Mijający rok był dobry dla sektora bankowego w opinii 90% bankowców, wynika z badania przeprowadzonego przez Mind&Roses. Za lepszy niż poprzedni uznało go 52% ankietowanych.
„Rok 2024 został oceniony lepiej niż rok 2023. Jako dobry lub bardzo dobry był oceniony przez 90% badanych (r/r plus 6 pkt proc.), jedna dziesiąta (10%, r/r minus 4 pkt proc.) oceniła mijający rok jako przeciętny, natomiast zdaniem 0% mijający rok okazał się niedobry lub bardzo niedobry (r/r spadek o 2 pkt proc.)” – czytamy w raporcie.
Dla 52% ankietowanych mijający rok był lepszy w porównaniu z poprzednim (-26 pkt proc. r/r), 6% badanych (+3 pkt proc. r/r ) uważa rok 2024 za gorszy w porównaniu do roku 2023 dla bankowości w Polsce, a dla kolejnych 42% badanych mijający rok jest taki sam, jak ubiegły (+23 pkt proc. r/r), podano.
Bankowców zapytano też o opinie o bankach wśród klientów. Dominuje opinia, że zarówno wśród klientów indywidualnych (72%), jak i korporacyjnych (80%) opinia o bankach jest taka sama, jak rok temu. Wyraźnie w porównaniu z poprzednim rokiem – z 11 do 24 pkt proc. – wzrósł odsetek ocen, że opinia klientów indywidualnych jest lepsza niż przed rokiem, a w przypadku klientów korporacyjnych wzrost ten miał miejsce z 16 do 20 pkt proc., podano także.
Za największe stymulanty rozwoju bankowości w obecnym roku uznano poziom centralnych stóp procentowych (71%), tempo wzrostu dochodów ludności (55%), wysokość marż odsetkowych (48%), tempo wzrostu gospodarczego (29%) oraz poziom stopy bezrobocia (19%), wynika z badania.
Czynnikami, które najgorzej przysłużyły się kondycji banków w mijającym roku był problem kredytów walutowych (71%), obciążenia podatkowe i parapodatkowe (48%), konflikt Rosyjsko-Ukraiński, powszechne wakacje kredytowe (po 35%) oraz poziom należności zagrożonych (23%).
Przy ocenie głównych źródeł zysku banków w 2024 roku, 13% ankietowanych jako główne źródło wskazuje redukcję kosztów (-5 pkt proc. r/r), 77% wzrost przychodów odsetkowych (-1 pkt proc. r/r), a 10% wzrost przychodów z opłat i prowizji (mniej o 4 pkt proc. r/r). 71% (wzrost o 12 pkt proc.) jest zdania, że zyski banków generowało zwiększenie sprzedaży produktów dotychczasowym klientom. Wzrosło znaczenie liczby nowo pozyskanych klientów – 10% (więcej o 2 pkt proc.), spadło natomiast znaczenie wzrostu cen usług bankowych (19%, spadek o 13 pkt proc.)
Źródło: ISBnews