Ekoenergetyka i bp pulse nawiązały współpracę, która ma na celu zapewnienie płynnego działania operatorom flot poprzez zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na skalowalną infrastrukturę ładowania w sektorze transportu ciężkiego, podała Ekoenergetyka.
Jak wyjaśniono, elektryczne ciężarówki ładują się głównie w trzech scenariuszach, z których każdy wymaga określonej infrastruktury. Pierwszym z nich jest ładowanie docelowe w centrach logistycznych podczas rozładunku lub załadunku, gdzie wymagana jest duża moc 150-400 kW przez krótki czas bezczynności od 30 minut do 2 godzin. Drugi to ładowanie na autostradach, dostosowane do ustawowych przerw na odpoczynek trwających 30-45 minut na postojach ciężarówek. Aby sprostać przyszłym przepisom, ten scenariusz będzie wymagał rozwiązań hubowych zapewniających ponad 1 MW mocy (MCS). Trzeci to ładowanie nocne, najczęstszy scenariusz, w którym ciężarówki ładują się przez 6-8 godzin w zajezdniach lub na przystankach publicznych z mniejszą mocą, około 50-150 kW. Wyzwaniem jest dopasowanie tej infrastruktury do istniejących parkingów, przy jednoczesnym uwzględnieniu wielu ciężarówek, zapewniając łatwość użytkowania, niezawodność i odporność na warunki atmosferyczne.
„Zorganizowanie nocnego ładowania dla dużych flot e-trucków, zwłaszcza na publicznych parkingach wzdłuż sieci transportowej TEN-T, stanowi poważne wyzwanie dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Podczas gdy infrastruktura ładowania stale się rozwija, obecna dostępność pozostaje wyzwaniem dla niektórych operatorów flot. Wspólnie z bp pulse jesteśmy zaangażowani w pomoc w wypełnianiu tych luk poprzez dostarczanie wydajnych rozwiązań o dużej mocy” – powiedział współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka-Polska Maciej Wojeński, cytowany w komunikacie.
„Współpraca z Ekoenergetyką nad rozwiązaniami do nocnego ładowania e-trucków to kolejny krok naprzód w naszych planach, aby pomóc zaspokoić potrzeby brytyjskich i europejskich operatorów pojazdów ciężarowych, którzy elektryfikują swoje floty. Opracowanie bezpiecznych, niezawodnych, wydajnych przestrzennie i skalowalnych rozwiązań do nocnego ładowania e-ciężarówek będzie stanowić podstawę przyszłej oferty bp dla klientów i sieci e-ciężarówek w całej Europie” – dodał dyrektor European EV Truck w bp pulse Nigel Head.
Przewiduje się, że do 2030 r. flota elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie osiągnie prawie 3,5 mln sztuk w ramach scenariusza ustalonych polityk (STEPS) lub ponad 4 mln w ramach scenariusza ogłoszonych zobowiązań (APS). Oczekuje się, że sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych wzrośnie z obecnego znikomego udziału do ponad 9% w STEPS i 13% w APS do 2030 r., co pokazuje rosnące przesunięcie w kierunku elektryfikacji.
Ekoenergetyka-Polska jest liderem wśród producentów infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, działającym na rynku elektromobilności od 2009 r. W 2022 r. znaczący mniejszościowy pakiet w spółce objął fundusz Enterprise Investors.
Źródło: ISBnews