Konsumenci część świątecznych upominków kupią online, a resztę offline – wskazało tak 45,8% badanych (w ub.r. 57,8%), wyłącznie stacjonarnie kupi upominki 31,3% (17,4% rok temu), a tylko online zamawia je 17,8% rodaków (21% rok temu), wynika z badania UCE Research i Grupy Blix. W TOP3 prezentów znajdą się kosmetyki – 61,6%, zabawki – 56,1%, a także słodycze – 44,7%.
Według badania, pojedynczy prezent ma kosztować 51-100 zł – ocenia tak 40,5% badanych, na 101-200 zł wskazuje 32,9% respondentów, a na przedział 201-300 zł – 10,2%.
„Polacy wciąż preferują model łączonych zakupów online i stacjonarnych, co odzwierciedla ich potrzebę elastyczności. Jednak ta opcja straciła aż 12 pkt proc. r/r, a tradycyjne zakupy zyskały 13,9 pkt proc. r/r. To może odzwierciedlać prawdziwy powrót do zwyczajów sprzed pandemii. Konsumenci cenią sklepy fizyczne za możliwość oceny jakości produktów na miejscu. To jest szczególnie istotne w przypadku prezentów, takich jak ubrania, perfumy czy zabawki” – powiedział współautor badania z Grupy Blix Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.
Autorzy raportu dodają, że wzrost znaczenia zakupów stacjonarnych może być również efektem zwiększonych wysiłków sieci handlowych w zakresie świątecznych promocji i atmosfery zakupowej, która przyciąga klientów. Dodatkowo, ograniczone zaufanie do terminowości dostaw w okresie przedświątecznym może skłaniać konsumentów do wyboru sklepów fizycznych.
„Natomiast spadek udziału zakupów wyłącznie online o 3,2 pkt proc. w relacji rocznej może wynikać z rosnących kosztów dostaw i potrzeby bardziej zróżnicowanego podejścia do zakupów. W przypadku prezentów ważną rolę odgrywa również emocjonalny aspekt. Konsumenci często chcą samodzielnie wybrać prezenty, które najlepiej odpowiadają ich bliskim” – dodał współautor badania.
Według badania, w tym roku konsumenci najczęściej przygotują prezenty dla 4-5 osób – 28,2% (rok temu – 28,4%). Następnie deklarowanych jest 6-7 obdarowywanych – 21% (poprzednio – 20,4%), 2-3 – 18,3% (16,8%), 8-9 – 13,8% (13,3%), a także więcej niż 10 – 13,2% (18,1%). Najmniej ankietowanych twierdzi, że nie kultywuje tej tradycji – 0,7% (poprzednio – 0,3%). Z kolei 2,3% rodaków przygotowuje podarunek dla 1 osoby (1,1%), a 2,6% badanych jeszcze nie wie, ilu ludzi obdaruje (1,6%).
Badanie wykazało, że najczęściej kupowanymi prezentami w tym roku będą kosmetyki – 61,6% (rok temu – 69,5%), zabawki – 56,1% (poprzednio 60,6%), słodycze – 44,7% (45%), odzież – 36,5% (33,6%), a także perfumy – 35,3% (33,9%). Patrząc na wszystkie kategorie prezentów, największy spadek r/r odnotowały książki w br. kupi je 24% badanych wobec 32% w ub.r. Z kolei największy wzrost r/r dotyczy elektroniki – o 3,9 pkt proc. (w br. – 16,6% badanych, ub.r. – 12,7%).
Ponadto z raportu wynika, że najwięcej Polaków chce wydać 51-100 zł na pojedynczy prezent – 40,5% (rok temu – 42,9%). Dalej w zestawieniu widać 101-200 zł – 32,9% (poprzednio – 32,1%), 201-300 zł – 10,2% (7,3%) oraz do 50 zł – 8,5% (9,5%). Z kolei najrzadziej jest podawany przedział 401-500 zł – 0,8% (poprzednio – 0,9%). Pod koniec rankingu jest też ponad 500 zł – 1,7% (0,7%), a także 301-400 zł – 2% (2,4%). Natomiast 3,5% ankietowanych pozostaje niezdecydowanych (rok wcześniej – 4,2%).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29 listopada – 6 grudnia 2024 r. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI na próbie 1019 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z poprzedniego badania, tj. zrealizowanego w analogicznym okresie na próbie 1 032 konsumentów.
Źródło: ISBnews