Projekt nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących dotyczący wydawania pozwoleń na budowę także dla obiektów, które nie mogą funkcjonować samodzielnie trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
„W projekcie ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących proponuje się dwa zasadnicze rozwiązania:
1) umożliwienie wydania pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej także na taką część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować;
2) umożliwienie uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych” – czytamy w uzasadnieniu.
Pozwolenie na inwestycję w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej na część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować, będzie wydawane przez wojewodę na zasadach i w trybie określonym w prawie budowlanym.
W projekcie uregulowano tryb występowania i uzyskiwania pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych, opinii prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) w zakresie tego, czy dana, niewymieniona wprost w ustawie, praca wchodzi w zakres wstępnych robót budowlanych, a jeśli tak, to do której kategorii należy ją zaliczyć, oraz zezwolenia na wstępne roboty.
W projekcie przesądzono, że prezes PAA wydaje:
– opinię w zakresie tego, czy określone, niewymienione wprost w ustawie, prace są wstępnymi robotami budowlanymi po wniesieniu przez inwestora, stanowiącej dochód budżetu państwa, opłaty w wysokości 200 tys. zł na rachunek Państwowej Agencji Atomistyki;
– zezwolenie na wstępne roboty po uiszczeniu przez wnioskodawcę, stanowiącej dochód budżetu państwa, opłaty w wysokości 1 500 000 zł.
W ocenie autorów projektu rozwiązania te mają usprawnić proces przygotowania realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej lub inwestycji im towarzyszących, co ma zmniejszyć ryzyko opóźnień w przygotowaniu i realizacji tych inwestycji oraz dać możliwość ich szybszego zakończenia.
Usprawnienie procesu może oznaczać skrócenie procesu inwestycyjno-budowlanego nawet o 2 lata.
Źródło: ISBnews