Spożycie alkoholu w Polsce spada, a większość Polaków ogranicza spożycie alkoholu w Święta – czterech na dziesięciu ankietowanych zgłosiło, że ostatnio ograniczyło spożycie alkoholu, jeden na dziesięciu całkowicie zaprzestał picia alkoholu, a dla 36% osób ilość spożywanego alkoholu pozostała niezmieniona, wynika z badania SW Research na zlecenie fritz-koli. Z kolei 16% respondentów nie piło wcześniej alkoholu.
Badanie „Identyfikacja trendów w spożyciu napojów alkoholowych i bezalkoholowych w Polsce” pokazało, że w grupie do 24 roku życia 40,3% deklaruje, że ogranicza spożycie alkoholu. W grupie 25-34 lata, której część nadal stanowią osoby z pokolenia Z, 51% deklaruje, że spożywa mniej alkoholu niż wcześniej. Między 35 a 54 rokiem życia 34,8% ogranicza spożycie alkoholu, a w najstarszej grupie – 55+ jest to 35,9%.
„Grupa wiekowa do 24 lat najczęściej wskazywała ulubiony smak, jako element, na który najbardziej zwraca uwagę wybierając napój. To również w tej grupie napoje typu kola lub inne napoje gazowane cieszą się największą popularnością. Zamiast alkoholu sięga po nie 19,3% (14,5% – kola, 4,8% – inne napoje gazowane). Co Polacy wybierają zamiast alkoholu? Kawa, woda w butelce i herbata – to napoje, po które najchętniej sięgają Polacy zamiast alkoholu. Rzadziej wymieniane napoje to soki lub nektary. Około 10% wybiera napoje gazowane, z czego 7% napoje typu kola. Przy wyborze napoju respondenci kierują się przede wszystkim jego smakiem (47%). Trzy na dziesięć osób zwraca uwagę na składniki, a prawie tyle samo sprawdza stosunek ceny do objętości (28%). Zawartość alkoholu jest ważnym czynnikiem dla 6% respondentów” – czytamy w komunikacie.
Trend NoLo w Polsce znajduje swoje odbicie w danych Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, według których w 2023 roku średnie spożycie alkoholu w litrach na jednego mieszkańca spadło z 9,37 litra do 8,93 (Ostatni rok, w którym spożycie spadło poniżej 9 litrów to 2006). Odpowiedzi respondentów w badaniu fritz-koli potwierdzają tę tendencję, podkreślono.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie fritz-koli w dniach 12-13 listopada 2024 r. na próbie 1027 respondentów: Polaków i Polek powyżej 18 roku życia, reprezentatywnych dla populacji Polski pod względem płci, wieku i klasy miejsca zamieszkania. Dane zbierano za pomocą wywiadów internetowych (CAWI za pośrednictwem panelu dostępu).
Źródło: ISBnews