Rada Unii Europejskiej przyjęła nowe przepisy ustanawiające bezpieczniejsze i szybsze procedury uzyskiwania ulgi od podwójnego opodatkowania. Przepisy te będą zachęcać do inwestycji transgranicznych i ułatwić zapobieganie oszustwom podatkowym, podała Rada.
„Dyrektywa FASTER ma na celu uczynienie procedur poboru podatku u źródła w UE bezpieczniejszymi i skuteczniejszymi dla inwestorów transgranicznych, krajowych organów podatkowych i pośredników finansowych, takich jak banki czy platformy inwestycyjne” – czytamy w komunikacie.
„Dyrektywa FASTER dostosuje procedury ulgi w podatku u źródła, aby zapewnić, że inwestorzy nie będą płacić podwójnych podatków od zysków z transgranicznych inwestycji w akcje i obligacje. To ważny krok w kierunku pogłębienia unii rynków kapitałowych, ponieważ procedury podatku u źródła zachęcą do inwestowania na rynkach finansowych UE. Zmniejszą również obciążenia administracyjne i ułatwią wykrywanie oszustw podatkowych” – powiedział węgierski minister finansów Mihály Varga, cytowany w materiale.
Dyrektywa wprowadzi wspólny certyfikat cyfrowej rezydencji podatkowej UE (eTRC), którego będą mogli używać inwestorzy płacący podatki, aby skorzystać z przyspieszonych procedur uzyskania zwolnienia z podatku u źródła. Państwa członkowskie mają zapewnić z kolei zautomatyzowany proces wydawania cyfrowych certyfikatów rezydencji podatkowej (eTRC) osobom fizycznym lub podmiotom uznanym za rezydentów w ich jurysdykcji do celów podatkowych.
Dyrektywa ma umożliwić państwom członkowskim posiadanie dwóch szybkich procedur uzupełniających istniejącą standardową procedurę zwrotu podatku u źródła.
Państwa członkowskie będą musiały stosować jedną lub obie procedury:
– procedura „ulgi u źródła”, w ramach której stawka podatku jest stosowana w momencie wypłaty dywidend lub odsetek;
– system „szybkiego zwrotu”, w którym zwrot nadpłaconego podatku u źródła przyznawany jest w ustalonym terminie
Państwa członkowskie będą miały możliwość utrzymania swoich obecnych procedur i niestosowania rozdziału III dyrektywy, jeżeli zapewniają kompleksowy system ulgi u źródła, mający zastosowanie do nadwyżki podatku u źródła od dywidend wypłacanych za akcje publiczne wyemitowane przez rezydenta w ich jurysdykcji, w sytuacji, gdy współczynnik kapitalizacji rynkowej jest niższy niż próg 1,5% (zgodnie z raportem ESMA).
Niemniej jednak, jeśli ten współczynnik zostanie przekroczony przez cztery kolejne lata, wszystkie zasady przewidziane w dyrektywie staną się stosowalne. W takich przypadkach państwa członkowskie będą miały pięć lat na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego.
Kolejny przypadek odstąpienia od stosowania przepisów rozdziału III dyrektywy następuje, gdy państwa zapewniają zwolnienie z nadmiernego podatku u źródła pobieranego od odsetek płaconych od obligacji będących przedmiotem obrotu publicznego.
Rada wprowadziła do tekstu dodatkowe okoliczności, w których państwa członkowskie mogą całkowicie lub częściowo wyłączyć wnioski o ulgę w podatku u źródła z procedur przyspieszonych, aby móc przeprowadzić dokładniejsze kontrole i zapobiec oszustwom.
Rada dodała do tekstu także przepisy dotyczące pośrednich inwestycji w przypadkach, gdy inwestor nie inwestuje bezpośrednio w papiery wartościowe, lecz w ramach przedsięwzięcia zbiorowego.
Przepisy te zapewniają, że legalni inwestorzy, tacy jak niektóre zbiorowe przedsiębiorstwa inwestycyjne lub ich inwestorzy, mają dostęp do procedur przyspieszonych.
Zgodnie z nowymi przepisami certyfikowani pośrednicy finansowi wnioskujący o ulgę w imieniu zarejestrowanego właściciela będą musieli wykazać należytą staranność w celu ustalenia, czy zarejestrowany właściciel kwalifikuje się do skorzystania ze ulgi podatkowej.
Dyrektywa wprowadza ujednolicony obowiązek sprawozdawczy dla pośredników finansowych (takich jak banki lub platformy inwestycyjne). Ma to ułatwić krajowym organom podatkowym wykrywanie potencjalnych oszustw podatkowych lub nadużyć.
Państwa członkowskie mają ustanowić krajowe rejestry, w których duzi (i opcjonalnie mniejsi) pośrednicy finansowi będą musieli się zarejestrować, aby uzyskać certyfikat. Aby uprościć tę procedurę rejestracyjną, Rada zgodziła się na utworzenie Europejskiego Portalu Certyfikowanych Pośredników Finansowych. Portal ten będzie działał jako centralna, dedykowana strona internetowa, na której będą dostępne krajowe rejestry.
Państwa członkowskie zachowają niezbędną swobodę w zakresie rejestrowania i usuwania certyfikowanych pośredników finansowych w szczególnych przypadkach oraz przyjmowania środków ich dotyczących.
Po zarejestrowaniu pośrednicy finansowi będą musieli przekazać niezbędne informacje odpowiednim organom podatkowym, aby można było prześledzić transakcję.
Państwa będą miały możliwość żądania bardziej szczegółowego raportowania transakcji w celu wykrywania możliwych przypadków nadużyć podatkowych lub oszustw podatkowych.
Rada dodała możliwość raportowania pośredniego. W przypadku bezpośredniego raportowania certyfikowany pośrednik finansowy ma raportować bezpośrednio do właściwego organu państwa członkowskiego będącego źródłem. W przypadku raportowania pośredniego informacje mają być dostarczane przez każdego z certyfikowanych pośredników finansowych w łańcuchu płatności papierów wartościowych.
W przypadku niespełnienia obowiązków wynikających z dyrektywy państwa członkowskie będą mogły nakładać kary.
Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący dyrektywy FASTER w czerwcu 2023 r.
Wniosek podlega specjalnej procedurze ustawodawczej, w której Rada działa jako jedyny prawodawca. W Radzie wymagana jest jednomyślność. Parlament Europejski wydał swoją opinię w lutym 2024 r., a po ponownej konsultacji z Radą w listopadzie 2024 r.
Tekst zostanie teraz opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie.
Państwa członkowskie będą musiały dokonać transpozycji dyrektywy do prawa krajowego do 31 grudnia 2028 r., a przepisy krajowe będą musiały wejść w życie od 1 stycznia 2030 r.
Źródło: ISBnews