Na krajowym rynku handlowym od początku tego roku do użytku oddano 37 nowych obiektów, a 12 rozbudowano, wynika z raportu CBRE. Większość to parki zlokalizowane w mniejszych miejscowościach. W budowie jest 588,1 tys. m2, z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach.
Na rynku powstają także cztery centra handlowe, których powierzchnia będzie większa niż 10 tys. m2. Wśród nowych marek, które pojawiły się w tym roku, są: Made by Society i Luca z Rumunii, Arket ze Szwecji, TAG Heuer ze Szwajcarii, Rebernia z Ukrainy oraz GAP z USA, podano.
„Mimo spadku sprzedaży detalicznej we wrześniu i podwyższonej inflacji warunki do inwestycji w polski rynek handlowy są dobre. Aktywność inwestorów w tym sektorze rośnie najszybciej, a wartość inwestycji od początku tego roku sięgnęła 612 mln euro. Biorąc pod uwagę okres od stycznia do września 2024, w sprzedaży detalicznej widać trend wzrostowy. W porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku zwiększyła się o 2,6%. Wrześniowy spadek o 3% może wynikać z kilku powodów, m.in. wydatków konsumentów w sierpniu, które były wyższe niż zwykle, mniejszych zakupów na terenach zagrożonych powodzią czy oszczędności przed zimowymi rachunkami za energię. Choć przewidywania dotyczące inflacji wskazują na jej wzrost, to daleko nam do poziomów, z którymi mierzyliśmy się jeszcze kilkanaście miesięcy temu. We wrześniu inflacja wyniosła 4,9%. Według prognoz CBRE House View, do końca roku możemy spodziewać się wzrostu cen, a szczyt podwyżek nastąpi w 2025 roku” – powiedział dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w komunikacie.
Powierzchnia handlowa w Polsce zajmuje aktualnie 14,42 mln m2. Od stycznia do września tego roku na rynku przybyło jej 337,1 tys. m2 w postaci 37 nowych budynków oraz 12 rozbudów. Wśród oddanych do użytku w tym roku obiektów handlowych 35 to parki. Największe to OTO Park w Koszalinie, zajmujący 38 tys. m2, BIG Ostróda o powierzchni 27 tys. m2 oraz BIG Gorzów, mający 25 tys. m2.
W budowie jest ponad 588,1 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej, spośród których ponad połowa (63%) zasili małe miasta i większość (69%) stanowią parki handlowe. Udział centrów handlowych w powstającej powierzchni wynosi 27% i wynika z budowy czterech obiektów o wielkości powyżej 10 tys. m2. Wśród nich największy to Galeria Podhalańska w Nowym Targu, która zajmie 50 tys. m2. Oprócz tego w budowie są Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. m2), Brama Jury w Zawierciu (16,2 tys. m2) oraz Leroy Merlin w Szczawnie Zdroju (10 tys. m2).
W inwestycjach na rynku handlowym widać kontynuację trendu przesuwania zainteresowania na małe miasta. Dużą aktywność deweloperską obserwuje się wśród parków handlowych, zarówno w obszarze mniejszych obiektów „convenience”, jak i większych centrów, przekraczających 10 tys. m2. Podaż powierzchni handlowej w małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) szacuje się na 28% całej przestrzeni handlowej na polskim rynku, wskazano również.
„Oprócz koncentracji na małych miastach trendem w branży handlowej jest także wzrost zainteresowania tematyką ESG. Najemcy oferują więcej produktów ekologicznych i stawiają na zrównoważony rozwój, podczas gdy właściciele obiektów handlowych częściej podejmują kolejne kroki w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i odpadów. Coraz większym wyzwaniem, zwłaszcza dla właścicieli starszych obiektów handlowych, są rosnące oczekiwania również ze strony banków i inwestorów odnośnie np. zgodności z taksonomią EU. Wskazane jest, aby właściciele nieruchomości mieli opracowane realne strategie dekarbonizacji, które przełożą się zarówno na dostęp do finansowania, jak też zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców” – dodał Majkowski.
Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 euro/m2/miesiąc w Warszawie i 40-60 euro/m2/miesiąc w innych dużych polskich miastach. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 9-12 euro/m2/miesiąc.
Źródło: ISBnews