Obecnie najczęściej wybierane przez freelancerów specjalizacje to: grafika (19,3%), copywriting (15,3%) oraz wideo i animacja (10,1%), wynika z raportu platformy do rozliczeń podwykonawców Useme.
„W tym roku zaszły zmiany w strukturze najpopularniejszych branż freelancingu. Grafika (19,3%), copywriting (15,3%) oraz wideo i animacja (10,1%) to obecnie najczęściej wybierane specjalizacje. Rozwój narzędzi AI sprawił jednak, że freelancing dynamicznie ewoluuje – zleceniodawcy poszukują specjalistycznych, unikalnych treści, co skutkuje wzrostem zapotrzebowania na korektę tekstów, wirtualną asystenturę czy influencer marketing” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi ” Freelancing w Polsce w 2024 roku”.
Branże najchętniej korzystające z ich usług to marketing, reklama i e-commerce, które razem odpowiadają za największy udział w zleceniach, wskazano.
„Digitalizacja gospodarki w Polsce przyspiesza rozwój freelancingu. Coraz więcej specjalistów eksploruje alternatywne formy pracy i kariery, a firmy chętniej sięgają po usługi podwykonawców, co wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Freelancing staje się istotnym elementem kariery zawodowej – umożliwia rozwój kompetencji, zdobywanie nowych doświadczeń oraz budowanie osobistej marki. Nie musi oznaczać rezygnacji z pracy na etat, lecz może ją uzupełniać, wspierać zmianę ścieżki zawodowej lub być punktem wyjścia do jej rozpoczęcia. Obecnie freelancerzy to nie tylko samozatrudnieni programiści czy graficy, ale coraz częściej także influencerzy i twórcy rękodzieła, którzy potrafią przekuć swoje pasje na dodatkowe źródło dochodu” – skomentował prezes Useme Przemysław Głośny, cytowany w komunikacie.
Freelancerzy najczęściej obsługują małe i średnie firmy (35,3% ankietowanych) oraz mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 10 osób (31,5%).
Badanie wskazuje, że dominującą grupą są specjaliści w wieku 26-35 lat (42,6% ankietowanych), a kolejne 26,3% stanowią osoby w wieku 36-45 lat. Ponad 25% respondentów posiada doświadczenie zawodowe w freelancingu powyżej 10 lat. W porównaniu do poprzednich badań przeprowadzanych przez Useme, udział płci jest bardziej zróżnicowany: 52,8% podwykonawców to mężczyźni, natomiast 46,8% badanych stanowią kobiety, a 0,4% respondentów wskazało inną płeć, podano też w materiale.
„Z badania Useme wynika, że ponad połowa respondentów (57,7%) zarabia na zleceniach do 3000 zł miesięcznie, a ponad jedna czwarta osiąga dochody przekraczające 5000 zł miesięcznie (26,4%). W porównaniu z 2023 rokiem odsetek freelancerów zarabiających powyżej 5000 zł wzrósł o 10,4 punktu procentowego” – napisano też w komunikacie.
Badanie „Freelancing w Polsce 2024”, przeprowadzone przez platformę Useme metodą CAWI, n=1157.
Źródło: ISBnews