Mierzony w 4-stopniowej skali wskaźnik dojrzałości cyfrowej średnich przedsiębiorstw produkcyjnych Digi Index wzrósł w Polsce do 2,3 w tym roku z 1,8 w ub.r., wynika z badania opracowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie Siemens Polska.
Digi Index to coroczne badanie przeprowadzane od 5 lat przez firmę Siemens Polska we współpracy z Instytutem badawczym Keralla Research. Jego celem jest określenie aktualnego poziomu digitalizacji przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce, działających w czterech branżach: Food & Beverage, Chemistry & Pharmacy, Automotive oraz Machinery.
„Na podstawie pozyskanych odpowiedzi wyliczany jest wskaźnik Digi Index, który mieści się w skali od 0 do 4. Im wyższa wartość, tym większa jest dojrzałość cyfrowa przedsiębiorstw z danego obszaru i tym pełniej realizują one wizję Przemysłu 4.0. W 2024 r. wartość indeksu dla firm średnich wyraźnie wzrosła, odrabiając spadki z zeszłego roku (1,8 w 2023 r.). Wynik 2,3 jest drugim najwyższym w historii badania. W przypadku firm dużych (>250 pracowników) zanotowano nieznaczną korektę wskaźnika z 2,7 w roku ubiegłym do 2,5 w obecnym” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Poziom zaawansowania cyfryzacji (wyrażany m.in. poprzez poziom świadomości wśród zarządzających odnośnie do wagi i roli tego obszaru w działalności biznesowej, stopień digitalizacji produkcji i wykorzystania danych czy stan inwestycji w nowe technologie) ma fundamentalne znaczenie dla osiągnięcia celów Przemysłu 4.0 i inteligentnej produkcji, podkreślono.
„Od początku badań prowadzonych przez Siemensa sektor Automotive wyróżnia się wyjątkowo wysokim, w stosunku do pozostałych analizowanych branż, stopniem cyfryzacji. Z wynikiem 2,6 przewodzi on również w tym roku. Tym razem jednak po piętach depcze mu branża dotychczas uchodząca za głównego marudera w procesach transformacyjnych. Wynik sektora Food&Beverage, który dokonał wyraźnego odbicia (z 1,6 do 2,3 r/r), jest pozytywnym zaskoczeniem. Wzrost – choć już nie tak spektakularny – odnotowano też w branżach Machinery (z 1,8 na 2,3) oraz Chemistry&Pharmacy (z 1,8 na 2,1)” – czytamy też w materiale.
Z badania Siemensa wynika, że cyfryzacja firm produkcyjnych w Polsce przyspiesza. We wszystkich branżach odnotowano nie tylko wzrost wyników Digi Indexu, ale też zwiększenie nakładów na cyfryzację. W tym roku firmy postanowiły przeznaczyć na ten cel blisko 28% swoich zysków, a więc 2,5-krotnie więcej niż rok temu (11,17%), wskazano także.
Badanie zostało opracowane przez Instytut Keralla Research na zlecenie Siemens Sp. z o.o. Badanie przeprowadzono w całej Polsce metodą CATI wśród firm prowadzących aktywną działalność, z wyłączeniem podmiotów w stanie zawieszenia lub upadłości likwidacyjnej. Badanie ma charakter ilościowy na próbie ogólnopolskiej z doborem losowo-warstwowym N=150 firm produkcyjnych zatrudniających 50-249 pracowników oraz N=30 dużych firm produkcyjnych zatrudniających co najmniej 250 pracowników.
Źródło: ISBnews