełniać system AI stosowany w organizacji. Jedynie 40% organizacji w sektorze retail oraz finansowym przyznaje, że przeprowadziło lub zaplanowało szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z AI. Wśród najczęściej identyfikowanych ryzyk związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa wskazują wyciek danych poufnych (57%), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39%), cyberbezpieczeństwo (35%), naruszenie praw własności intelektualnej (31%), zakończono.
Źródło: ISBnews