W 2019 roku, gdy poziom liczba lotów całej Europie był największy, w Polsce realizowano ponad 900 tysięcy lotów płatnych, komercyjnych oraz 300 tysięcy lotów małych awionetek – czyli ponad 1,5 miliona operacji lotniczych.
Porównując dane z lata 2019 roku do lata 2024 roku – gdzie poziom ruchu lotniczego jeszcze nie zbliżył się, czasem nieznacznie w niektórych miejscach w Europie przekroczył ten z 2019 roku – poziom opóźnień przypadających na jedną operację lotniczą zwiększył się o ponad 60%. Powodem tych opóźnień są niestety sytuacje związane z niedoborem personelu operacyjnego służb kontroli ruchu lotniczego i korkami na lotniskach.
– Z powodu opóźnień latem 2024 roku co tydzień linie lotnicze traciły blisko 60 do 80 milionów euro, gdyż 1 minuta opóźnienia wraz z paliwem to dzisiaj koszt 140 euro. Koszty linii lotniczych rosną i nadal będą istotnie się zwiększać – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Janusz Janiszewski, ekspert lotniczy, były prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. – Z jednej strony wzrastają opłaty lotniskowe w Polsce prawie o 100%. Z drugiej strony dochodzą opóźnienia lotnicze, które generują określone koszty. Wszystkie te opłaty są przerzucane na pasażera. To oznacza, że koszt biletów w najbliższym czasie istotnie wzrośnie – komentuje Janusz Janiszewski.
Źródło: eNewsroom