Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zakładającą wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2 w powietrzu.
Za nowelizacją głosowało 60 senatorów, 32 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Z analizy danych udostępnianych przez departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczalnego NO2 w 4 strefach, w których jest dokonywana ocena jakości powietrza, tj. w warszawskiej (m.st. Warszawa), aglomeracji krakowskiej (miasto Kraków), aglomeracji wrocławskiej (miasto Wrocław) oraz aglomeracji górnośląskiej (miasto Katowice).
Nowelizacja zakłada, że gmina, w której liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., oraz podmiot, któremu ta gmina zleciła lub powierzyła wykonywanie przewozów pasażerskich od 1 stycznia 2026 r. nabywają na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu wyłącznie autobusy zeroemisyjne służące do wykonywania takich przewozów na obszarze tej gminy. Nie dotyczy to transportu poza granice tych miast, ani w sytuacji gdy usługi transportu realizowane są na rzecz gminy o liczbie mieszkańców mniejszej niż 100 tys.
Zgodnie z nowelizacją jednostki samorządu terytorialnego (JST), z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. mają zapewnić, aby udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych wynosił co najmniej 22% liczby użytkowanych pojazdów od 2025 r.
Ponadto JST zobowiązane do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych zostaną zwolnione z obowiązku opracowywania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu.
Źródło: ISBnews