Studenac Group, która planuje IPO i debiut na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu, prowadzi rozmowy w sprawie przejęć i jest przekonana, że zrealizuje plan przejęć 1 200 sklepów do 2028 r., poinformował członek zarządu, CFO Michał Halwa. Grupa analizuje wejście na rynki dookoła Chorwacji, ale na razie trudno jest mówić o konkretnych kierunkach rozwoju, w tym o planach wejścia do Polski.
Celem rozwoju jest osiągnięcie 3 400 sklepów do końca 2028 roku organicznie i dzięki przejęciom, a środki na rozwój będą pochodzić m.in. z emisji akcji. Studenac Group prognozuje też wzrost przychodów o ok. 30% r/r w ujęciu pro forma w 2024 roku oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w perspektywie średnioterminowej.
„Naszym celem jest kontynuacja przejęć, wzrost rentowności brutto, zarządzanie kosztami, M&A, a także zarządzanie cenami i promocjami oraz praca nad lojalnością klientów. To taki bazowy scenariusz dla Chorwacji i Słowenii, ale nasze ambicje na tym się nie kończą i widzimy potencjał do rozwoju także na tych rynkach, na których jeszcze nie jesteśmy obecni. Na rynku przejęć stawiamy sobie za cel 1 200 sklepów do końca 2028 r. Widzimy ten potencjał i mamy otwarte rozmowy oraz negocjacje ze znaczącą liczbą podmiotów i ten cel zrealizujemy, co oznacza, że sieć będzie miała w 2028 r. ok. 3 400 sklepów, a średni wzrost sprzedaży powinien być utrzymywany na poziomie 25-30%” – powiedział Michał Halwa podczas wideokonferencji.
„Nie ukrywamy ambicji międzynarodowych i w pierwszej kolejności chcemy się skupić na Słowenii, żeby przenieść brand z Chorwacji do Słowenii i to jest priorytet. Analizujemy też rynki dookoła Chorwacji, ale aż tak daleko, jak Polska to jeszcze nie patrzyliśmy. Na razie zbyt wcześnie mówić o konkretnych krajach i kierunkach, bo nie ma na tyle zaawansowanych rozmów. […] Spółka posiada dostępne finansowania, które umożliwi rozwój, a środki z emisji akcji w pierwszym rzędzie wpłyną na obniżenie zadłużenia, zaś długofalowo pozwolą na cele związane z M&A i ze zwiększeniem skali biznesu. […] Naszą ambicją jest to, żeby zmniejszać zadłużenie spółki do neutralnej pozycji w 2028 r.” – dodał.
Prezes Michał Seńczuk ocenił, że na rynkach w Chorwacji i Słowenii jest dla spółki potencjał na 3,9 tys. sklepów w formacie proximity – w Chorwacji jest 3 200 potencjalnych lokalizacji (tzw. „white space”) odpowiednich dla formatu Studenac oraz dodatkowo 700 lokalizacji tego typu w Słowenii. Według Studenac, rynek spożywczy w Chorwacji będzie rósł w tempie średniorocznym 4,8% do 12,9 mld euro w 2028 r. z 10,2 mld euro w 2023 r., a rynek słoweński będzie rósł o 4,1% CAGR do 7,2 mld euro w 2028 r. z 5,9 mld euro w 2023 r.
Halwa powiedział też, że jeśli chodzi o dywidendę, spółka będzie analizować sytuację i jeśli sytuacja finansowa będzie na to pozwalać, będzie analizować kwestię polityki dywidendowej i „w pewnym momencie zapewne będzie wypłacać dywidendy”.
W opublikowanym wczoraj prospekcie spółka podała, że oferta publiczna do 31 103 927 jej istniejących akcji oraz do 24 066 667 akcji nowej emisji zostanie przeprowadzona w Chorwacji i w Polsce. Cena maksymalna dla polskich inwestorów detalicznych została ustalona na 14,4 zł za sztukę. Spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro z emisji nowych akcji w ramach oferty. emisji nowych akcji zamierza pozyskać ok. 80 mln euro brutto. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do ok. 10% akcji oferowanych w ramach oferty. Przewidywany dzień debiutu walorów na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu to 10 grudnia.
Przychody ze sprzedaży Studenac wzrosły z 309,5 mln euro w 2021 roku do 668,1 mln euro w 2023 roku, co oznacza skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 46,9%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1%). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za rok 2023 wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu LFL wyniósł 5,6% w 2021 roku, 18,0% w 2022 roku i 16,3% w 2023 roku.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7% r/r, przy wzroście LFL o 13,1%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3% r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.
Według firmy doradztwa strategicznego OC&C, udział sieci Studenac w chorwackim rynku w 2023 roku wyniósł 6,6% pod względem przychodów, co stanowi wzrost o 4,1 pkt proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Studenac prowadzi sklepy o średniej powierzchni sprzedaży 111 m2 w formacie proximity, co oznacza, że jego placówki są strategicznie zlokalizowane blisko konsumentów i dostosowane do specyficznych potrzeb społeczności i warunków lokalnych (np. zwyczajów dotyczących korzystania ze środków transportu, turystyki).
Studenac to chorwacka sieć sklepów spożywczych, założona w 1991 roku w Omiš. Na koniec września 2024 roku Studenac posiadał w sumie 1 404 sklepy, w tym 1 372 placówki w Chorwacji oraz 32 sklepy w Słowenii, po wejściu na ten rynek w 2024 roku poprzez przejęcie sieci Kea. Od 2018 roku Studenac należy do funduszu PEF VIII zarządzanego przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. W momencie akwizycji przez PEF VIII, sieć Studenac obejmowała 385 sklepów.
Źródło: ISBnews