Co trzeci Polak kupi prezenty świąteczne za 100-300 zł, a 29% – za 300-600 zł; za zakupy te 44% Polaków zapłaci za pomocą aplikacji mobilnych, zaś płatność kartą wybierze 30% osób, wynika z badania VeloBanku. Prawie dwie trzecie ankietowanych chętnie korzysta z rabatów i promocji, a zakupy online wybiera 65% Polaków.
Według raportu 17% respondentów badania odpowiedziało, że na prezenty pod choinkę przeznaczy od 600 do 1 000 zł. Na najdroższy upominek, czyli za ponad 1 000 zł, zdecyduje się 8% badanych. Z kolei 3% Polaków nie planuje żadnych wydatków w związku z prezentami, a 9% zamierza na ten cel przeznaczyć mniej niż 100 zł.
„Nasze badanie wyraźnie pokazało, że Polacy racjonalnie i z rozmysłem podchodzą do świątecznych wydatków. Wypracowali sobie własne strategie oszczędzania w czasie inflacji, gdy ceny szybko rosną. Prawie połowa Polaków korzysta z promocji i rabatów przedświątecznych, aby zaoszczędzić przy organizacji Bożego Narodzenia. Co trzeci badany planuje budżet z wyprzedzeniem i potem się go trzyma, co jest bardzo dobrą strategią zakupową i pozwala na rozsądne zarządzanie swoimi finansami. Są jednak też tacy, którzy dają się ponieść zakupowemu szaleństwu i podejmują decyzje finansowe spontanicznie (15%), a 2% zamierza wspomóc się kredytem przy organizacji świąt” – powiedziała dyrektor departamentu kredytów detalicznych z VeloBanku Joanna Jaworska, cytowana w komunikacie.
Z badania VeloBanku wynika też, że prawie dwie trzecie ankietowanych nie przechodzi obojętnie wobec rabatów i obniżek, w tym 28% zawsze poluje na najlepsze okazje. Często robi to 37% Polaków, ale jednocześnie przyznają, że nie jest to ich priorytet przy zakupach prezentów pod choinkę.
W sklepach online kupuje 65% Polaków, a galerie handlowe są na drugim miejscu – wybiera się tam 53% w celu kupna prezentów dla bliskich. Z kolei co piąty przyznaje, że zakup upominku świątecznego jest dziełem przypadku. Co dziesiąty wykorzysta swoje talenty i umiejętności i obdaruje bliskich własnoręcznie wykonanym prezentem, podano też w materiale.
„Internet zdetronizował sklepy stacjonarne. Polacy najchętniej robią zakupy online z powodu wygody i oszczędności czasu. Trend przenoszenia wielu spraw codziennych do świata wirtualnego widać bardzo dobrze w płatnościach. Choć gotówka trzyma się mocno, to w tym roku aż 44% Polaków za prezenty świąteczne zapłaci za pomocą aplikacji mobilnych, na drugim miejscu wybija się płatność kartą, którą wybiera 30% osób” – podsumowano.
Badanie przeprowadzono w dniach 29 listopada – 1 grudnia 2024 r. na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1090 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Źródło: ISBnews