Prezydent podpisał nowelizację prawa energetycznego, mającą na celu wprowadzenie do porządku prawnego regulacji dla sektora wodoru, która ma przyczynić się do likwidacji ograniczenia w rozwoju rynku wodoru oraz niepewności inwestycyjnej w tym zakresie, podała Kancelaria Prezydenta.
„W szerszym kontekście, przyjęte przepisy będą realizacją jednego z kamieni milowych KPO, a także dadzą podstawę do spełnienia wymogów zrewidowanej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (tzw. RED III), która zakłada stopniowe zastępowanie wodoru pozyskiwanego tradycyjnymi metodami z paliw kopalnych wodorem odnawialnym lub niskoemisyjnym” – czytamy w komunikacie.
Ustawa stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego Konstytucją dla wodoru, którego głównym celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowanie rynku wodoru w Polsce, i zakłada m.in.:
– wprowadzenie siatki pojęć w przepisach prawa energetycznego koniecznych do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce;
– utworzenie ram umożliwiających międzysektorową działalność w zakresie gazu ziemnego i wodoru;
– stworzenie zasad certyfikacji i wyznaczania operatorów wodorowych;
– uregulowanie zasad koncesjonowania działalności związanej z magazynowaniem wodoru;
– zaprojektowanie zasad funkcjonowania systemów wodorowych;
– wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej dla projektów z zakresu technologii wodorowych;
– propozycję uproszczeń dla podmiotów inwestujących w rozwój systemu wodorowego.
Przyjęte w ustawie rozwiązania realizują również zmiany w zakresie wejścia w życie ram prawnych regulujących infrastrukturę wodorową oraz rynek wodoru, zaprojektowanych dla wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego.
W ustawie:
– włączono wodór do kategorii paliw,
– doprecyzowano definicję magazynowania energii odnoszącej się do innej postaci energii niż energia elektryczna,
– wprowadzono definicje: wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego, sieci przesyłowej wodorowej, sieci dystrybucyjnej wodorowej, sieci wodorowej ograniczonej geograficznie, systemu wodorowego, użytkownika systemu wodorowego, przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru, magazynowania wodoru, lokalnego magazynowania wodoru, instalacji magazynowej wodoru, małej instalacji magazynowej wodoru oraz operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego, operatora systemu magazynowania wodoru i operatora systemu połączonego wodorowego, regulując tym samym podstawowe elementy infrastruktury i funkcjonowania rynku wodoru
– uregulowano prawa i obowiązki uczestników rynku wodoru oraz prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przez wprowadzenie zasad certyfikowania i wyznaczania operatorów systemów wodorowych, określenie zakresu ich obowiązków oraz zasad rozdziału właścicielskiego, a także wprowadzenie obowiązku świadczenia usług przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru i magazynowania wodoru przez przedsiębiorstwa energetyczne;
– w zakresie międzysektorowego wykorzystania wytwarzania wodoru oraz infrastruktury wodorowej mających na celu zapewnienie przewidywalnego otoczenia regulacyjnego dla inwestorów oraz wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego: umożliwiono działanie operatora systemu przesyłowego wodorowego albo operatora systemu połączonego wodorowego w ramach jednego podmiotu wspólnie z operatorem systemu przesyłowego gazowego, skonstruowano rozdział prawny operatorów systemu wodorowego (operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego oraz operatora systemu magazynowania wodoru) w sposób uwzględniający możliwą synergię sektora gazowego z sektorem wodorowym
– w zakresie dystrybucji stworzono możliwość udostępniania środków trwałych przez właścicieli sieci dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych wodorowych innym operatorom systemów dystrybucyjnych wodorowych w ramach tej samej grupy przedsiębiorstw,
– uregulowano kwestie dotyczące magazynowania wodoru, a także instalacji magazynowych wodoru, w tym podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowych wodoru,
– wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z magazynowaniem wodoru, z wyjątkiem lokalnego magazynowania wodoru w małych instalacjach magazynowych, obowiązek uzyskania wyznaczenia na operatora systemu magazynowania wodoru oraz obowiązek uzyskania wpisu do rejestru instalacji magazynowych wodoru, który został wprowadzony w celu zapewnienia właściwego monitorowania rozwoju rynku,
– wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z obrotem wodorem, z wyłączeniem przypadku gdy roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 10 000 000 euro.
Przyjęte w ustawie rozwiązania mają na celu również ułatwienie realizacji inwestycji, których celem jest stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz wzrost wykorzystania wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego i wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego. Inwestycje te mają w szczególności przyczynić się do wzrostu udziału OZE w energochłonnym przemyśle, energetyce i transporcie, rozwoju technologii wytwarzania wodoru, magazynowania wodoru i jego wykorzystania, zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w związku ze stworzeniem instalacji magazynowych wodoru, podano także.
Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu dot. w jakim dziesięcioletniego planu rozwoju sieci wodorowej o zasięgu unijnym, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.
Źródło: ISBnews