Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 2,02% r/r i spadła o 6,56% m/m do 288,99 zł w październiku, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Z październikowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Lidl.
„Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 20,28 zł czyli 6,56% i wyniosła 288,99 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. […] W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano natomiast w sieci Kaufland, w której średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r., tj. o 16%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 %), Selgros Cash & Carry (4,55%) czy E.Leclerc (3,11%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02% z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 186,9 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 355,9 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w październiku br. wyniosła 169 zł i była o 45 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku br. była wyższa o 27,14% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku droższy o 1,04% niż rok wcześniej, podano także.
„Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły. W październiku spadek wyniósł 6,5% w porównaniu do września. Średnia cena koszyka zakupowego zeszła poniżej 300 zł. Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało 6 na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów. Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów” – skomentował client service & analysis director ASM Sales Force Agency Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.
Z październikowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł. To spadek o 50,18%, czyli o 17,09% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 272,14 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 364,78 zł. Natomiast najtańsze zakupy (288,99 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.
Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
Źródło: ISBnews