Wielton odnotował 80,02 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I-III kw. 2024 r. wobec 85,06 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 53,56 mln zł wobec 125,45 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 10,7 mln zł wobec 181,5 mln zł zysku rok wcześniej.
„Grupa będąc pod presją silnego spadku zapotrzebowania na naczepy i przyczepy wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, czyli mniejszy o ponad 94% r/r. Marża EBITDA wyniosła 0,7% wobec 7,4% w analogicznym okresie poprzedniego roku” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 579,01 mln zł w I-III kw. 2024 r. wobec 2 442,66 mln zł rok wcześniej.
Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej.
Priorytetem Grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego oraz zagwarantowanie efektywnego obłożenia produkcji, podkreślono w materiale.
„Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora. Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku” – skomentował prezes Paweł Szataniak, cytowany w komunikacie.
Jak wskazała spółka, pomimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
„Na zmniejszonym o ponad 17% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8% spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Podczas dziewięciu miesięcy 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała łącznie 1 992 pojazdy (ponad 32% mniej r/r), notując niemal 39% r/r mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 309,4 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową” – czytamy w komunikacie.
„W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3% r/r, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5%, co dało Grupie drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 37,1% do poziomu 2 404 sztuk wobec 3 822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton S.A. poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz 3 modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf)” – czytamy dalej.
Na rynku brytyjskim, który w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku zmniejszył się o ponad 31%, Grupa Wielton sprzedała 1 889 sztuk pojazdów (prawie 33% mniej r/r), generując 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio, wskazano także w informacji.
„Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9% r/r rynku niemieckim po trzech kwartałach br. z udziałami na poziomie 2,5% utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1 046 pojazdów, czyli o blisko 1% więcej r/r, osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej” – napisano w materiale.
„W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępuje walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się o ponad 20% r/r udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6 pkt proc. do 6,4%, umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 111 sztuk pojazdów, czyli o nieco ponad 14% mniej r/r, osiągając mniejsze o 22% r/r przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 142,7 mln zł. Wzrost inwestycji infrastrukturalnych zaowocował wzrostem zapotrzebowania na wywrotki stalowe zarówno od klientów indywidualnych, jak i flotowych” – wskazano dalej.
Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 pkt proc. do 8%, dzięki czemu awansowały one na czwartą pozycję z piątej przy spadku rynku we Włoszech o 14,2% r/r. Grupa w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1 092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem.
„Na rosnącym o 3,8% r/r rynku hiszpańskim spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7%, co pozwoliło jej awansować na ósmą pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16-proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 294 sztuk wobec 254 szt. przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon” – napisano także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-III kw. 2024 r. wyniosła 53,82 mln zł wobec 87,38 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody sięgnęły 3,23 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews