Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew-Poznań, podała spółka. To 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań i stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości.
„To kolejne przykłady, że inwestycja CPK jest realizowana. Nie tylko urealniliśmy jej harmonogramy, ale skutecznie i długoterminowo zaplanowaliśmy rozwój sieci kolejowej w całym kraju. Dostrzegając potrzeby wielu regionów, przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu Polaków” – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, cytowany w komunikacie.
Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Będzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości.
W najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa.
Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych.
W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł. Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. „Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań” Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.
Źródło: ISBnews