Firmy kurierskie w Polsce dostarczą łącznie 456 mln przesyłek w okresie od października do grudnia 2024 roku, co oznacza wzrost o 14,2% r/r, znacznie przewyższając średnią europejską, która wynosi 9%, wynika z badania Effigy Consulting opublikowanego przez Federal Express Corporation (FedEx).
Według badania, w tegorocznym sezonie świątecznym na europejskim rynku zostanie wysłanych 6,2 mld przesyłek, co oznacza wzrost o 9% r/r. Polska, z wynikiem ponad 456 mln przesyłek ma szansę znaleźć się w czołówce krajów o największej liczbie przesyłek. Wynik plasuje nasz kraj za Wielką Brytanią (1,3 mld przesyłek), Niemcami (1,1 mld), Francją (524 mln) i Turcją (476 mln), ale przed Hiszpanią, Włochami, Holandią i Belgią, podano. Szacuje się też, że firmy kurierskie przetransportują prawie 7,5 mln ton przesyłek, co odpowiada około 15 kg na głowę mieszkańca Europy.
Szczyt sprzedażowy, obejmujący m.in. Black Friday i okres przed samymi świętami, jest kluczowym momentem dla europejskich sprzedawców i producentów. Znaczny wzrost w tym czasie jest napędzany przede wszystkim przez segment e-commerce. Tylko w Polsce 75,5% przesyłek (346 mln) w tym okresie stanowić będą przesyłki B2C, odzwierciedlając tym samym rosnącą popularność zakupów online. Ponieważ sprzedawcy uzupełniają swoje zapasy i przygotowują się do świątecznego szczytu, segment przesyłek B2B również odnotuje znaczący wzrost – szacuje się, że ok. 15,5% wszystkich przesyłek będzie przesyłanych pomiędzy przedsiębiorstwami. Przesyłki między odbiorcami indywidualnymi, najczęściej związane z prezentami, będą stanowiły około 4,6% wszystkich przesyłek, wskazano.
„Nadchodzący sezon świąteczny może być najbardziej pracowitym jak dotąd. Europejscy i polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online. To z kolei stwarza znaczną szansę dla małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce działających w tym obszarze. Dynamiczny rozwój polskiego ekosystemu gospodarczego, zwłaszcza w sektorze e-commerce, sprawia, że dostęp do wydajnych sieci logistycznych jest kluczowy dla konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Logistyka dzisiaj to znacznie więcej niż tylko transport towarów – to strategiczne narzędzie umożliwiające skuteczną nawigację po globalnych rynkach i budowanie przewagi konkurencyjnej. Dzięki silnym partnerstwom z operatorami logistycznymi, polskie firmy mogą skutecznie spełniać rosnące oczekiwania klientów i dynamicznie rozwijać swój biznes” – powiedział vice president Ground Operations Nordics, Eastern Europe, FedEx Mariusz Mik, cytowany w komunikacie.
„Warto pamiętać, że Polska jest również znaczącym eksporterem. Przed polskimi przedsiębiorstwami wciąż stoi wiele możliwości poza rynkiem krajowym. Wykorzystując dostęp do międzykontynentalnych i wewnątrzeuropejskich sieci logistycznych, zarówno drogowych, jak i lotniczych, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami, polscy przedsiębiorcy mogą skutecznie eksplorować nowe rynki jako część swojej strategii rozwoju” – dodał.
Według badania prawie 200 mln paczek trafi do Europy z krajów takich jak Chiny i USA, podczas gdy eksport poza Europę będzie stanowił ok. 75 mln przesyłek. Jednak europejskie firmy nadal wyślą blisko 500 mln paczek do odbiorców spoza swoich rodzimych rynków
Badanie zostało przeprowadzone przez Effigy Consulting na zlecenie Federal Express Corporation w okresie wrzesień-październik 2024 roku. Wszystkie dane (z wyjątkiem danych za 2023 rok) są prognozowane. Objętość paczki wynosi 0,7839 stopy sześciennej (0,0222 m3). Effigy Consulting przeanalizowała bazę danych branży KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek), zawierającą 500 tys. pkt dotyczących ponad 300 przewoźników w 41 krajach.
Federal Express Corporation (FedEx) to największa na świecie firma zajmująca się transportem ekspresowym, oferująca dostawę do ponad 220 krajów i terytoriów.
Effigy Consulting to globalna firma konsultingowa, lider usług dla branży kurierskiej, ekspresowej i paczkowej (CEP).
Źródło: ISBnews