Odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż poprzez sieci komputerowe wyniósł 17,8% w 2023 r. wobec 18% rok wcześniej, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„W 2023 r. odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż poprzez sieci komputerowe wyniósł 17,8%. W latach 2020-2023 największy jego wzrost odnotowano w podmiotach z sekcji handel; naprawa pojazdów samochodowych oraz transport i gospodarka magazynowa (po 2,3 pkt proc.” – czytamy w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2024 r.”.
Sprzedaż elektroniczna przez sieci komputerowe obejmuje: sprzedaż poprzez strony internetowe lub aplikacje mobilne – dotyczy zamówień otrzymywanych przez własną stronę internetową lub powiązaną z nią aplikację mobilną oraz zamówień otrzymywanych przez internetowe platformy handlowe, serwisy aukcyjne lub powiązane z nimi aplikacje mobilne oraz: sprzedaż w systemie typu EDI – dokonywana za pomocą wiadomości typu EDI i umożliwiająca wysyłanie lub otrzymywanie informacji biznesowych w uzgodnionym formacie, który pozwala na ich automatyczne przetwarzanie, np. EDIFACT, UBL, XML, wyjaśnił Urząd.
„Sprzedaż elektroniczną za pośrednictwem stron internetowych, aplikacji mobilnych lub internetowych platform sprzedażowych prowadzono ponad pięciokrotnie częściej, niż wykorzystując wiadomości typu EDI. Współczesne witryny internetowe nie ograniczają się tylko do prezentacji produktów wraz z opcją składania zamówień, lecz stają się coraz bardziej rozbudowanymi serwisami, które umożliwiają klientom wykonanie płatności online lub uzyskanie natychmiastowej pomocy w trakcie dokonywania zakupów za pośrednictwem komunikatora. W 2023 r. podmioty małe i średnie preferowały sprzedaż elektroniczną poprzez strony internetowe lub aplikacje mobilne (odpowiednio 15,4% i 17,9%); natomiast 27,2% podmiotów dużych otrzymywało zamówienia wykorzystując wiadomości typu EDI” – napisano w raporcie.
Biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonej działalności, sprzedaży elektronicznej za pośrednictwem stron internetowych najczęściej dokonywały podmioty zajmujące się zakwaterowaniem i gastronomią (47,0%), natomiast zamówienia za pośrednictwem wiadomości typu EDI najczęściej otrzymywały przedsiębiorstwa z sekcji przetwórstwo przemysłowe (5,9%). W kilku sekcjach, bez względu na rodzaj narzędzia, sprzedaż elektroniczna znajdowała niewielkie zastosowanie.
„Przedsiębiorstwa sprzedające przez strony lub platformy handlowe korzystały głównie z własnych stron internetowych lub aplikacji (74,2%), nieco rzadziej – z zewnętrznych platform handlowych (63,5%)” – czytamy także.
Źródło: ISBnews