Roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).
„Z raportu 'e-Accurate 2024′ wynika, że:
* roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych w polskim e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora.
* średni koszt wdrożenia regulacji dla jednej firmy to 159,5 tys. zł, a dla dużych przedsiębiorstw wydatki sięgają nawet 1 mln zł.
* wiele firm, szczególnie małych i średnich, zmaga się z czasochłonnymi procesami dostosowania, które w przypadku niektórych trwały ponad dwa lata” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Jednocześnie badanie pokazuje, że konsumenci doceniają efekty wprowadzonych regulacji:
* 87% świadomych dyrektywy Omnibus pozytywnie ocenia zmiany, takie jak transparentność cen czy eliminacja manipulacji opiniami.
* 63% jest zadowolonych z zasad wynikających z RODO, ceniąc większą kontrolę nad własnymi danymi.
Nowe regulacje prawne w e-commerce, takie jak RODO, dyrektywa Omnibus czy Akt o Usługach Cyfrowych (DSA), kształtują rynek i relacje między sprzedawcami a konsumentami. Jednak ich implementacja generuje ogromne koszty i wyzwania dla polskich przedsiębiorców. Raport pokazuje, z jakimi trudnościami mierzy się polski sektor e-commerce oraz jakie działania są konieczne, by wyrównać szanse na rynku, wskazano w materiale.
Izba Gospodarki Elektronicznej podkreśla: nie chodzi o wprowadzanie kolejnych norm prawnych, ale o skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów od podmiotów spoza UE oraz uspójnienie obowiązujących regulacji. Bez takich działań nierówne ramy prawne prowadzą do wzrostu kosztów po stronie unijnych firm i pogłębiają ich nierówną konkurencję z przedsiębiorstwami z Azji, które nie muszą spełniać tych samych wymagań.
Źródło: ISBnews