Założony w przyjętym wczoraj przez rząd „Średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025-2028” założono średni wysiłek fiskalny – poprawa pierwotnego wyniku strukturalnego o 0,82% PKB rocznie – co jest poziomem zgodnym z rekomendowanym przez Komisję Europejską w trajektorii referencyjnej, lecz inaczej rozłożonym w czasie, podano w dokumencie.
„Założony średni wysiłek fiskalny – poprawa pierwotnego wyniku strukturalnego o 0,82% PKB rocznie – jest zgodny z rekomendowanym przez Komisję Europejską w trajektorii referencyjnej, lecz jest inaczej rozłożony w czasie. Wzrost wydatków netto w 2025 r. jest zgodny z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2025 r. (jest niższy niż wynikałoby ze wzoru z ramki 1, natomiast średnie tempo wzrostu wydatków netto w Planie, tj. w okresie2025-2028 odpowiada rekomendowanym 4,5% z trajektorii referencyjnej Komisji Europejskiej)” – czytamy w „Planie”.
Opracowując plany, państwa mogą użyć własnych założeń, w szczególności prognozy wskaźników makroekonomicznych oraz odejść od założenia liniowej redukcji deficytu, podkreślono.
„Wyznaczony w 'Planie’ wysiłek fiskalny, tj. średnioroczna poprawa pierwotnego wyniku strukturalnego wynosząca 0,82% PKB, zapewnia redukcję nominalnego deficytu sektora z prognozowanego w projekcie ustawy budżetowej 5,5% PKB w 2025 r. do 2,9% PKB w 2028 r. Redukcja nadmiernego deficytu doprowadzi do osiągnięcia pierwotnej nadwyżki strukturalnej na poziomie 0,4 % PKB w 2028 r.” – czytamy dalej.
Według „Planu”, wynik deficytu zaplanowano w poszczególnych latach na następujących poziomach (w relacji do PKB): -5,7% w 2024 r., -5,5% w 2025 r., -4,5% w 2026 r., -3,7% w 2027 r. i -2,9% w 2028 r.; z kolei wynik strukturalny pierwotny – na poziomach odpowiednio: -2,9% w 2024 r., -2,6% w 2025 r., -1,5% w 2026 r., -0,5% w 2027 r. i 0,4% w 2028 r.
„Koszty obsługi długu po wzroście z 2,3% PKB do 2,6% PKB w 2025 r. ustabilizują się na poziomie 2,5-2,6% PKB w dalszych latach Planu. Element cykliczny budżetu wzrośnie w horyzoncie 'Planu’ z 0,3% PKB do 0,8% PKB ze względu na wpływ redukcji deficytu na wzrost PKB poprzez efekt mnożnikowy” – napisano także w dokumencie.
Prezentowany scenariusz zapewnia redukcję deficytu poniżej 3% oraz stabilność długu w średnim okresie, podkreślono również.
Rząd przyjął w „Planie” 4-letnią (miał do wyboru także 7-letnią) ścieżkę wychodzenia z procedury nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE). Założono w nim obniżenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE, dług EDP) poniżej 60% PKB w 2030 r.
Zastępca dyrektora Departamentu Polityki Makroekonomicznej w Ministerstwie Finansów Joanna Bęza-Bojanowska wskazywała na wczorajszym spotkaniu z dziennikarzami, że planowane dostosowanie w pierwszym roku w 2025 jest zgodne z tym, co zostało przedstawione w ustawie budżetowej – czyli nieduże – nominalnie jest to redukcja deficytu o 0,2% PKB. Jak zaznaczyła, główny parametr w regułach unijnych to jest pierwotny deficyt strukturalny.
Źródło: ISBnews