Sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów wzrosła o 12% r/r w III kw. br., w tym w największym segmencie opon do samochodów osobowych wzrosła o 9%, do SUV wzrosła o 33%, dostawczych – o 9%, do maszyn rolniczych – o 25%, przemysłowych – o 20%, zaś ciężarowych – o 1%, podał Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Spadki zanotowano jedynie w segmencie opon motocyklowych – o 15%, co może wiązać się z przesunięciem decyzji zakupowych na sezon wiosenny, podano także.
„Trzeci kwartał 2024 roku przyniósł wyraźne ożywienie w sprzedaży opon niemal we wszystkich segmentach rynku. Szczególnie optymistycznie wygląda dynamika wzrostu w sektorach rolniczym i przemysłowym. Jest to bardzo pozytywny sygnał, ponieważ opony stosowane w maszynach pracujących intensywnie wymagają najwyższej jakości, aby zapewnić trwałość i efektywność w długim okresie eksploatacji. Widzimy również odwrócenie trendu spadkowego sprzedaży opon do samochodów dostawczych – a ten segment zazwyczaj najpóźniej reaguje na zmiany rynkowe. Odpowiednia jakość opon ma tu kluczowe znaczenie – zarówno dla bezpieczeństwa, jak i dla efektywności kosztowej floty, która bardzo często pokonuje tysiące kilometrów miesięcznie” – powiedziała prezes PZPO Anna Burakowska, cytowana w komunikacie.
Z danych PZPO wynika też, że sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów wzrosła o 4% r/r w I-III kw. br., w tym w największym segmencie opon do samochodów osobowych wzrosła o 3%, a do SUV wzrosła o 16%. Największe wzrosty notowano w segmencie rolniczym (o 19%) i przemysłowym (o 23%), zaś spadki w segmentach: opon dostawczych – o 3%, ciężarowych – o 1% i motocyklowych – o 2%.
„Wychodząc z niskiej bazy, widzimy wzrosty wolumenów w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. Wyraźna poprawa nastąpiła w segmencie konsumenckim – głównie dzięki oponom całorocznym, ale w segmencie samochodów ciężarowych dynamika sprzedaży jest nadal ujemna. W tym samym okresie 2023 r. (w porównaniu z 2022 r.) wolumeny spadły o 8% w przypadku opon konsumenckich i o 17% w przypadku opon ciężarowych. Zarówno w segmencie konsumenckim, jak i ciężarowym nadal jesteśmy daleko od wolumenów sprzed pandemii: mniej odpowiednio o 6% i 11% w porównaniu z okresem trzech kwartałów 2019 r. Trendy w trzecim kwartale 2024 r. są pozytywne w porównaniu z III kw. 2023 r. we wszystkich segmentach produktowych, głównie ze względu na słabe wyniki w III kw. 2023 roku” – podsumował sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA) Adam McCarthy.
Źródło: ISBnews