Poczucie bezpieczeństwa Polaków dotyczące bankowości internetowej spadło do 74% z 81%, wynika z drugiej fali badań przeprowadzonych przez SW Research zleconych przez Bank Pocztowy. Pomimo spadku poczucia bezpieczeństwa, bankowość internetowa wciąż pozostaje obszarem, w którym respondenci czują się najbardziej bezpieczni
„Spadek zaufania do bankowości internetowej oraz przeglądania stron WWW to efekt coraz bardziej zaawansowanych technik wyłudzeń stosowanych przez cyberprzestępców, którzy dostosowują swoje ataki do zachowań użytkowników. Mimo wzrostu świadomości, liczba ataków nadal rośnie, a ich formy łączą socjotechnikę z zaawansowanymi metodami technologicznymi. Dlatego tak ważne jest podnoszenie świadomości i regularne aktualizacje stosowanych zabezpieczeń” – powiedziała dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Ryzyka Operacyjnego Banku Pocztowego Elżbieta Chicińska, cytowana w komunikacie poświęconym badaniu.
Polacy wciąż uważają bankowość internetową za najbezpieczniejszą formę aktywności online, pomimo spadku zaufania o 7% względem roku ubiegłego (Fala I: 81%; Fala II: 74%). Na drugim miejscu uplasowały się zakupy online, które wskazało 72% respondentów. Przeglądanie stron internetowych, które wcześniej zajmowało 2 miejsce, zanotowało 10-punktowy spadek (67%), co pokazuje rosnące obawy użytkowników w tym zakresie. Jeśli chodzi o różnice między grupami wiekowymi z danych wynika, że wśród osób 40+ pod względem bezpieczeństwa na pierwszym miejscu znajduje się robienie zakupów online (Fala I: 80%; Fala II: 76%), podczas gdy popularność pozostałych odpowiedzi jest zasadniczo taka sama we wszystkich grupach oraz w średniej, wskazano w materiale.
Zdecydowanie najniższy poziom zaufania dotyczy rozmów telefonicznych i wysyłania wiadomości SMS do osób nieznajomych: 35% badanych uważa rozmowy telefoniczne za bezpieczne, a pisanie SMS-ów z osobami nieznajomymi jest bezpieczne w opinii 27% respondentów, podano również. Wśród metod oszustw finansowych najczęściej rozpoznawaną pozostaje „metoda na wnuczka”, znana 89% badanych, zarówno wśród osób dojrzałych, jak i ich dzieci powyżej 40. roku życia.
Najmniej znaną wśród badanych metodą jest „oszustwo na tanią wycieczkę sakralną”, o której słyszało 17% osób. Największe różnice pomiędzy grupami w świadomości zagrożeń zauważalne są w przypadku metody „na sprzedaż na OLX” – jest ona znana 54% osób 40+ oraz tylko 38% osób 60+. Oszustwa „na wiadomość hackerską” są znane średnio 36% respondentów. Zaznaczyło ją 42% osób 40+ (Fala I: 41%), wśród seniorów słyszało o niej 30% badanych.
Między falami największą różnicę można dostrzec w metodzie „na dopłatę do paczki” – wskazało ją o 7 pkt proc. więcej respondentów w stosunku do poprzedniej fali badania (Fala I: 67%; Fala II: 74%) oraz w metodzie „na pracownika banku” (Fala I: 66%; Fala II: 72%). Większą znajomością w II fali charakteryzowało się także „oszustwo na 'szybki zysk'” (Fala I: 51%; Fala II: 57%).
Badanie jest częścią programu edukacyjno-społecznego „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, podczas którego eksperci Banku Pocztowego we współpracy z Komendą Stołeczną Policji prowadzą bezpłatne webinary i konferencje zwiększające wiedzę Polaków nt. cyberzagrożeń oraz sposobów na to, by nie paść ofiarą oszustów.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Banku Pocztowego, w ramach programu „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta”, którego celem jest edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz świadomego poruszania się w świecie finansów. W ramach badania przeprowadzono 1018 ankiet z reprezentatywnymi grupami osób w wieku 60+ (501 ankiet) oraz ich dzieci w wieku 40+ (517 ankiet).
Źródło: ISBnews