Ze względu na skutki inflacji 45% Polaków zrobi przed świętami mniejsze zakupy w br., czyli ponad 9 pkt proc. mniej r/r, wynika z badania Payback. Liczba ankietowanych deklarujących wydatki między 101 a 500 zł spadła w br. o 2 pkt proc. r/r do 48% osób, a ponad 35% badanych przyznało, że tak samo jak rok temu wyda między 501 a 1 000 zł.
Według Payback Opinion Poll, 78% ankietowanych Polaków (podobnie jak w ub.r.) planuje zrobić zakupy w dyskontach, zaś dwa lata temu wskazywało tak 67% ankietowanych. Od trzech lat na drugim miejscu pod względem liczby wskazań są hipermarkety – w br. planuje tam wykonać zakupy ponad 42% Polaków, czyli o 3 pkt proc. więcej r/r. Trzecim miejscem zakupów świątecznych ponownie zostały targi i bazary. W tym i ub.r. wskazało na nie 23% ankietowanych.
„Polacy w swoich zakupach nadal szukają oszczędności. Nie inaczej będzie przed najbliższymi świętami. Zrobimy je w miejscach, gdzie jest taniej i które oferują lepsze promocje. Drugim kryterium wyboru została jakość produktów. Wygląda na to, że aby połączyć te dwa oczekiwania, najlepiej skorzystać z programów lojalnościowych. Z roku na rok liczymy coraz skrupulatniej i stawiamy na odpowiedni stosunek jakości do ceny. Wygoda w tym roku spadła na trzecie miejsce” – powiedziała Marketing Director w Payback Polska Katarzyna Grzywaczewska, cytowana w komunikacie.
Wybierając sklep, Polacy kierują się przede wszystkim cenami produktów i promocjami (69%), dostępnością produktów wysokiej jakości (53%) oraz wygodą i dostępnością produktów w jednym miejscu (50%). Rok temu dla 52% ankietowanych Polaków kluczowa była wygoda i dostępność produktów w jednym miejscu, a dla 49% badanych najważniejszym kryterium wyboru była jakość kupowanych produktów, podano.
Od trzech lat rośnie liczba Polaków, którzy świąteczne prezenty kupują w internecie – w br. odpowiedziało tak ponad 65% ankietowanych wobec 62% rok temu i 57% w 2022 r. Nadal spada liczba osób poszukujących prezentów w galeriach handlowych – w br. ponad 38% badanych wobec 40% w ub.r. i 47% dwa lata temu. Najmniej chętnie po prezenty wybierzemy się do hipermarketów – w br. zrobi je tam nieco ponad 18% wobec 25% rok temu i o 6% mniej niż w 2022 r.
Z badania Payback wynika też, że na prezenty 101-500 zł przeznaczy w br. ponad 42% ankietowanych wobec 47% w ub.r., a ponad 34% badanych wyda 501-1000 zł (31% w ub.r.). Zakupy w większości zrealizujemy na dwa tygodnie przed świętami, co deklarowało ponad 41%.
Na prezenty pod choinkę w 2024 r., tak jak rok temu, najczęściej kupowane są kosmetyki i perfumy (50%). Na drugim miejscu, z wynikiem ponad 31% uplasowały się ubrania i obuwie, a na trzecim – gry i zabawki (30%). W ub.r. było to: kosmetyki i perfumy (42%), na drugim miejscu gry i zabawki (32%), a na trzecim książki i płyty (ponad 25%).
Zakupy przed świętami prawie 90% respondentów sfinansuje z bieżących dochodów lub oszczędności, a nieco ponad 9% opłaci je kartą kredytową (w ub.r. ponad 8%). W br. prawie 5% wykorzysta na ten cel pieniądze z programu 800+ podczas gdy w ub.r. niecałe 4% Polaków deklarowało skorzystanie ze środków 500+.
Według Payback, nieco ponad 50% Polaków chce spędzić świąteczne dni w domu (w ub.r. 51%). W porównaniu z ub.r. o 3 pkt proc. spadła liczba respondentów planujących spędzić Boże Narodzenie u rodziny – ponad 23% osób. Spotkania z bliskimi i znajomymi planuje nieco ponad 53% ankietowanych wobec 55% rok temu. Prawie 25% Polaków chce spędzić Boże Narodzenie odpoczywając i czytając książki lub oglądając filmy (22% rok temu).
Badanie Payback Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback 2 – 4 grudnia 2024 r. metodą ankiety online na grupie 902 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
Źródło: ISBnews