Odsetek przedsiębiorstw, które deklarowały wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji, wyniósł 5,9% w 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„W 2024 r. 5,9% przedsiębiorstw deklarowało wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa oraz rodzaju prowadzonej działalności obserwuje się znaczne zróżnicowanie odsetka przedsiębiorstw, które stosowały AI. Największy udział podmiotów korzystających z narzędzi AI odnotowano wśród podmiotów dużych (33%) oraz w sekcji informacja i komunikacja (32,6%), natomiast najmniejszy – wśród podmiotów małych (4,0%) i w sekcji budownictwo (2%)” – czytamy w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2024 r.”.
Biorąc pod uwagę rodzaje wykorzystywanych technologii AI, do najczęściej stosowanych należały technologie automatyzujące procesy i wspomagające podejmowanie decyzji (2,6%). Najchętniej korzystały z nich przedsiębiorstwa z sekcji informacja i komunikacja (13,4%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się technologie umożliwiające fizyczne poruszanie się maszyn lub pojazdów (0,5%). Ten rodzaj technologii AI stosowały przede wszystkim przedsiębiorstwa zajmujące się naprawą i konserwacją komputerów i sprzętu komunikacyjnego (4,9%), wskazał też Urząd.
„Technologie oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywano w procesach związanych z marketingiem i sprzedażą (2,4%), najrzadziej – w dziedzinie logistyki (0,6%). Wśród podmiotów dużych największym zainteresowaniem cieszyło się zastosowanie AI w procesach związanych z bezpieczeństwem ICT (17,4%). W przypadku większości badanych celów wykorzystania AI najwyższe wskaźniki odnotowano w sekcji informacja i komunikacja” – czytamy dalej.
Najczęściej spotykanym sposobem nabycia technologii sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa był zakup komercyjnego rozwiązania, gotowego do użycia (3,8%). Najmniej podmiotów korzystało z technologii AI opracowanych przez podmioty zewnętrzne (1,7%).
„W 2024 r. aż 94,1% przedsiębiorstw nie korzystało ze sztucznej inteligencji, natomiast odsetek przedsiębiorstw niewykorzystujących tego typu rozwiązań, ale rozważających ich wykorzystanie wyniósł 3,2%. Spośród powodów, dla których przedsiębiorstwa nie korzystają z technologii AI na pierwszym miejscu wymienia się brak zasobów ludzkich i wiedzy o wykorzystaniu AI (1,9%), następnie – zbyt wysokie koszty wdrożenia technologii AI (1,7%), najrzadziej wymienianym powodem są wątpliwości etyczne (0,9%)” – napisano też w raporcie.
Źródło: ISBnews